سینگولاریتی و پیش بینی آینده SINGULARITY

 

قبل از هر چیز باید با پیش بینی آینده (پیش بینی آینده) و روند تصاعدی تکنولوژی آشنا بشویم.

 سه مرحله اساسی دیدن آینده در گذر تاریخ شامل موارد ذیل می باشد:

  • موفق شدن بشر درطی کردن چرخه های تکرار شونده مثل فصول و رویش گیاهان که نتیجه آن کشاورزی بود
  • پیش بینی چرخه هایی که لزوما تکرار شونده نیستند مثل قوانینی که این قوانین به یک نتیجه مشخص می رسیدند. مثل پیش بینی آب و هوا و خروجی آن که یکسری سرمایه گذاری و کسب و کارها می شدند.
  • توانایی تشخیص یک سری الگوها با فرآیندهای تکنولوژی که در قرن بیستم به وجود آمده است از سال 1950 . یعنی می توان روند پیشرفت تکنولوژی در سال های آینده را پیش بینی کرد.

پاول تورینگ در سال  1950 پیش بینی کرده بود تا سال 2000 ظرفیت ذخیره اطلاعات در کامپیوتر ها 109  بیت شوند یعنی 128 مگابیت یا آقای مور مهندس شرکت اینتل در سال 1965 توسط تحقیقاتش نشان داد که در دوره های زمانی مشخصی توان پردازش کامپیوتر ها دو برابر می‌شود. این بازه زمانی بین 18 تا 24 ماه پیش بینی شد که تحت عنوان قانون مور  شناخته می شود. پیش بینی آقای  مور این بود که قانونش تا  10 سال آینده اعتبار دارد چون تا 10 سال آینده ترانزیستورها به حدی کوچک خواهند شد که وجود این قانون امکان پذیر نیست.

تعجب آور است اما قانون مور بعد از طی زمان  10 سال ادامه پیدا کرد اما  تغییر سطح داد  یعنی دوره لامپ های خلأ به سر آمد و ترازیستورها پدید آمدن و بعد از آن دوره سیلیکون ها و در حال حاضر شرایط طوری شده است که به سمت سطح یک اتم نزدیک می شویم و وقتی به سطح یک اتم برسیم کار ما در سطح تمام و در واقع پارادیم بعدی ساخت CPU  های سه بعدی به جای CPU های 2 بعدی میباشد.

در سال 2008 مشخص شد این قانون مور تا سال 2024 ادامه خواهد داشت. یعنی کامپیوترهایی که در حال حاضر وجود دارند بیش از 1 میلیارد برابر کامپیوتر های آن زمان قدرت پردازشی دارند اما  با هزینه یکسان.

در سال 1981 ریموند کروزوویل (مخترع OCR، دستگاه های اسکن) قانون مور را توسعه داد و گفت فقط در بحث CPU ها این قانون حاکم نیست بلکه این قانون شامل یکسری از فرآیند های تکنولوژی هم می‌شود و در واقع کروزوویل قانون مور را تصحیح کرد. مور یک چرخه با بازه زمانی ثابتی را پیش بینی کرده بود مثل 18 تا 24 ماه، اما مطالعات کروزوویل نشان داد که این بازه زمانی هر چه می گذریم کوچک و کوچک تر می شود و یک تابع اکسپوتنشیال می باشد و این رشد خاص را وقتی دسته بندی کردن به نتایج جالبی رسیدند و در واقع شروع کردند به یکسری پیش بینی آینده.

برای مثال وقتی واحد سطح رو به قدرت پردازش سنجیدن فهمیدند سطوح دارند کم می شوند و توان پردازشی دارد زیاد می شود مثل ذخیره صوت که نیاز به 5 کیلوگرم سخت افزار در آن زمان بود ولی 10 سال قبل از آن مثلاً 50 کیلوگرم سخت افزار نیاز بود. در نتیجه توانستند پیش بینی کنند که این میزان ذخیره مثلاً در سال X سال 2 کیلوگرم خواهدبود و اون زمانی بود که کامپیوترهای خانگی  تکنولوژی انتقال صوت را خواهیم داشت و این اگر 200 گرم بشود در وسایل قابل حمل خواهیم داشت (این در حالی بود که آن زمان اصلاً موبایل نبود) مثلا به اندازه پاکت سیگار و زمانیکه این 5 گرم بشود این را احتمالاً در وسایل پوشیدنی خواهیم داشت در چیزی مثل عینک.

