بیو رادار یا رادار بیولوژیکی برای شناسایی جنبه های حیاتی از نوع بشر

مقدمه بر بیو رادار

در این بحث رصد مسائل علمی به بحث بیورادار میپردازم، در ابتدا تفاوت بیورادار با سایر رادار ها بیان میکنم . مهمترین تفاوت در این است که بر خلاف سایر رادار های موجود که از یک طول موج و فرکانس یکنواخت بهره میبرند و به صورت کانال هایی مشخص و مستقیم به ارسال و دریافت سیگنال میپردازند در بیورادار ما دقیقا عکس این عمل را انجام میدهیم و به صورت نامشخصی شروع به ارسال سیگنال میکنیم و سعی براین است که تا حد امکان بسته به شرایط در کانال ها و مسیر های از پیش تعیین نشده این کار انجام شود علی الخصوص در مسائل نظامی .

تفاوت عمده دیگر نوع هدف میباشد که همانطور که میدانیم در رادار های حال حاضر آنها ساخته شدن تا بتوانند در رنج بالایی از فلزات را شناسایی و تشخیص دهند منتها در بیورادار ما به دنبال کوچکترین جنبه حیاتی از نوع بشر هستیم !!!!

این بحث یک مقدار پیچیده است، در بیورادار دقیقا به دنبال کوچکترین عناصر موجود انسانی هستیم، دقیقا انسانی و نه نوع دیگری از موجودات !!! قاعدتا این سوال بوجود میاید که چطور؟

پاسخ این است که همانطور که بشر در آغاز دهه 2000 میلادی توانست سلول زنده انسانی تولید کند به همان گونه نیز در اینجا به دنبال تجزیه تحلیل نوع رفتاری آن سلول های زنده هستیم !!!!

پس در همین جا میتوانیم متوجه شویم که بحث بسیار جدید و سطح بالایی ست اما در یکی دوسال گذشته که خبرهایی مبنی تولید انسان های دست ساز توسط بشر داشتیم و همچنین دو ابر قدرت حال حاضر (چین و آمریکا) صراحتا در مورد آن صحبت میکنند شرکت هایی نیز برای بهره مندی از این دستاورد تشکیل داده‌اند تا از مزیت های جانبی آن علم بهره ببرند.

یکی از آنها بیورادار است . که در حال حاضر میدانیم شرکت های نظامی در ایالات متحده، چین و بریتانیا در مورد این مسئله در حال ساخت و پژوهش، توسعه میباشند.

ما دقیقا نمیدانیم نحوه محاسبه و به دست آوردن سیگنال سلول زنده به چه صورت است چون نمیدانیم سلول زنده را چگونه میسازند، ولی کاملا مشخص است که فرآیندی پیچیده و سخت میباشد که در ادامه مبحث به حدس و گمان هایی که در مورد آن است میپردازیم و شرح میدهیم.

بیو رادار چیست

همانطور که گفتیم تفاوت بیورادار با سایر رادار های موجود چیست پس قاعدتا کاربرد های متفاوتی نیز دارد از جمله در بحث سلامتی و ایمنی. در پروسه های پزشکی قاعدتا رنج زیادی کاربرد برای تشخیص و پژوهش وجود دارد در بحث ایمنی در زمان فاجعه های زیست محیطی، حوادث طبیعی و مطالعات علمی در این زمینه کاربرد دارد اما نمیخواهیم وارد این مسائل شویم در اینجا میخواهیم به شرح این موضوع بپردازیم که دقیقا در مسائل نظامی چه کاربردی دارد که تاکنون کشور های اندکی موفق به دستیابی به آن شده‌اند.

همانطور که گفتیم پروسه ارسال و دریافت سیگنال در این بیورادار بسیار پیچیده است و ما میخواهیم در مورد این پروسه صحبت کنیم. براساس شواهد و کنفرانس های بین اللملی و افشا سازی های کشورهای رقیب در مورد این مسئله اطلاعاتی موجود است که در ادامه به صحبت از آن میپردازیم.

