تکنولوژی Multiexperience یا فناوری تجربه چندگانه در ارتباطات دیجیتالی

مقدمه بر تکنولوژی Multiexperience :

تکنولوژی Multiexperience یک روی کرد جدید در حوزه انتقال داده به صورت دیجیتال است. با توسعه wearable devices که اشاره به تجهيزات قابل پوشيدن مثل ساعت­هاي هوشمند ديجيتال، عينک­ هاي هوشمند دارد و توسعه زبان­هاي طبيعي مبتني بر UI در حوزه­هاي واقعيت افزوده(Augmented Reality) و واقعيت مجازي(Virtual Reality)، محصولات حوزه Digital Touchpoint در حال رشد فراواني هستند. با رشد دستگاههای Digital Touchpoint سازمان­ها تجاري نياز دارند به تقاضاهاي مشتريان در هر حوزه­اي از کسب و کار خود به شيوه­اي کاملا مقرون به صرفه، بهینه و با ایده­ های جدید پاسخ دهي کنند. با بروز چالش­هاي جديد در عرصه کسب و کارهاي مختلف، تکنولوژی Multiexperience به عمليات توسعه به شیوه­ای کاملا ساده در مقابل مقياس گسترده فعاليت­ها و رفع نيازهاي سفارشي­ سازي براي مشتريان کمک شاياني مي­کند.

تعریف Multiexperience

تکنولوژي­ Multiexperience به عنوان يک روش جديد برای Digital Transformation مطرح شده است. Multiexperience درباره بکارگیری روش­های مختلف عرصه تبادل اطلاعات دیجیتال، راهکارهای مختلف مبتنی بر دیجیتال در دسته­بندیهای مختلف Tuchpoint ها، برنامه­های کاربردی و … به منظور طراحی و توسعه یک تجربه یکپارچه برای مشتریان خلق شده است. در این تکنولوژی کاربران مختلف در موقعیت­های مکانی متفاوتی با استفاده از Tuchpoint خود تعامل داشته باشند و به نیازمندهای اجتماعی و روزمره خود بهینه­ترین پاسخ را بدهند. در این تجربه جدید به این اصل اساسی اشاره می­شود که سازمان­های تجاری بتوانند روی استراتژی­های کسب و کار خود و استفاده کامل از گستردگی ابزارهای دیجیتال موجود تمرکز نمایند.

موسسه Gartner تکنولوژی Multiexperience را بین برجسته­ترین گرایش­ها تکنولوژیک برای سال 2020 برآورد کرده است. براساس پیش­بینی­های Gartner، بیشتر از 25 درصد از برنامه­های کاربردی موبایل، برنامه­های کاربردی وب پیشرفته و برنامه­های کاربردی محاوره­ای از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد. در راستاي توسعه اين تکنولوژي چندين پلتفورم ايجاد شده است. با استفاده از اين پلتفورم­ها ميتوان براي گستره مختلفي از ابزارها و Touchpoint نرم افزارهاي کاربردي توليد کرد. اين تکنولوژي به شرکت­هاي اقتصادي و فعال در حوزه کسب و کار اين امکان را مي­دهد که از تجربيات مشتريان و فعاليت­هاي خود در بسترهاي جديد توسعه يافته با صرف سرمايه­گذاري اندک استفاده کنند.

Daniel Sun از تحلیلگران Gartner می­گوید: تیم­های توسعه باید بهره­گیری از این تکنولوژی را بر طراحی، توسعه و معماری نرم افزارهای موبایل حاکم کنند. زیرا ابزارهای موبایل و همراه اساسا دروازه ورود به حوزه Multiexperience هستند.

کسب و کارهایی که به دنبال طراحی multiexperience هستند باید فن‌آوری‌هایی نظیر واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی، wearables، chatbots وIoT را مورد توجه قرار دهند. این تکنولوژی‌ها همراه با برنامه‌ها، وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی به توسعه یک برنامه کامل و جامع کمک خواهند کرد.

