رصد فرکانس های رادیویی از جمله منابع سیگنال های اوسینت

تهیه کننده: داود سعیدی موضوع : ترجمه کتاب تکنیک‌های اوسینت (OPEN SOURCE INTELLIGENCE TECHNIQUES)

کنترل فرکانس‌های رادیویی یک تکنیک منبع باز تلقی می‌شود. نیاز به اینترنت ندارد و اطلاعات کسب شده با این روش بسیار معتبر هستند. در گذشته، این روش جمع‌آوری اطلاعات، با استفاده از سخت‌افزارهایی مانند گیرنده‌های فوری و رادیوهای کنسول اجرا می‌شدند. امروزه، ابزار و کامپیوتر‌های کمی می‌توانند همه‌ی الزامات ضروری را برای استفاده از این نوعِ اطلاعات فراهم آورند.

کنترل و رصد فرکانس رادیویی

رصد فرکانس های رادیویی
رصد فرکانس های رادیویی

سخت افزار

دو روش وجود دارد که می‌توانید به آنها جهت الزامات سخت افزار برای نظارت بر امواج هوایی مراجعه کنید.

  • تشخیص با ابزار اختصاصی مانند اسکنرهای پلیس یا تشخیص با گیرنده‌های رومیزی آسان‌تر هستند.
  • کار با یک رادیوی نرم‌افزاری (Software Defined Radio (SDR)) پیچیده‌تر است و نیاز به کامپیوتر دارد. با این حال، امکانات نظارتی به ‌همراه رادیوی نرم‌افزاری، بیشتر هستند. بطور کلی، توصیه می‌کنم که یک تازه کار با اسکنر دستی پلیس شروع کند.

اسکنرهای پلیس

این ابزار مقرون به صرفه معروف به اسکنرهای پلیس در واقع قادر به نظارت بر چیزی بیش از ترافیک فوری رادیویی هستند. در عمل هر ابزار مدرن قادر به دریافت فرکانس‌های تشریح شده در این فصل است. ابزارهای گران‌تر که فرکانس‌های ” تنه دار” را مجاز می‌سازند، برای نظارت بر ارتباطات دولت و نه ضرورتا برای حجمی از طیف رادیویی، مفید هستند.

اسکنر شخصی من که برای همه‌ی روش‌های مشروح در این فصل استفاده شد، یک رادیوی Shack PRO2055 بود. در زمان نوشتن این مطلب، ابزار دست دوم کمتر از 50 دلار وجود داشت. یکی از مزایای این نوع اسکنر‌ها این است که می‌توانند هم بصورت دستی و هم از طریق نرم افزار کامپیوتری برنامه‌ریزی شوند. از آنجا که دستورالعمل‌های مربوط به برنامه‌ریزی یک اسکنر در هر دستگاه متفاوت است، در اینجا به شرح آن نمی‌پردازیم. آموزش دستورالعمل باید برای هر دستگاه میسر باشد.

اسکنر پلیس Shack PRO2055
اسکنر پلیس Shack PRO2055

رادیوی نرم افزاری (SDR)

برخی گیرنده‌های رادیویی برای راه‌اندازی نیاز به یک کامپیوتر دارند. این سیستم‌های پیشرفته ویژگی‌های زیادی را ارائه می‌دهند که در اسکنرهای سخت افزاری معمولی موجود نیستند. این سیستم‌ها دارای سخت‌افزار پایه‌ی مورد نیاز برای دریافت فرکانس‌ها هستند و بعد داده‌ها را به یک کامپیوتر انتقال می‌دهند. نرم‌افزار خاص روی کامپیوتر، سخت‌افزار را کنترل می‌کند و اجازه‌ی نظارت پیشرفته را به آن می‌دهد.

این فرایند شامل رمزگشایی پیجرهای عددی آلفا؛ دریافت تصویر ماهواره‌ای دیجیتال از ماهواره‌های هوایی؛ شناسایی برج‌های دیده‌بانی از هواپیماها و کشتی‌ها؛ و سرگشایی سیگنال‌های رادیویی آماتور یا کد مورس می‌شود. تشریح این نوع از وسایل فراتر از چشم‌انداز این مقاله است. اگر به این مطلب علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم در مورد آن در اینترنت جستجو کنید. ابزار مبتدی مانند گیرنده یو اس پی RTL2832U محور را می‌توان با 30 دلار خرید. دستگاه‌های بالاتر چندین هزار دلار قیمت دارند. من این دستگاه‌ها را فقط برای افراد متخصص فناوری توصیه می‌کنم.

