نقش برچسب گذار (POS tagger) در پردازش متن

یکی از بخش­ های کلیدی در پردازش متن تعیین نقش کلمه در جمله است. در واقع با ابزار برچسب گذار (POS tagger) نقش کلمه از نظر فعل، فاعل، نوع اسم و غیره مشخص می­شود. برچسب­گذاری در پردازش زبان بعد از بخش­ های واحدساز و ریشه­ یاب و حذف پسوندهای خاص قرار می­گیرد. برای بن‌واژه‌سازی کلمات فارسی اگر برچسب واژگانی کلمه (مواردی از قبیل اسم، صفت و فعل) از قبل مشخص باشد دقت بسیار افزایش می‌یابد. برچسب گذاری واژگانی عملی اساسی برای بسیاری از حوزه های دیگر پردازش زبان طبیعی (NLP) از قبیل ترجمه ماشینی، خطایاب و تبدیل متن به گفتار می باشد. در فرایند متن کاوی برچسبگذاری، بعد مراحلی مثل تشخیص زبان، واحدساز و  ریشه یابی کلمات  انجام می گیرد. در شکل زیر به مراحل ذکر شده توجه کنید.

برچسب گذار (POS tagger)
جایگاه برچسب گذار (POS tagger) در فرایند تحلیل متن و متن کاوی

برچسب گذار (POS tagger) اجزاي کلام، عمل انتساب برچسب‌هاي واژگاني به کلمات و نشانه‌هاي تشکيل دهنده متن را  به صورتي که اين برچسب‌ها نشان‌دهنده نقش کلمات و نشانه‌ها در جلمه باشد، انجام می ­دهد. برچسب‌گذارهاي اجزاي واژگاني کلام و پيکره‌هاي برچسب خورده با اين برچسب‌ها در بسياري از حوزه‌هاي ديگر پردازش زبان طبيعي مورد استفاده قرار مي‌گيرند که از بين آنها مي‌توان به تبديل متن به گفتار، سيستم‌هاي تشخيص خودکار گفتار، خطاياب و ترجمه ماشيني اشاره کرد. از نمونه­ های انگلیسی آن می­توان به Illinois Part Of Speech Tagger و Stanford POS Tagger اشاره کرد. در شکل های زیر مراحل کار را ببینید  متن اولیه که به عنوان ورودی به pos tagger داده شده و سپس با توجه به کلید برچسب گذاری شده است.

قبل از برچسب گذار
متن قبل از برچسب گذاری
کلید برچسب گذار (POS tagger)
کلید برچسب گذاری
بعد از برچسب گذار (POS tagger)
متن بعد از برچسب گذار (POS tagger)

در سال‏های اخیر، کارهای زیادی در زمینه برچسب‏گذاری متون فارسی انجام شده است. در سال 2000، عاصی و عبدالحسینی [2] یکی از اولین برچسب‏گذارهای ادات سخن برای زبان فارسی را تولید کردند. این برچسب‏گذار که بر اساس سیستم عامل Dos نوشته است، قادر است برچسب‌های مختلفی از عدد، فعل و اسم را با دقتی بین 69 تا 83 درصد به‌درستی مشخص نماید. در سری کارهای انجام شده در این زمینه، در سال 2004، بی‏ جن‏ خان[1]پیکره‏ای با بیش از 2.6 میلیون کلمه‏ برچسب خورده را برای این کار فراهم نمود. این پیکره دارای 40 برچسب متفاوت است و برچسب‌گذارهای مختلفی نیز بر روی آن ارائه شده است. یکی از برچسب‏گذارهای شکل گرفته بر اساس این پیکره، توسط امیری و همکارانش در سال 2007 ارائه شده است. نتایج آزمایش‌های این مقاله در بهترین حالت، دقت 93.16% را نشان داده است[3].

تا کنون مدل ها و روش های زیادی برای برچسب گذار (POS tagger) در زبان های مختلف استفاده شده است. روش های آماری که از پیکره های برچسب خورده(tagged corpora) باستفاده میکنند و روش های غیر آماری و مبتنی بر قانون (Rule) که خود بر دودسته هستند. (1)یادگیری ماشینی (Machine Learning) و (2)دانش بشری (Human Knowledge). بعضی از این روش ها عبارتند از:بعضی از این روش ها عبارتند از:

  • مدل مخفی مارکوف (Markov Hidden Model)

استفاده از مدل مخفی مارکوف جهت برچسب‌گذاری گونه‌های کلام را می‌توان به عنوان یک برداشت از تئوری‌های احتمالی دانست. این فرآیند به شرحی که در ادامه می‌آید، اجراء می‏گردد: سؤال این است که برای یک رشته از کلمات‌ گرفته شده، چه ترتیب برچسبی بهترین ترتیب برچسب برای آن رشته کلمات است؟ اگر ما متن ورودی را (ترتیبی از واحدهای صرفی در کار ما) به صورت  نمایش دهیم و یک ترتیب از برچسب‌های مجموعه برچسب را با  مشخص کنیم، هدف ما این است که محتمل‌ترین دنباله برچسب‌ها را به ازای متن ورودی محاسبه کنیم. این فرایند، به معنای یافتن Tای است که P(T|W) را بیشینه نماید. احتمال رخداد ترتیب برچسب‌ها و احتمال‌های مربوط به رخداد کلمه‌ها نشان‌دهنده پارامترهای مدل مخفی مارکوف هستند؛ یعنی احتمال‌های انتقال و صدور (مشاهده) در این مدل. برای یک بار تمامی پارامترها (احتمال‌های یک گرمی، دو گرمی و سه گرمی) مقدار می‌گیرند و سپس به کمک مدل مخفی مارکوف می‌توان بهترین ترتیب برچسب‌ها را برای ترتیب کلمات‌گرفته شده محاسبه کرد.

  • برچسب گذاری مبتنی بر تبدیل یا قانون (Transformation/Rule -based tagger)
  • سیستم های مبتنی بر حافظه (Memory-basedSystem
  • سیستم های ماکزیمم آنتروپی (Maximum Entropy System)

در شکل زیر یک دسته بندی دیگر از روش های برچسب گذاری را مشاهده میکنید.

برچسب گذار (POS tagger)
روش های برچسب گذاری

 

برای دیدن فلیم های سینماییِ مهیج و جذاب”در حوزه فناوری اطلاعات، اوسینت و هوش مصنوعی“، بر روی اینجا کلیک کنید.

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

 

Visits: 4309

همچنین ببینید

مجموعه داده اخبار

دانلود مجموعه داده اخبار با طبقه بندی موضوعی (classification)

به منظور استفاده دانشجوبان عزیز در انجام پایان نامه حدود بیست هراز مجموعه داده اخبار …

مجموعه داده اشعار حافظ

مجموعه داده (Data Set) اشعار حافظ

معمولا برای هر کار تحلیل در هر حوزه ای به مجموعه داده ی آن حوزه …

دیدگاهتان را بنویسید