Jason Wong از محققین ارشد موسسه Gartner است، او برای بکارگیری تکنولوژی Multiexperience در مجازی سازی سفر و سیر زندگی یک کاربر و دیجیتال سازی کامل سفرش یک مدل چهار مرحله­ای در نظر می­گیرد:

  • Sync me: اطلاعات کاربر ذخیره سازی شود به نحوی که اطلاعات در هر زمان و مکانی قابل دستیابی باشد.
  • See me: آگاهی وضعیتی از کاربر شامل، ذات و هویت، موقعیت جغرافیایی، درک اولویت­های کاربران براساس تاریخچه­های موجود ار عملکردشان وجود داشته باشد تا این تکنولوژی قادر باشد بهترین پیشنهاد و تعادل را با کاربر داشته باشد.
  • Know me: شناخت از کاربر باید به ایده­آلترین حالت برسد، پیش بینی­ها تجزیه و تحلیل شوند تا بهترین پیشنهادات به کاربر ارائه شود.
  • Be me: بهترین حالت این است که ماشین یا کامپیوتر بتواند به جای کاربر بهترین تصمیم و عکس­العمل را داشته باشد.

کسب تمامی شرایط لازم برای این چهار مرحله، توسعه دهندگان سیستم­های موبایل و دارندگان برنامه­های کاربردی تحت وب پیشرفته را ملزم می­سازد که از قابلیت­هایی مانند Chat, Voice, AR, wearable در تمامی روندهای کسب کار خود و احصاء نیازمندیهای مشتریان استفاده کنند. این تکنولوژی برای رسیدن به اهداف خود و نقش آفرینی در حوزه کسب و کار باید از کانال­های ارتباطی و تکنولوژیک بروز استفاده کند. در ادامه به نقش و جایگاه برخی از مهمترین کانال­های موجود در این حوزه به صورت مختصر خواهیم پرداخت.

Multiexperience Channels

در این قسمت کانال­هایی که می­توانند در این تکنولوژی نقش آفرینی کنند با تشریح نقاط ضعف و قوت بیان شده­اند.

دسکتاپ­ ها و لپ تاپ ­ها

از نظر متخصصان این حوزه، دسکتاپ­ها و لپ­تاپ­ها شاید به عنوان مصادیق دستگاههای دیجیتالی در این تکنولوژی جای نگیرند ولی حضور آنها در رشد این تکنولوژی را نباید نادیده گرفت. با توجه به اینکه این دو کانال از قابلیت­های خوبی مانند راحت بودن در استفاده با وجود صفحات نمایش بزرگ و کیفیت بالای نمایش برخوردارهستند، کسب و کارهای برای ارائه قابلیت­های خود با استفاده از این تکنولوژی و این نوع از کانال مشکلی ندارند. مهمترین مزیت این دو نوع کانال گستره وسیع مخاطبان آنهاست و اینکه هنوز هم بسیاری از شرکت­ها تمامی امورات حوزه ICT خود را با دسکتاپ­ها و لپ­تاپ­ها اداره می­کنند. و مهمترین نقص نیز نبود راحتی در جابجایی (Limited Mobility) آنها است.

تلفن­ های هوشمند

در بسیاری از کسب و کارها، دستگاههای تلفن همراه به عنوان اصلی­ترین کانال در بهره­گیری از این تکنولوژی قلمداد می­شوند. در بسیاری از بخش ها ، مانند بانکداری ، این یک واقعیت بسیار حیاتی است: مردم دیگر نیازی به مراجعه به یک مکان فیزیکی در اکثر موارد ندارند ، زیرا دستگاه تلفن همراه (همراه با کارت بانکی) تمام اطلاعات و خدمات را در اختیار آنها قرار می­دهد. آنها تنها به یک لمس با نوک انگشتان خود نیاز دارند. از قابلیت­های برجسته این کانال برای حضور در تکنولوژیMultiexperience می­توان به قابلیت راحت جابجایی، استفاده از سیم کارت، دسترسی به اینترنت در هر مکان و زمانی، کنترل­های کاملا لمسی، دسترسی به دوربین در راحت­ترین حالت ممکن و… اشاره کرد و از ضعف­های این کانال می­توان به صفحه نمایش کوچک، محیط اجرای مختلف و محدودیت­های موجود برای تایپ اشاره کرد.