رادیوی نرم افزاری (SDR)
رادیوی نرم افزاری (SDR)

آنتن‌ها

کتاب‌های زیادی مختص تئوری و پیشنهادات در مورد تولید، تراز و نصب آنتن وجود دارند. تکنیک‌های تشریح شده در اینجا نیاز به آن سطح از مهارت ندارد. آنتن استفاده شده برای یک اسکنر پلیس باید خوب کارکند. مسلما، آنتن‌های بهتر به شما این اجازه را می‌دهند که سیگنال‌ها را از مسافت دورتر دریافت کنید. اگر شما تکنیک‌های حاضر را در خصوص تحقیق خود موفق می‌بینید، تحقیق بیشتری را در مورد آنتن برتر بررسی خواهم کرد.

فرکانس‌ها

بیشتر گیرنده‌های تجاری فرکانس‌های رادیویی بین 25 مگاهرتز و 1300 مگاهرتز را کنترل خواهند کرد. معمولا شکاف‌هایی در این پوشش وجود دارد که روی تکنیک‌های بیان شده در اینجا تاثیر نمی‌گذارد. تکنیک‌های گفته شده در این فصل فرکانس‌های پلیس موجود در همه‌ی مدل‌ها را کنترل خواهد کرد. تمام فرکانس‌های لیست شده در این فصل به مگاهرتز نشان داده می‌شوند.

خدمات رادیویی خانوادگی (FRS) Family Radio Service

اگر به فروشگاه  بروید و یک جفت رادیوی خانوادگی دو راهه بخرید، روی یک فرکانس رادیویی عمومی منتقل می‌شوید که می تواند با یک اسکنر کنترل شود. خدمات رادیویی خانواده یک سیستم رادیویی معتبر برای استفاده بدون مجوز از سال 1996 می باشد. 14 کانال فرکانس موجود هستند که روی 14 فرکانس خاص کار می کنند. جدول زیر این فرکانس‌ها را شناسایی می‌کند.

رصد فرکانس های رادیویی
رصد فرکانس های رادیویی

معمول‌ترین استفاده‌ی این فرکانس‌های رادیویی توسط خانواده‌ها و طبیعت گردان در طول تعطیلات و رویدادهای خاص است. این فرکانس‌ها به والدین این اجازه را می‌دهند که در تماس با فرزندان خود بمانند. بزهکاران نیز از آن استفاده‌هایی می‌کنند. افرادی که هدف‌یاب نامیده می‌شوند از آنها برای اطلاع دادن به پخش کننده‌های مواد، در زمان نزدیک شدن به یک منطقه خاص استفاده می‌کنند.

بعلاوه، عملیات‌های شغلی غیر قانونی مانند قمارخانه‌ها و خانه‌های فساد از آنها برای برقراری ارتباط ارزان و بی‌نام استفاده می‌کنند. در حالی‌که این کار می‌تواند یک حفاظت از حریم خصوصی را در برابر شناسایی فردی فراهم آورد، انتقالات کاملا عمومی هستند. از آنجا که انتقالات می‌توانند چندین مایل حرکت کنند، صدا می‌تواند کاملا امن و بدون آشکار‌شدن، رهگیری شود. برنامه‌ریزی و کنترل این فرکانس‌ها در نواحی جنایی شناخته شده می‌توانند ذهنیت جدیدی در مورد تحقیق شما فراهم آورند. اینها تنها فرکانس‌های قابل بررسی نیستند.

خدمات رادیویی چندکاره (MURS) Multi-Use Radio Service 

خدمات رادیویی چند کاره یک سرویس رادیویی دو راهه‌ی بدون مجوز است که در سال 2000 ایجاد شد. این رادیوها توانایی ده مایل را در زمان استفاده از آنتن‌های مناسب دارند. جدول زیر، فرکانس‌های سرویس رادیویی چند کاره را مشخص می‌کند.

سرویس رادیویی موبایل عمومی (GMRS)

فرکانس‌های عمومی بیشتر، معروف به فرکانس‌های سرویس رادیویی موبایل عمومی، نیاز به کسب مجوز قانونی برای انتقال صدا دارند. بیشتر مردم این الزام را نادیده می‌گیرند و به‌ندرت اجباری است.

رادیوهایی که روی این فرکانس‌ها فعالیت می‌کنند، می‌توانند از 50 وات استفاده کنند که به سیگنال اجازه می‌دهد دورتر هم برود. همه‌ی سرویس‌های رادیویی چند کاره و موبایل عمومی باید به همان روش فرکانس‌های FRS برنامه‌ریزی و کنترل شوند. جدول زیر فرکانس‌های سرویس رادیویی موبایل عمومی را مشخص می‌کند.

رصد فرکانس های رادیویی
رصد فرکانس های رادیویی

کنترل فرکانس‌های FRS، GMRS و MURS می‌تواند برای چندین نوع از تحقیقات، حیاتی باشد. موارد زیر معدود سناریو‌هایی هستند که می‌توانند از این روش استفاده کنند.

