معرفی فناوری G6، نسل ششم فناوری های ارتباطات بی سیم

معرفی فناوری G6

تهیه کننده: سیدمحسن احمدپناه

فناوری G6
فناوری G6

G6 نسل ششم فناوری های ارتباطات بی سیم پشتیبانی از شبکه های داده تلفن همراه است. این جانشین 5G خواهد بود و احتمالاً با سرعتی معادل 95 ~ گیگابایت بر ثانیه به طور قابل توجهی سریعتر خواهد بود. چندین شرکت (به عنوان مثال نوکیا ، سامسونگ ، هواوی و ال جی) به G6 علاقه نشان داده اند. گفته می شود چین ، کره جنوبی و ژاپن نیز علاقه مند هستند. G6 احتمالاً در سال 2030 به صورت تجاری در دسترس قرار خواهد گرفت

در اخبار اعلام شد در سال 2020چین اولین ماهواره G6 را با موفقیت پرتاب ودر مدار زمین قرار داد

در دنیای امروز ما ، انقلاب جهانی فناوری و صنعتی در حال شتاب گرفتن است. کاربرد گسترده ICT (فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی) نسل جدید ، مانند AI ، VR (واقعیت مجازی) / AR (واقعیت افزوده) XR (واقعیت گسترده) ، اینترنت اشیا و فناوری بلاکچین باعث شده است ظهور سیستم ارتباطی G6. بر اساس 5 G ، توسعه G6 تأثیر عمیقی بر روند اطلاعاتی توسعه ارتباطات خواهد داشت ، که شامل اتصال هوشمند ، اتصال عمیق ، اتصال هولوگرافی و اتصال همه جا است. برای شناسایی G6 و مسائل مربوط به آن ، ما یک تحقیق از تحقیقات موجود در مورد G6 انجام دادیم. در این پژوهش، چشم اندازهای آن ، فن آوری های اصلی ، سناریوها ، چالش ها و مسائل مربوط به آن بحث شده است. علاوه بر این ، یک چارچوب بالقوه برای G6 نیز ارائه شده است.

G6 نسل بعدی ارتباطات از راه دور است که جانشین 5G خواهد شد. اگرچه استقرار 5G در سراسر جهان هنوز در مرحله اولیه خود است ، تحقیقات در مورد G6 آغاز شده است. G6 با استفاده از انبوهی از فناوری ها مانند هوش مصنوعی (AI) ، واقعیت گسترده (XR) ، اتوماسیون ، رباتیک و بسیاری دیگر در حال توسعه است. با این حال ، برای تأمین چنین انتظارات زیادی ، نیاز به نوآوری های فنی انقلابی است. ما نیازهای عملکردی را بررسی خواهیم کرد و فن آوری های جدید می توانند در برآورد G6 استفاده کنند

G6 در مقایسه با 5G به پیشرفت های عظیم عملکردی نیاز دارد. در حالی که 5G برای دستیابی به حداکثر سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه و استفاده از فرکانس های حداکثر 100 گیگاهرتز طراحی شده است ، انتظار می رود G6 سرعت داده تا 1000 گیگابیت بر ثانیه را به دست آورد و از فرکانس های حداکثر 3 ترگاهرتز استفاده کند. همچنین پیش بینی می شود که تأخیر با تأخیر هوا در حدود 100 میکرو ثانیه ، تاخیر پایان به انتهای (E2E) حدود 1 میلی ثانیه که منجر به تأخیر تجربه کاربر در کمتر از 10 میلی ثانیه باشد ، به طور گسترده بهبود یابد. تأخیر تجربه کاربر مجموع تمام اجزای تأخیر در کل کانال ارتباطی است.

اگرچه هنوز هیچ استاندارد G6 خاصی وجود ندارد ، اما اجازه دهید برخی از فناوری هایی را که می توان برای دستیابی به این نیازها استفاده کرد ، بررسی کنیم.

1-فرکانس تراهرتز: انتظار می رود G6 از فرکانس های حداکثر 3 THz استفاده کند که منجر به پهنای باند گسترده خواهد شد.

2-فناوری پیشرفته آنتن: برای پشتیبانی از استفاده از فرکانس های THz ، فناوری Massive MIMO (که برای mm-Wave 5G ساخته شده است) باید بهبود یابد. این ممکن است شامل آنتن های مبتنی بر Metamaterial و فناوری Front Front و Orbital Angular Momentum باشد.

3-تکامل در فناوری Duplex: 5G TDD پویا را به انعطاف پذیری دوبلکس وارد کرد ، اما هنوز کارهایی برای رفع این محدودیت وجود دارد که downlink و uplink باید از منابع فرکانس زمانی منحصر به فرد استفاده کنند.

4-تکامل در توپولوژی شبکه: یکی از روندهایی که همچنان در تکامل توپولوژی شبکه پیشرفت می کند ، استفاده از اجزای شبکه غیر زمینی مانند ماهواره ها و ماهواره های با ارتفاع زیاد (HAPS) است.

فناوری G6
فناوری G6
فناوری G6
فناوری G6
  • Split Computing: از Split Computing می توان به عنوان یکی از جذاب ترین ویژگی های G6 نام برد. این اجازه می دهد تا رایانه بین دستگاه تلفن همراه و سرورهای ابری تقسیم شود که می تواند منجر به کاهش هزینه و افزایش پردازش دستگاه های تلفن همراه شود. ما می توانیم در سرویس های بازی مبتنی بر ابر مانند Google Stadia و Microsoft xCloud و سایر موارد ، یک نگاه اجمالی به محاسبات تقسیم شده داشته باشیم.
  • 5-شبکه با دقت بالا: شبکه با دقت بالا (HPN) یک راه حل برای دستیابی به خدمات با کیفیت بالا برای خدمات تعاملی با سرعت داده بالا و نیاز به تأخیر کم است زیرا مهم است که تأخیر E2E و بی حوصلگی به حداقل برسد.
  • اینها برخی از فناوریهای کلیدی است که انتظار می رود برای دستیابی به هدف G6 استفاده شود. ما هنوز در مرحله اولیه توسعه G6 هستیم و مطمئناً فناوری های نوآورانه بیشتری در آینده وجود دارد. با ادامه پیشرفت ، پارامترهای عملکرد هدفمند می توانند به بهتر یا بدتر تغییر کنند.
  • این فناوری های جدید همچنین موانع و چالش های خاص خود را دارند. به عنوان مثال ، فرکانس تراهرتز پهنای باند گسترده ای را در محدوده صدها گیگابیت بر ثانیه فراهم می کند ، اما همچنین با چالش هایی مانند از دست دادن مسیر شدید ، جذب زیاد جوی ، قابلیت نفوذ کم و افزایش پیچیدگی در ماژول های RF مواجه است. شایان ذکر است که چگونه محققان در مسیر G6 و تحولات بی شماری که در سالهای آینده رخ خواهد داد ، بر این چالش ها غلبه می کنند

منابع

https://www.electronics-notes.com

https://www.G6summit.com

https://www everything rfeditorial tem.com

https://www.bbc.com/news/world-asia-china

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

Visits: 468