تبلت ­ها

اگر بخواهیم نقش حضور تبلت­ها را در این تکنولوژی برسی کنیم باید بگوییم که آنها قابلیت­هایی بین گوشی­های هوشمند و لپ­تاپ­ها دارند. از طرفی قابلیت جابجایی راحت­تر و از طرفی صفحه نمایش بزرگتر و قابلیت لمس بهتر صفحه نمایش را می­توان به عنوان ویژگی­های بارز این کانال در استفاده از این تکنولوژی دانست. البته باید به این ضعف اشاره کرد که بسیاری از مدل­های تبلت­ها هنوز فاقد قابلیت استفاده از سیم کارت برای برقراری اتصال به اینترنت هستند و وابستگی ­آنها به اتصال وای­فای از چابکی جابجایی آنها می­کاهد و این باعث می­شود که بسیاری از برنامه­های کاربردی در این تکنولوژی که وابستگی آنی به خدمات اینترنت دارند در این بستر فاقد کارایی مناسب باشند.

رايانه­ هاي پوشيدني

با رشد تکنولوژی محصولات در دسته بندی Wearables تنوع زیادی داشته­اند. تا به حال 6 نوع Wearable معرفی شده­اند:

  • Smartwatches -Fitness Trackers -Head-Mounted Displays
  • Smart Clothing -Implantables -Smart Jewellery

از بارزترين ويژگي­هاي اين نوع از کانال­هاي ارتباطي در تکنولوژي Multiexperience ميتوان به دسترسي راحت، وزن کم و اندازه کوچک اشاره کرد که اين چند ويژگي به حمل و نقل و Mobility بودن اين ابزارها را افزايش مي­دهد. بازار Wearable ها روز به روز در حال رشد است، متخصصان پيش­بيني مي­کنند که در سال 2021 حجم اين نوع از محصولات به 560 ميليون دستگاه برسد. اين در حالي است که بيشتر کسب و کارها هنوز در برقراري ارتباط با اين نوع از کانال­هاي ارتباطي هنوز فعاليت خاصي شروع نکرده­اند. با این وجود ، چالش بزرگ پوشیدنی­ها این است که فضای نمایشگر محدودی دارند و اغلب دارای کنترل­های بسیار ساده­ای هستند. به عنوان مثال یک ساعت هوشمند فقط می­تواند اطلاعات خاص را در هر زمان نمایش دهد و با کنترل­هایی که باید به چند لمس اساسی ساده شوند و حداکثر قابليت ممکن را براي کاربر فراهم کند. . یکی دیگر از مهمترین مزیت­های کامپيوتر­هاي پوشیدنی ، قابليت بالا در اتصال آنها است. به عنوان مثال ، ساعت­های هوشمند به یک تلفن هوشمند متصل می شوند و بسیاری از ویژگی های مشابه تلفن­هاي هوشمند را به کار می­برند ،. حتی برخی محصولات از سیم کارتهای رومینگ داده نيز به صورت مستقلي پشتیبانی می­کنند.

تلويزيون­ هاي هوشمند

با رشد فناوری، تلویزیون­های هوشمند نیز جزء یکی از کانال­های فعال در تکنولوژی Multiexperience قلمداد می­شوند. اگر چه تلویزیون­های هوشمند فاقد بسیاری از ویژگی­های لازم برای حضور مفید در تکنولوژی نو ظهور Multiexperience هستند( ویژگی­هایی که در کانال­های قبلی به آنها اشاره کردیم) ولی شرکت­هایی نیز هستند که در کسب و کار خود از قابلیت­های تلویزیون­های هوشمند استفاده کرده­اند برای مثال شرکت رستوران­های Domino به تازگی در تلویزیون­های سامسونگ خدماتی برای ثبت سفارش غذا فراهم کرده است.

اینترنت اشیاء

در این تکنولوژی تمامی دستگاههای متصور در حوزه دیجیتال به غیر از موارد بالا که بتواند با خود حسگرهای دیجیتال را همراه کند در دسته بندی اینترنت اشیاء جای می­دهند. استفاده از این حوزه بیشتر در عرصه و کسب و کارهای صنعتی مطرح می­شود.