  • افسران پلیس می‌توانند جنایتکارانی را که از رادیوهای دو مسیره بعنوان بخشی از فعالیت خلاف خود استفاده می کنند مانند فروشندگان مواد در مناطق شهری کنترل کنند.
  • ماموران امنیتی می‌توانند خانواده‌هایی را که ممکن است نیاز به کمک‌های فوری داشته باشند کنترل کنند.
  • سازمان‌ها می‌توانند گروه‌هایی را که در حال برنامه‌ریزی خشونت علیه مخالفان هستند شناسایی کنند.
  • محققان می‌توانند کسب و کارهای مورد تحقیق و بررسی را کنترل کنند.

باند شهری (CB)

بسیاری از مردم با رادیوهای باند شهری بوسیله ی رانندگان کامیون مرتبط هستند. این مسئله اغلب مناسب است، اما رانندگان کامیون تنها افرادی نیستند که روی چنین فرکانس‌هایی فعالیت می‌کنند. از آنجا که باند شهری قدرت(برد) کمی دارد، گیرنده می‌تواند فاصله‌ی کمی از فرستنده داشته باشد. 40 کانال موجود در این باند وجود دارد. برقراری ارتباط روی این کانال‌ها می‌تواند شامل مباحث ترافیکی، شاهد تصادفات بزرگ، گزارش رانندگان خاطی، و انتقاد تصادفی باشد. بسیاری از وسایط نقلیه بنزینی شهری، یک رادیوی باند شهری برای دریافت و ارسال دارند. جدول زیر فرکانس‌ها و کانال را مشخص می‌کند.

رصد فرکانس های رادیویی
رصد فرکانس های رادیویی

کاربرد در دنیای واقعی: دو راننده‌ی کامیون در آرکانزاس در روی رادیوهای باند شهری بحث می‌کردند. بحث به سمت برخورد فیزیکی که منجر به آسیب‌های شدید شد رفت. پلیس مسئول در حال نظارت بر فرکانس باند شهری بود در حالی‌که دو راننده کامیون دیگر در حال دنبال کردن مظنون بودند. ارتباط به پلیس در شناسایی و دستگیری مظنون کمک کرد.

 

کانال‌های دریایی

فرکانس‌های دریایی مانند فرکانس‌های دیگر نمی باشند برخی کانال‌ها می پرند و برخی دیگر یا حرف A در پایان اصلاح می‌شوند. یک درک کلی در چرخه‌ی دریایی نوع ترافیک رادیویی هر کانال وجود دارد، اما هیچ اجباری در عنوان آنها نیست. بعنوان مثال، بسیاری از کانال‌ها فقط برای ترافیک تجاری هستند اما برخی این قانون را در نظر نمی‌گیرند.

بسیاری از مردم اسکن این نوع از ترافیک رادیویی را در نظر نمی‌گیرند، زیرا نزدیک راه‌های آبی زندگی نمی‌کنند. برخی گروه‌های خلاف‌کار رادیو‌های بیسیم دریایی قابل حمل در مناطق غیر‌آبی خریداری می‌کنند و بدون ترس از اینکه کشتی‌های دریایی مجاز ترافیک آنها را بشنوند ارتباط برقرار می‌کنند. من برنامه‌ریزی همه‌ی فرکانس‌ها را در اسکنر خود را در یک بانک، مانند فرکانس‌های دیگر شهروندان، توصیه می‌کنم. صفحه‌ی بعدی شامل جدولی از کانال‌ها و فرکانس‌های مورد استفاده برای ارتباطات دریایی است.

کاربرد دنیای واقعی: من در حال کمک به یک سازمان اجرای قانون در طول یک شورش بزرگ، فرکانس‎های دریایی را از لحاظ ترافیک مشکوک نظارت می‌کردم. چون ما نزدیک یک حجم بزرگی از آب و چندین تفریحگاه ساحلی بودیم، فرض کردم آنجا می‌تواند اطلاعاتی برای جمع‌آوری وجود داشته باشد. فورا یک گروه کوچک از مردمی را که با رادیوهای دریایی قابل حمل با هم ارتباط برقرار می‌کردند، شناسایی کردم. آنها از این رادیوها برای هماهنگی محل‌های ملاقات برای گروه‌های بزرگی استفاده می‌کردند که در حال رسیدن از طریق زمینی و دریایی بودند. تا زمانی که این ترافیک رهگیری نشده بود با تهدید روبرو نمی‌شدند، این اطلاعات برای امن نگاه داشتن همه در راستای ماموریت مفید بود.

رصد فرکانس های رادیویی
رصد فرکانس های رادیویی

مانیتورهای اتاق

چندین دامنه از فرکانس‌های معین شده توسط کمیته ارتباطات فدرال وجود دارند که بوسیله‌ی دستگاه‌های شخصی استفاده می‌شوند. اینها شامل یک گروه از فرکانس‌های نصب شده برای دستگاه‌های نظارت یک طرفه‌ی مورد استفاده با عنوان “مانیتورهای fbaby “می‌شوند. این دستگاه‌ها بصورت جفتی هستند. یک واحد فرستنده‌ای است که در یک اتاق نصب می‌شود تا نظارت شود، مانند یک پرستار.

