انتشار SoNebuntu Light نسخه سبک توزیع لینوکس مخصوص تحلیل گران شبکه‌های اجتماعی

توزیع لینوکس SoNebuntu Light:

در دنیای امروز که داده‌ها و تحلیل آن‌ها نقش کلیدی در تجارت، کسب و کار و انواع پژوهش‌ها دارند، ابزار تحلیل داده نیز باعث تسریع در عملیات تحلیل تاثیر بسزایی دارند. همین مسئله در بحث شبکه‌های اجتماعی نیز مطرح است. هر داده‌ای که خاصیت شبکه‌ای داشته باشد و بتواند بصورت گراف مدل شود، جزء شبکه‌های اجتماعی خواهد بود. مجموعه ابزارهای مفید نیز برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی تولید شده‌اند که مورد استفاده تحلیل گران شبکه‌های اجتماعی است.

در همین راستا میر سامان تاجبخش، دانشجوی دکتری رشته فناوری اطلاعات دانشگاه ارومیه برای اولین بار توزیع مخصوص لینوکس برای تحلیل گران شبکه‌های اجتماعی را تولید و منتشر نموده است. این توزیع که SoNebuntu نام دارد، شامل ابزار مورد نیاز برای تحلیل‌گران شبکه‌های اجتماعی است. البته لازم به ذکر است که دو دسته کلی ابزار در این توزیع قرار گرفته است:

۱) ابزار مربوط به تحلیل شبکه‌های اجتماعی

۲) ابزار مربوط به crawl و جمع آوری داده از سایت‌های اینترنتی

پس از انتشار اولین نسخه از این توزیع در فروردین  ۱۳۹۷ که خبر مربوطه در سایت بیگ دیتای ایران نیز منتشر شده بود، بنابه نظرات استفاده کنندگان مبنی بر پایین بودن سرعت اجرای برنامه‌های همزمان در گراف‌های سنگین، راه‌های چاره توسط توسعه دهنده مورد بررسی قرار گرفت. در ارتباط با ساختار خود برنامه‌ها (مانند گفی) و یا ساختار داده‌های بزرگ (گراف‌های بزرگ) چاره‌ای توسط توسعه دهنده ممکن نبود. بنابراین مفتخر است که اعلام کند توسعه دهنده با کاستن بسته‌های اضافه و غیر ضروری از ساختار توزیع، نسخه سبک توزیع SoNebuntu را منتشر کرده است. نسخه سبک توزیع از نظر ابزار با نسخه کامل تفاوتی ندارد. فقط بسته‌های سیستمی اضافه و غیر مورد نیاز (مانند LibreOffice، Firefox Browser و مانند) حذف شده و در عوض بسته‌های ساده‌تر جای گرفته‌اند. بطور مثال به جای مرورگر سنگین Firefox مرورگر سبک Epiphany، و به جای محیط دسکتاپ Unity از محیط سبک xubuntu استفاده شده است. همین امر موجب شده است تا منابع سیستمی میزان استفاده حداقلی از حافظه را داشته باشند تا تحلیل شبکه‌ها و داده‌های بزرگ بصورت بهینه‌تر و سرعت بالاتری انجام گیرد.

 

برای حمایت از پروژه SoNebuntu سه کار می‌توانید انجام دهید:

۱) انتشار خبر توزیع به علاقه‌مندان این حوزه

۲) حمایت از طریق سایت Distrowatch و رای دهی به توزیع SoNebuntu از طریق انتخاب این توزیع در لینک مربوطه

۳) حمایت مالی از پروژه که آدرس پرداخت در سایت رسمی توزیع قابل دسترسی است.

برای دانلود و اطلاعات بیشتر در مورد ابزارهای جای گرفته در این توزیع می‌توانید به سایت رسمی توزیع به آدرس https://sonebuntu.com مراجعه نمایید. برای مطلع شدن از اخبار این توزیع نیز می‌توانید حساب‌های اجتماعی توزیع را در شبکه‌های مجازی که آدرس آن‌ها در سایت رسمی منتشر شده است، تعقیب نمایید. برای هرگونه نظر و یا همکاری نیز می‌توانید با آدرس ایمیل sonebuntu@mstajbakhsh.ir در ارتباط باشید.

لینک حمایت از پروژه در سایت distrowatch را قرار دهم که ارسال می‌کنم:

https://distrowatch.com/dwres.php?resource=links

در انتها از عوامل محترم سایت محترم بیگ دیتای ایران جهت حمایتشان از این پروژه تقدیر و تکشر به عمل می‌آید.

Visits: 642

دیدگاهتان را بنویسید