در سه کتاب این پیش بینی ها انتشار یافته است . کتاب اول که با عنوان عصر ماشین های هوشمند در سال 1980 منتشر شد و تا سال 2000 را پیش بینی کرده بود مثل اینکه هوش مصنوعی می تواند انسان را در شطرنج شکست بدهد که در سال 1999 کامپیوتر دیپ بلوو گری گاسپاروف روسی را که استادبزرگ شطرنج بود شکست داد. یا مثل آنکه 300 میلیون کامپیوتر میتواند با هم شبکه شوند ( آن زمان تصوری دقیقی از اینترنت نبود) در مورد این پیش بینی ها طوری شده بود که انتشارات پنگوئن پیشنهاد داده بود که این‌ افراد بیایند تا سال 2100 را پیش بینی کنند و علتش این بود که در صد بالایی از آن پیش بینی ها به وقوع پیوسته بود.

کتاب بعدی که به فارسی ترجمه شده با عنوان عصر ماشین های معنوی است . در این کتاب کروزوویل می گوید تمام داده های ما در یک نقطه خاصی متوقف می شود که به آن می گویند سینگولاریتی و بعد از آن را نمی توان پیش بینی کرد و فقط می توان تخیل کرد. سینگولاریتی در زبان انگلیسی استفاده روزمره نداره و در ریاضیات در ماتریس های تکی داریم که به فارسی تکنگی ترجمه کرده اند و در فیزیک به مرکز سیاهچاله سینگولاریتی گفته می شود جایی که آنچنان ماده آن متراکم می شود و جاذبه زیاد می شود که هیچ چیزی نمی تواند  از آن فرار کند حتی نور . از طرفی برای ما نامفهوم است و نمی دانیم در سیاهچاله چه اتفاقی می افتد و تمام قوانین فیزیک نزدیک سیاهچاله بی اعتبار می شوند. زمانی که سینگولاریتی در هوش مصنوعی اتفاق می افتاد نمودار ها نشان میدهد که هوش مصنوعی از هوش انسان پیش می گیرد و آن لحظه ای که این اتفاق می افتد بعد از آن برای ما غیر قابل پیش بین است و ما برای آن تصوری نداریم.

 

پیش بینی آینده
پیش بینی آینده و سینگولاریتی

 

نکته قابل ذکر این است که پیش بینی با غیب گویی تفاوت دارهد. غیب گویی هیچ مبنای علمی ندارد ولی پیش بینی یک روند کاملاً علمی و منطقی را در دل خودش جای داد است. به عنوان مثال آقای کروزوویل در سال 1999 ، 147 پیش بینی داشته است برای سال 2009 از این 147 تا 86 درصد به وقوع پیوستند و آن هایی که به وقوع نپیوسته است را اگر بررسی کنیم تعداد زیادی با مختصر تغییر به وقوع پیوستند مثل اینکه در سال 2009 کامپوترها می تونن از لحاظ سخت افزار مغر انسان رو پشت سر بگذارند.

مغز انسان 100 میلیارد نورون دارد و هر نورون 100 تا کانکشن دارد و هر کانکشن 200 تا عمل بر ثانیه انجام میدهد، یعنی 20 میلیون میلیارد پردازش یعنی 20 تاپل آپ، با این مقایسه می گفتند آن زمان کامپیوترها مغزشان به اندازه مغز زنبور یا حلزون است اما می گفتند  اگر تا الان رسیدیم  به مغز زنبور یا حلزون زمان خیلی بیشترب نیاز است تا برسیم به مغز انسان و این بسیار طول خواهد کشید. اما نمودارها نشان می دهند که در هر یک دوره 15 ساله این روند 2 برابر خواهد شد یعنی پس از 10 دوره دو برابر شدن 2010 می شود قدرت پردازشی یعنی  1024  برابر . این بدین معناست که در یک دوره 15 ساله 1024 و در دو دوره یعنی 30 سال یک میلیون برابر قدرت پردازش CPU ها بیشتر  تر می شود این در حالی است که مغز انسان بیش از 1 میلیون برابر زنبور نیست. پس می شود در یک دوره 20 تا 30 ساله از مغز انسان پیشی گرفت. پیش بینی وی که در سال 2009 بود به وقوع نپیوست ولی در سال 2011 کامپیوتر چینی (سوپر کامپیوتر) با پردازش 2.5 تاپل آپ و بعد از آن کامپوتر ژاپنی با 10.5 تاپل آپ   و بعد کامپیوتر IBM بالای 20 تاپل آپ  را دارد به وجود می آورد که مرز ذهنی انسان را رد می کند از نظر سخت افزاری. پس با این حساب پیش بینی های کروزوویل از 86 در صد بیشتر بوده است  و بقیه پیش بینی ها بر روی مسائل غیر تکنولوژی (اقتصادی) بوده است که اگر مسائل اقتصادی را حذف کنیم خواهیم دید تقریباً با یک درصد بسیار بالایی این پیش بین ها به وقوع پیوسته است.