واحد دوم گیرنده‌ای است که می‌تواند تا 1000 فوت دورتر بالا برود که صدا را از واحد دیگر دریافت کند. اغلب، اینها شامل یک سوئیچ روی هر واحد هستند تا بین دو یا سه کانال مختلف تعویض شوند. این امر به این دلیل است که این ابزار از فرکانس‌های یکسانی استفاده می‌کنند. اگر شما فرکانس‌هایی را از دستگاه یک همسایه دریافت کنید، می‌توانید کانال را تغییر دهید. کانال‌های معین شده برای این واحدها در سه گروه قرار می‌گیرند. مدل‌های 49 مگاهرتزی واحدهای ارزان‌تر و قدیمی‌تر هستند که روی یک فرکانس مشابه تلفن‌های قدیمی بی‌سیم کار می‌کنند. فرکانس‌های بعدی به این واحدها اختصاص داده می‌شوند.

مدل‌های 900 مگاهرتزی معمول‌تر هستند و در دوربین‌های ویدئویی بیسیم با صدا استفاده می‌شوند. خانه‌هایی که دوربین‌های نظارت بی‌سیم مصرف کننده دارند در این باند کار می‌کنند. اغلب این دستگاه‌ها، صدا و تصویر را به یک ایستگاه پایه می‌فرستند که به تلوزیونی در خانه متصل است. من تعداد زیادی از آنها در طول اجرای حکم جستجو دیده‌ام. اعتقاد دارم هر برنامه‌ی عملیاتی تاکتیکی خوب باید شامل یک رفت و برگشت این دامنه‌ی فرکانس قبل از اجرای یک حکم جستجو باشد.

وجود سیستم های بی سیم مورد استفاده می‌تواند تهیه اعلان زودهنگام اجرای قانون در نزدیکی آن محل شناسایی شوند. این مسئله می‌تواند نگرانی بزرگ در مورد ایمنی افسران باشد. فرکانس‌های خیلی زیادی برای این دستگاه‌ها وجود دارند که در اینجا لیست شوند. در عوض اسکن کردن دو دامنه‌ی زیر را توصیه می‌کنم. مراقب باشید که ممکن است با تلفن های بیسیم در این دامنه مواجه شوید. اگر این‌طور شد، فرکانس را به منظور پرهیز از هر گونه تعدی به قانون، مسدود کنید.

مدل های 2.4 مگاهرتزی اغلب رمزگذاری می‌شوند و فرکانس‌ها را بصورت پراکنده تغییر می‌دهند. بعلاوه، بیشتر اسکنرهای اصلی نمی‌توانند این دامنه را کنترل کنند. فقط دستگاه‌های اجرایی خیلی خاص می‌توانند به درستی این ترافیک را کنترل کنند.

کاربرد دنیای واقعی: یک اداره پلیس در حومه‌ی شیکاگو، یک حکم تفتیش را در خانه‌ی یک کودک‌ربا اجرا کرد. مظنون ورودی را از یک اتاق زیرزمینی شنید که در آن گیرنده‌ی یک اتاق مانیتور بیسیم را در اختیار داشت. این هشدار زودهنگام فرصت را به او برای نابودی شواهد و گریختن از طریق پنجره‌ی زیر زمین را داد. یک اسکنر فرکانس استاندارد به افسران اطلاع داده است که یک سیستم بیسیم وجود دارد. این کار می‌تواند یک تحلیل بسته‌تر برای دوربین‌ها ایجاد کند و اصلاحات می‌توانست در برنامه عملیاتی انجام شود.

میکروفون های بیسیم

میکروفون‌های بیسیم می‌توانند از طریق طیف فرکانس رادیویی کار ارسال را انجام دهند. این میکروفون‌ها اغلب در دامنه ی 42 ، 70 الی 74، 170 الی 220 و 580 الی 800 مگاهرتز هستند. بسیاری از سیستم‌های میکروفون بیسیم حرفه‌ای سریعا فرکانس را انتقال داده و برای فرکانس‌های مختلف قابل تنظیم هستند. سطوح قدرت میکروفون بیسیم معمولا به دلیل کاهش پتانسیل مداخله، خیلی کم هستند.

دریافت واضح نیازمند تقریب نزدیک یا استفاده از آنتن‌های جهت دار است. اغلب فرکانس‌های زیر صدا را از سیستم‌های میکروفون بیسیم موجود دریافت کنند. اگر انتظار دارید یک انتقال بیسیم دریافت کنید و هیچ از این فرکانس‌ها فعال نبودند، باید به دنبال فرکانس‌های نزدیک بگردید.