رابط­ های هوشمند

رابط­های هوشمند به عنوان دریچه­ای به هوشمندسازی و دسترسی بهتر به امکانات هوشمند تلویزیون­های نسل جدید محسوب می­شود. با وجود این رابط­ها دستگاههای دیگری مثل گوشی، تبلت و لپ­تاپ می­توانند با تلویزیون تبادل و اشتراک گذاری داده داشته باشند. البته رابط­های هوشمند انواع و استفاده­های مختلفی غیر از رابط­های تلویزیون­های هوشمند دارند که در مجال این بررسی نمی­گنجد.

استفاده از یکپارچگی با سایر زیرساخت­ها

این قسمت اساسا به استفاده کردن از شبکه­های مجازی یا هر زیر ساخت مستقل دیگری مثل محیط­های ابری مربوط می­شود. شرکت­های مختلفی در آینده کسب و کار خود تصمیم دارند که از این کانال پربازدید برای رفع نیازهای مشتریان خود استفاده کنند برای مثال برخی از شرکت­های مختلف تعاملاتشان را با کاربران خود در محیط­هایی مثل Facebook و Twitter افزایش داده­اند.

در انتها تصویر یکپارچه از کانالهای موجود در تکنولوژی Multiexperience مشاهده می­کنید.

پلت­فرم­های توسعه Multiexperience

پلت­فرم­های توسعه Multiexperience به سازمانها کمک می­کنند که برنامه­های تجاری و حوزه فعالیت خود را با طیف وسیعی از دستگاهها و ابزارهای دیجیتال منطبق کنند. با استفاده از این پلت­فرم­ها می­توان برنامه­های کاربردی طراحی کرد روی کانال­های مختلفی که در بالا به آنها اشاره کردیم قابل اجرا باشد. این امکان به حد زیادی به تجربیات دیجیتال کردن کسب و کارها کمک می­کند و همگرایی بسیار خوبی بین دنیای IT و علم خرید و فروش رخ خواهد داد.

در تصویر زیر، پیشگامان ارائه پلت­فرم­های این تکنولوژی نمایش داده شده است.

اين پيشگامان در تلاش هستند که روي نقاط قوت و ضعف اين تکنولوژي کار کنند و اين تکنولوژي را براي حضور بهتر در دنياي کسب و کار آماده کنند.

يک مثال کامل براي استفاده از اين تکنولوژي

يکي از رستوران­هاي زنجيره­اي آمريکا به نام Dimino Pizza از پيشگامان استفاده از اين تکنولوژي براي کسب و کار خودش است. اين شرکت چند مليتي توانسته با بهره­گيري عالي از اين فناوري به بزرگترين ارائه دهنده پيتزا در دنيا تبدل شود. اين شرکت براي مشتريان خود امکان ثبت سفارشات غذا را در کانال­هاي ارتباطي مختلفي فراهم کرده است. در زير هر يک از اين کانالهاي ارتباطي براي ثبت سفارش غذا را معرفي مي­کنيم.

  • Google Home: مشتريان مي­توانند با استفاده از رابط­هاي هوشمند که به اسپيکرهاي خاصي مجهز هستند با بيان عبارت “OK Google, Talk to Domino’s” سفارش خود را ثبت کنند.

  • Amazon Alexa: استفاده از رابطهاي هوشمند شرکت آمازون براي ثبت سفارش، مدل ثبت سفارش هم شبيه به Google Home عمل مي­کند.

  • Facebook Messenger: با استفاده از Messanger فيسبوک مي­توانيد ثبت سفارش کنيد.
  • Smart TV: در بالا تصوير امکان ثبت سفارش در اين کانال را نمايش داديم.
  • Car: به تازگي در خودروهاي شرکت فورد اين امکان طراحي شده است که در حين حرکت بتوانيد ثبت سفارش غذا داشته باشيد.

استاد : دکتر حبیبی

درس : مدیریت امنیت اطلاعات ISMS

دانشجو: میلاد منصوری

Multiexperience Technology

A new approach to Digital Transformation

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

بازدیدها: 294

دیدگاهتان را بنویسید