از آنجا که شرکت های نظامی ادعا میکنند که این بیورادار امکان تشخیص جزئی ترین نشانه حیات انسانی را دارد، اذعان میکنند که در نسخه های پیشرفته تر امکان تشخیص دقیق این مسئله که عنصر حیاتی کشف شده مربوط به کدام قسمت از بدن انسان میباشد را نیز داراست و از این مسئله برای ساخت سلاح های خودکار و هوشمند استفاده میکنند .

بیو رادار
بیو رادار

شکل 1 نمونه ایزار مورد استفاده بیورادار برای سلاح های خودکار و نیمه خودکار در ارتش ایلات متحده

بیو رادار
بیو رادار

شکل 2 نحوه نمایش و استفاده از این ابزار

همچنین مسئله دیگر و مطرح شده این است که از سال 2019 به این طرف همزمان با اوج گیری هوش مصنوعی در تمامی عرصه ها اسم ریزپزنده های جاسوسی نیز مطرح شد !

این ریزپرنده ها امکان پرواز و عبور از سدِ پدافندی و آفندی را دارا هستند و به طور مستقیم و در لحظه امکان جاسوسی و مخابره آن را از خاک دشمن فراهم میکنند. مسئله برای ابرقدرت ها بسیار جدی است چراکه یکی از اهداف استفاده از بیورادار ها در همین مسئله است که بتوانند عامل پدافندی مناسبی برای اینگونه سلاح را بوسیله بیورادار بوجود آورند .

دو مسئله حائز اهمیت است :

اول اینکه ریزپرنده های جاسوسی خود دارای محدودیت های پروازی و پنهان سازی تا آنجایی که میدانیم هستند .

دوم اینکه برد تشخیصی بیورادار ها همچون رادار های حال حاضر که مابین چند صد متر تا چند صد کیلومتر است را ندارند و حدس زده میشود که بردی بین چنده ده متر تا چند صد متر را شامل میشوند.

بنابراین سناریویی که مطرح است این است که باید برای تشخیص این ریزپرنده ها علم به تشخیص موجودات زنده پرنده از وسیله هایی که از موتور پیش رونده استفاده میکنند بهره مند باشیم ! همچنین باید این بیورادار بتواند توسط وسیله ایی در منطقه هدف چه در جهت طولی و عرضی و چه بحث ارتفاع مورد استفاده قرار گیرد که هردو مسئله ایی که به آن اشاره شد خود دنیایی از مباحث پیچیده و جذاب و صد البته مهم هستند وابزار های خاص خودرا میطلبند.

بیو رادار
بیو رادار

شکل 3 پهپاد 18 گرمی جاسوسی مورد استفاده در ارتش ایالات متحده

بیو رادار
بیو رادار

شکل 4 پهپاد جاسوسی در مرحله توسعه و تحقیق

اما چطور میشود در این باره دقیق تر صحبت کرد؟ باید به صورت مشروحی به نحوه عملکرد بیورادار بوسیله اطلاعاتی که گردآوری کرده ایم بپردازیم . در بیورادار ما از دو نوع رادار مشخص که continuous wave (CW) و ultrawideband (UWB) هستند استفاده میکنیم که طبق ادعایی که شده این دو نوع با دو نوعی که به اسم رادار میشناسیم تفاوت های عمده ایی دارند و اطلاعات آن محرمانه است!

با این حال با به شرح عملکرد آن میپردازیم تا بتوانیم نحوه محاسبات عامل زنده سلولی را کمی درک کنیم. چرا که این مطالب گستره‌ی زیادی از علوم فنی مثل ریاضیات کامپیوتر برق مخابرات و … ظاهرا پزشکی را نیز شامل میشود.

continuous wave (CW)

این رادار از انواع ارسال های فرکانسی برای تشخیص استفاده میکند و قابلیت تشخیص هدف را در هر شرایطی دارد و میتواند سرعت آنرا نیز مشخص کند اما نمیتواند فاصله از خودش را به طور دقیق بیان کند. کارشناسان بسیاری معتقد هستند که از این نوع رادار برای بیورادار با توجه به اثر داپلر(تغيير بسامد امواج صدا و نور متناسب با سرعت منبع صدا يا نور: اگر منبع به مشاهده گر نزديك شودبسامد زياد مي شود و بالعكس ) استفاده میشود و براساس کوچکترین تغییرات سطح انسانی میتوان تشخیص داد که هدف انسان است. تغییراتی همچون نفس کشیدن و ضربان قلب !