رصد فرکانس های رادیویی
رصد فرکانس های رادیویی

کاربرد در دنیای واقعی: در حین توجه به کنفرانس امنیتی، یک ارائه‌ی زمانبندی نشده انجام می‌شد که شرکت کنندگان در انفجارهای جدید که از شبکه های شرکت استفاده می‌کنند را انتخاب کند. از آنجا که من دعوت نشدم، اجازه‌ی ورود نداشتم. من هدفون‌های خود را به یک اسکنر پرتابل وصل کردم و شروع به اسکن دامنه‌های مشترک مورد استفاده‌ی میکروفون‌های بیسیم در حین نشستن در راهروی بیرون از بخش دربسته کردم. در چند لحظه، من فرکانس مورد استفاده توسط میکروفون بیسیم یقه برگردان سخنران کشف کردم و توانستم به کل ارائه گوش کنم. این‌طور بود که من واضح تر از بقیه مخاطبان حاضر توانستم صدای سخنران را بشنوم چون قدرت میکروفون جداگانه‌ای داشتم.

هتل‌ها و مراکز نشست‌ها

بیشتر هتل‌ها از برخی از انواع سیستم‌های رادیویی دوطرفه بعنوان بخشی از عملیات‌های روزانه خود استفاده می‌کنند. بسیاری از هتل‌های بزرگ‌تر در شهرهای اصلی از یک گروه از کانال‌ها استفاده می‌کنند و ترافیک را از لحاظ نگهداری، خانه‌داری، امنیت و پیش‌خدمت مجزا می‌سازد. این ترافیک می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در طول یک تحقیق هدفمند شناسایی کند.

یک گماشته‌ی حفاظت از امنیت که به یک فرد رده بالا اختصاص داده می‌شود ممکن است بخواهد فرکانس‌های هتلی را که فرد مورد نظر در آنجاست کنترل کند. ترافیک می‌تواند کارمندان تشریح کننده فرد را شناسایی کنند و آسیب‌پذیری از جمله تعداد اتاق اختصاص یافته و درخواست های ویژه توسط فرد اطلاع دهد. اطلاعات وسیله را می‌توان روی کانال پیشخدمت گرفت و مکالمات را می‌توان روی کانال‌های عملیاتی شنید.

این اطلاعات را می‌توان در صورت استفاده‌ی بدخواهانه سرکوب کرد. بعلاوه، ترافیک روی کانال امینیتی هتل می‌تواند تهدید نسبت به هدف را قبل از اینکه گماشته امنیتی درگیر شود، شناسایی کند. تحلیلگران اجرای قانون باید شروع به نظارت بر فرکانس‌های یک هتل خاص در لحظه‌ای کنند که یک رویداد جدی در محل مانند انفجار، موقعیت گروگان‌گیری، تهدید بمب‌گذاری، انتحاری، سرقت مسلحانه و غیره رخ می‌دهد. این اطلاعات زنده می توانند برای تحقیق حیاتی باشند. هتل‌ها از یک مجموعه استاندارد از فرکانس‌ها یا باندها روی طیف رادیویی استفاده نمی‌کنند. کشف فرکانس‎ها برای کنترل به لطف مرجع رادیویی آسان است.

مرجع رادیویی (radioreference.com)

این کامل‌ترین مجموعه فرکانس‌های جاری مختص سازمان‌های دولتی و کسب و کارهای خصوصی در اینترنت است. این مرجع به صورت مختصر در فصل هفت تشریح و نظارت آنلاین ارتباطات فوری توضیح داده شد. می‌توانید از این بحث برای شناسایی عملی هر گونه فرکانس فعال استفاده کنید. روش‌های جستجوی پایه را می‌توان بدون یک حساب اضافه تکمیل کرد. زمینه‌ی جستجو در قسمت راست بالای هر صفحه، می‌تواند مجموعه‌ای از فرکانس‌ها را بر اساس نام تجاری جای دهد. بعلاوه شما می‌توانید بر اساس محل جستجو کنید و همه‌ی کسب و کارها را در یک منطقه خاص شناسایی کنید. این بخش هر دو روش را توضیح می‌دهد.

جستجوی “خانه پالمر شیکاگو” روی مرجع رادیویی، همه‌ی فرکانس‌های مورد استفاده توسط هتل هیلتون خانه پالمر را در پایین شهر شیکاگو مشخص می‌کند. این هتل اغلب توسط بزرگان و مقامات دولتی استفاده می‌شود. شکل 23.01 نتایج شامل علامت تماس اختصاصی، فرکانس و تعداد واحدهای مجاز به دسترسی به فرکانس را به نمایش می‌گذارد. در این ده فرکانس، کانال‌هایی برای امنیت، خانه داری، نگهداری و مدیریت اختصاص داده می‌شوند. پیش‌خدمت در این محل در حال حاضر از سرویس سلولی نکستل استفاده می‌کند. این کانال‌های فعال را می‌توان از چندین مایل با استفاده از یک دستگاه اسکن پایه کنترل کرد.

همچنین می‌توانید پایگاه داده‌های مرجع رادیویی را برای جای دادن فرکانس‌های مورد نظر جستجو کرد. کلیک کردن روی لینک پایگاه داده‌ها در بالای هر صفحه، یک نقشه‌ی فعال از ایالات متحده را نشان خواهد داد. می‌توانید روی هر ایالت کلیک کنید، و همه‌ی کشورهای درون آن ایالات به نمایش در خواهند آمد. انتخاب یک کشور، گزینه‌های فرکانس‌های دولت و کسب و کار را برای آن منطقه به نمایش در خواهد آورد. شکل 23.02 نتایج مربوط به زمینه‌ی نرخ تضمین شده را نشان می‌دهد. این شکل سیزده فرکانس مختص امنیت، پارکینگ، نگهداری، عملیاتی و سایر موارد را مشخص می‌کند که می‌تواند برای آغاز سریع کنترل این فرکانس‌ها در صورتی‌که تهدید یا فاجعه ای در آن محل رخ داده باشد، استفاده شود.

تجارت خرده فروشی

هنگامی که در حال خرید از یک فروشگاه بزرگ مانند والمارت یا یک فروشگاه لباس مانند اولد‌ناوی هستید، به کارکنان توجه کنید. بیشتر آنها رادیوهای پرتابل یا هدست‌های بیسیم در جیب خود دارند. این روشی است که آنها از طریق آن ارتباط برقرار می‌کنند تا درخواست صندوق‌دار بیشتر کنند، زمان استراحت را اعلام کنند، یک قیمت را تایید کنند و کارمندان را به قسمت های مختلف هدایت کنند. وقتی در زمان رانندگی از یک رستوران فست فود سفارش غذا می‌دهید، احتمالا از طریق یک دستگاه رادیویی دو طرفه صحبت می‌کنید.

وقتی در یک کنسرت بزرگ حضور دارید، افراد متعددی اطراف هستند که در حال برقراری ارتباط با سیستم‌های رادیویی هستند. این می‌تواند سرور‌های اجرا کننده‌ی دستورات نوشیدنی، امنیت و حتی افراد پشت صحنه را که با گروه موسیقی در حال کار هستند در بر‌بگیرد. همه‌ی این‌ها از طریق کنترل فرکانس رادیویی برای شما فراهم است. عملا هر جایی که تحقیق شما انجام می‌شود، می‌توانید امکانات جمع‌آوری اطلاعات را از طریق این روش‌ها داشته باشید. فرکانس‌های کسب و کار در محل شما باید روی مرجع رادیویی موجود باشند.

کاربرد در دنیای واقعی: کاراگاهان در حومه‌ی سنت‌لوییز در حال تحقیق روی گزارشی مبنی بر این بودند که یک کارمند در رستوران فست فود محلی در حال توزیع کوکائین در حین کار بوده است. مامورین مخفی درون رستوران هرگز متوجه فعالیت غیر معمول نشده بودند. پس از کنترل فرکانس از طریق رانندگی ، دستورات زیادی در خصوص یک آیتم غیر غذایی خاص شنیدند که در منو نبود. بعد آنها مشخص کردند که این یک کلمه‌ی رمز برای یک گرم کوکائین بوده است که در نتیجه‌ی آن دستگیری‌های زیادی انجام شد.

 

رسانه‌ی اخبار

در طول تحقیقات طولانی، خروجی‌های متعدد اخبار ویدئویی و نوشتاری معمولا اطلاعات را قبل از پلیس بدست می‌آورند. این کار می‌تواند از طریق گزارشات شهود یا تلاش‌های مداوم یک گزارش‌گر ماهر انجام شود. معمولا، این امر به دلیل منابع مالی شرکت رسانه است. این شرکت‌ها سریعا یک هلیکوپتر به صحنه‌ی یک جنایت یا یک ون خبری به خانه‌ی یک قربانی می‌فرستند تا ویدئو بگیرند. در حالی‌که بیشتر گزارشگران صحنه از موبایل برای برقراری ارتباط با اتاق اخبار استفاده می‌کنند، هلیکوپتر‌ها از فرکانس‌های رادیویی استفاده می‌کنند. این انتقالات قدرتمند می‌تواند از چندین مایل دورتر دریافت شوند. فرکانس‌های مربوط به منطقه‌ی شما را می تواند روی مرجع رادیویی پیدا کرد.

کاربرد در دنیای واقعی: اداره ی پلیس ایلینوئز در جستجوی فرد گمشده‌ای بود که آخرین بار در کنار یک معدن سنگ دیده شده بود. یک هلیکوپتر خبری بالای مامورانی که در معدن در حال رفتن بودند پرواز می‌کرد و فیلم می‌گرفت. خلبان آنچه را که فکر می‌کرد بدن قربانی است مشاهده کرد و انتقال آن را از طریق سیستم رادیویی به میز خبر آغاز کرد. یک افسر آگاه که هلیکوپتر را از یک رادیوی پرتابل می‌شنید، گزارش را شنیده و محل جسد را بر اساس توضیح خلبان به همکاران خود معین کرد.