شکل 5 انواع تغییرات داخلی و خارجی سطوح بدن

یعنی با توجه به انداره متوسط سطح ریه های انسانی و تولید سطحی از منو اکسید کربن در هر بازدم در اطراف شخص میتوان آنرا تشخیص داد یا با توجه به تغییرات سطحی در سینه یک فرد و با توجه به اندازه تغییرات شش ها و قفسه سینه میتوان از زنده بودن و انسان بودن مطمئن شد

اما نقدی هم بر این باور است که چیزی که شرکت های نظامی برای تشخیص استفاده میکنند متفاوت و در عین حال نوآورانه است چراکه دانشمندان درگیر در این حوزه نقش سلول زنده انسانی را مطرح کرده‌اند و از دقت بسیار بالای تشخیص قسمت های بدن برای مورد هدف قرار دادن انسان ها از محیطی غیر شناخته شده مثل پشت دیوار یا سنگر یا …. صحبت میکنند. به هر حال این چیزی است که از لحاظ علمی باتوجه به داده های منتشر شده حال حاضر میتوان استدلال کرد.

لازم به ذکر است که کار رادار cw مشابه اکثر رادار های موجود در سطح جهانی است و از آن در کشف و پیدایش سایر اشیاء نیز استفاده میگردد اما با تغییر در فرکانس و مدولاسیون آن میتوان کاربرد های منحصر به فردی به آن داد که نیازمند علم و تجهیزات مهمی میباشد.

Ultrawideband Bioradar

این رادار در مقایسه با رادار قبلی از قابلیت های متغیر بیشتری برخوردار است و به رادار ضربه نیز مشهور است که در ایالات متحده طبق استاندارد های سازمان NIST باید از یک رنج حداقل بیشتری از سایر رادارها مثلCW برخودار باشد یعنی حداقل 25 درصد و فرکانس حداقلی 1.5 گیگاهرتز استفاده کند.

این رادار دارای مزیت هایی میباشد من جمله:

  • دارای رنج واکاوای و واگشایی بیشتری نسبت به رادار های دیگر است و میتواند سطوح تا سطح سانتیمتر را شناسایی و به وضوح تبدیل نماید
  • باتوجه به اینکه از یک رنج فرکانسی بالا برخوردار است میتواند سطوح فلزی و غیر فلزی بسیار کوچک و حتی زیر سانتیمتر را صرفا متوجه شود اما از ماهیت آن نمیتواند اطلاعاتی را منتقل کند.
  • با توجه به بروز رسانی های انجام شده در سطح نرم افزاری میتواند تصاویر با وضوح بالا را از هدف نمایش دهد
  • با توجه به قدرت فرکانسی میتواند در همه سطوح همچون نباتات،خاک، فلزات و دیوار ها نفوذ کند
  • همیچنین از تکنولوژی کم کردن نویز ها و اختشاشات و اعواجاجات بهره میبرد تا بتواند سطوح را با قابلیت بیشتری تشخیص دهد
بیو رادار
بیو رادار

شکل 6 نمونه یک Ultrawideband Bioradar در ساختار نظامی

با توجه به دلایلی که مطرح کردیم و مجموعه امکاناتی که میتوان برای آن فراهم کرد کاربرد بیشتری برای استفاده از بیورادار را دارد و به احتمال بسیار زیاد پایه راداری مورد استفاده در تکنولوژی های نظامی نیز همین نوع رادار میباشد.

بنابراین سعی بر این شد که تصویری واضح از نحوه عملکردی بیورادار بیان کنیم هرچند این همه‌ی آن چیزی که هست نیست و عملا در حوزه نظامی ما یک جعبه سیاه از روابط تکنولوژیک روبرو هستیم .

پیش بینی میشود کشور های در حال توسعه بیشتری به سمت این تکنولوژی رفته تا بتوانند مقاصد آفندی که برای دیگر کشورها مطرح هست را برای خود پوشش و سازماندهی کنند .

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

 

Visits: 385

دیدگاهتان را بنویسید