 

ارتباطات فوری

دسته‌ی نهایی فرکانس‌های جالب متعلق به پرسنل اورژانس مانند پلیس، آتش نشانی و اورژانس پزشکی است. ماموران اجرای قانون باید فرکانس‌های سازمان‌های پیرامون را در اسکنرهای خود ذخیره کنند. این کار می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را مانند پیگردها، تصادفات بزرگ و جنایات مربوط به حوزه‌ی آنها فراهم آورد. کسانی‌که در حیطه‌ی اجرای قانون نیستند، می‌توانند از این تکنیک برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنند. گزارشگران خبری می‌توانند همه‌ی کانال‌های اورژانس محلی را برای اطلاع رسانی فوری یک خبر داغ کنترل کنند.

فرکانس‌های نزدیک

اگر نتوانستید فرکانس هدف خاص خود را برای بارگذاری در اسکنر خود قرار دهید، گزینه‌ی دیگری خواهید داشت. بیشتر دستگاه‌های مدرن ویژگی دارند که سریعا همه‌ی باندهای اصلی فرکانس‌ها را برای هر فردی در منطقه‌ی نزدیک شما اسکن می‌کنند. رادیویی‌های یونیدن به این فرکانس‌ها تحت عنوان گزینه‌ی تماس بسته اشاره می‌کنند، در حالیکه سایرین آنرا را کمین کننده‌ی سیگنال می‌نامند. اساسا، به دنبال قوی‌ترین فرکانس‌ها می‌گردد و سیگنال‌های ضعیف را نادیده می‌گیرد. این می‌تواند تنها راهی باشد که شما می‌توانید از طریق آن فرکانسی را شناسایی کنید که در جستجوی آن هستید. این کار اغلب فرکانس‌های محلی مورد نظر را شناسایی خواهد کرد که روی مرجع رادیویی لیست می‌شوند و بدون مجوز هستند.

دوربین‌های ویدئویی بیسیم

سیستم‌های نظارتی بهمراه یک ضبط ویدئوی دیجیتال در خانه‌ها و کسب و کارها خیلی معمول هستند. وفور وسایل الکترونیکی از چین، آنها را برای هر کسی مقرون به صرفه ساخته است. در گذشته، راه‌کار، نصب دوربین‌هایی بود که مستقیما از طریق سیم به DVR وصل می‌شدند. این منجر به شبکه‌ای از سیم‌های پنهان درون دیوار‌ها و سقف‌ها می‌شد. امروزه، اکثر مردم، سیستم بیسیم را انتخاب می‌کنند که ویدئوی زنده را روی 900 مگاهرتز، 1.2 گیگاهرتز یا 2.4 گیگاهرتز ضبط می‌کند. مدل‌های مصرف کننده به ندرت سیگنال را کدگذاری می‌کنند و هر گیرنده‌ی معمولی ویدئویی می‌تواند جریان زنده را مشاهده کند. FCC بلاک‌های مخصوصی از فرکانس‌ها را برای کانال‌های بی‌سیم مورد استفاده توسط این دستگاه‌ها اختصاص داده است. به همین دلیل، گیرنده‌های دستی جدیدی ایجاد شدند تا بتوانند تمام این فرکانس‌ها را اسکن کرده و هر ویدئوی بی‌سیمی را روی یک صفحه‌ی کوچک نشان دهند. این گیرنده‌ها از 400 تا 500 دلار قیمت دارند. یک جستجوی خوب برای اسکنر ویدئویی بی‌سیم می‌تواند همه‌ی گزینه‌ها را نشان دهد. یک واحد محجوب بهمراه یک آنتن کیفیت، هر ویدئوی بی‌سیم در حال ارسال را در کل یک بلوک مسکونی نشان می‌دهد. این مدل را می‌توان برای آشکار سازی دستگاه های ویدئویی مخفی غیر معتبر استفاده کرد.

زمان اسکن سیگنال‌های ویدئویی بی‌سیم احتیاط کنید. در حالی‌که بطور کلی دیدن ویدئو قانونی است، استفاده از ویدئوی جمع‌آوری شده برای آزار رساندن، ارعاب، خبرچینی، دستبرد یا فریب افراد، غیر قانونی و غیر قابل قبول است. بسیاری از مردم بخاطر سوء استفاده از این فناوری دستگیر شده‌اند.

پخش کنید (broadcastify.com)

“پخش کنید” یک پرتال آنلاین برای مشتاقان اسکنر است. این پرتال حاوی بیشترین پایگاه داده‌های جامع فرکانس‌های رادیویی است که می‌توان روی رادیوها و اسکنرهای شخصی کنترل شود. انجمن‌ها خیلی به‌همراه مکالمه‌هایی در مورد ترافیک رادیویی فوری، بررسی‌های سخت افزاری، رادیویی آماتوری و نرم افزار کنترل فرکانس فعال هستند. می‌تواند محتوای جالبی برای جستجو باشد، اما بندرت اطلاعات ارزشمندی را فراهم می‌آورد.

مسئله‌ی جالب واقعی برای تحلیلگران OSINT صدای زنده و آرشیوی است. فیدهای صدای زنده آزاد است و نیاز به حساب برای دسترسی ندارند. برای شما نقشه‌ای ارائه می‌شود که می‌توانید درآن به ایالات و کشور مورد نظر خود سفر کنید و نیز تمامی فیدهای صدای زنده‌ی فرکانس‌های اسکنر عمومی را که می‌توان از طریق اینترنت کنترل کرد ارائه می‌دهد. این فیدهای صدای زنده توسط مخاطبین انفرادی در منطقه‌ی پوشش فرکانس فراهم می‌آیند.

کاربر یک اسکنر شخصی را روی فرکانس می‌گذارد و صدا را از طریق یک کامپیوتر دارای اینترنت پخش می‌کند. می‌توانید فیدهای صدا را در همه‌ی بخش‌های کشور پیدا کنید که شامل شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و حومه‌های روستایی می‌شود و می‌تواند اطلاعات آنی را در مورد رویدادهای زنده در هر جایی تهیه کند. شما خیلی نیاز ندارید که در محل خاصی قرار بگیرید تا ترافیک رادیویی را از آن منطقه دریافت کنید. در مورد محتوای تاریخی، می‌توان اطلاعات را از آرشیو‌ها بدست آورد.

بیشتر فیدهای صدای زنده، گزینه‌ای در پنجره‌ی آرشیو‌های فید دارند که شما را به منویی می‌برد که تاریخ‌های مختلفی را که از آنها یک چهارچوب زمانی تاریخ انتخابی و پخش کننده که فید رادیو را از زمان معین شده پخش می کند ارائه خواهد داد. بعلاوه، می‌توانید گزینه‌ی ذخیره را انتخاب کنید تا یک کپی از ارتباط را بصورت یک فایل MP3 برای آرشیو کردن دانلود کنید. این کار ترافیک رادیویی خدمات فوری را در طول رویداد مورد نظر برای شما فراهم خواهند آورد. کارکرد آرشیو نیاز به حساب کاربری دارد.

SDR شبکه (websdr.org)

تکنیک پیشین شما را به اسکنرهای رادیویی مشترک تنظیم شده روی یک فرکانس خاص ربط می داد. گروه دیگری هستند که به شما اجازه‌ی کنترل فرکانس هدف را می دهند. Web SDR یک گیرنده‌ی رادیویی نرم‌افزاری است که به اینترنت متصل است. این گیرنده به بسیاری از مخاطبین این اجازه را می‌دهد که گوش دهند و همزمان آنرا تنظیم کنند.

فناوری SDR این امکان را فراهم می‌آورد که همه‌ی مخاطبین بصورت مستقل تنظیم صدا انجام دهند و در نتیجه به سیگنال‌های مختلفی گوش دهند. این گیرنده برعکس بسیاری از گیرنده‌های کلاسیک است که قبلا بواسطه‌ی اینترنت وجود داشتند. این صفحه، شما را به بیش از 100 گیرنده‌ی آنلاین هدایت می‌کند که منتظر ارتباط شما هستند. این لیست محل، دامنه‌ی فرکانس و آنتن مورد استفاده را مشخص خواهد کرد. نقشه‌ی جهانی در پایین صفحه به شما کمک خواهد که سریعا گیرنده‌ها را در محل هدف خود قرار دهید. این کار همچنین می‌تواند برای کنترل یک ارتباط دیجیتال روی یک سیگنال آنالوگ استفاده شود. این صدا را می‌توان به متن تبدیل کرد که قابل ارسال به دستگاه دیگر نیز است.

من از این کار در گذشته برای کنترل سیگنال‌های دریایی، باند شهری و کوتاه در مناطق جغرافیایی یک تحقیق فعال، در حالی‌که از کشور دور بودم استفاده کردم. شکل 23.03 کنترل فرکانس رادیویی را از طریق یک گیرنده در سان‌فرانسیسکو، در حالی‌که من در واشنگتن‌دی‌سی بودم، نشان می‌دهد. دکمه‌ی استارت در مرکز، اجازه‌ی ضبط مداوم یک فرکانس را در حین کنترل می‌دهد.

 

برای دیدن فلیم های سینماییِ مهیج و جذاب”در حوزه فناوری اطلاعات، اوسینت و هوش مصنوعی“، بر روی اینجا کلیک کنید.

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

Visits: 1739