در کتاب سوم (SINGULARITY Is NEER) با عنوان سینگولاریتی خیلی نزدیک می باشد که در آن کتاب پیش بینی ها با دقت خوبی دارد به وقوع می پیوند.

اینجا دو بحث به وجود می آید، اول آنکه اصلاً سینگولارتی به وقوع می پیوند و دوما بقیه اتفاقاتی که از الان تا زمان سینگولارتی است آیا آن ها به وقوع می پیوند یا خیر؟

تمام شرکت های معتبر دنیا دارند بر اسا س این پیش بینی ها سرمایه گذاری و طرح ارائه می کنند مثل شرکت اپل که تا 5 سال آینده که 3 تا دوره زمانی داریم 23 پردازنده ها را  برای موبایل های آینده  ر نظر می گیرد.

 در سال 2028 با پرداخت 1000 دلار شما میتوانید قدرت پردازش معادل مغز یک انسان را داشته باشید یعنی 20 تافل آپ با 1000 دلار .

سینگولاریتی در حوزه های دیگر هم وجود دارده مثل پزشکی که گفته می شود  بدن 2 قسمت داره مغز و بقیه بدن  که قبلا داشتن نقشه ژنوم انسان که 50 هزار ژن است را ترسیم میکردند و این 50 هزار ژن بدن ما رو کنترل میکند مثل ژن FAT که ذخیره انرژی رو در بدن انسان ادراه می کنه و در حال حاضر این ژن را توانستند در بدن حیوانات خاموش کنند. مسئله ای  که در حاضر وجود دارد طراحی مجدد بدن است. از طرف دیگر بدن کان هایی را که ژن نیاز دارد وارد بدن کرد و بکار کارگیری شود.

 در جلسه دانشمندان پروژه ژنوم انسان، گفته شد پروژه ژنوم انسان در 7 سال اول خود 1 درصد پیشرفت داشته است و اگر قرار بود همین طور پیشرفت داشته باشد 700 سال طول می کشید. مسئولین پروژه گفتند در چند سال گذشته ما این پروژه را 50 درصد جلو برده ایم و در 50 سال آینده این پروژه تمام می شود در همان جلسه  کروزوویل به دانشمندان گفت حداکثر 5 سال زمان خواهد برد.

استیو جاب که چندین سال قبل از مرگ خود که دچار سرطان شده بود مبلغ  100 هزار دلار هزینه کرد برای بررسی کل سیستم DNA خود در آزمایشگاه بسیار مجهز و تمام نواقص و ضعف های وی را آشکار کردن اما با دستگاه های بسیار بزرگ و مجهز.  اما امروزه در سال 2012  گجتی ساخته شده که با 900 دلار همان کار را برای شما انجام می دهد.

یک از کارهایی که پس از پروژه ژنوم می توان کرد فرآیند بهبود عملکرد بدن انسان با ژنوم است، مثل فرآیند رساندن اکسیژن به سلول ها که پیش بینی می کنند اگر 25 درصد گلوبول های قرمز بدن را با نانوبوت ها (رباط های با ابعاد نانو که الان- 2012- تولید شده اند) تعویض بشوند این قابلیت را  به انسان می دهد. این نانو بوت ها اکسیژن را دریافت کرده و در کنار سلول و هر وقت که نیاز به اکسیژن داشت آن را به سلول بدن می دهد. (در صورتی که در حال حاضر فقط گلوبول قرمز اکسیژن را در کنار سلول رها می کند بدون آنکه متوجه نیاز و میزان آن به اندازه اکسیژن باشد) این یعنی ما می توانیم 4 ساعت در کف استخر بمانیم یا با سرعت دوی 100 متر المپیک به مدت 15 دقیقه بدویم و …

میسر رشد تصاعدی تکنولوژی ربطی به اقتصاد و مسائل سیاسی ندارد  و مستقل از آن مسیر خود را طی می کند.

میانگین طول عمر انسان از یک فومول کاملاً مشخصی پیروی می کند. قبل از تاریخ میانگین طول عمر انسان 18 سال بود و در مصر باستان 25 سال و در قرن 14 در اروپا 30 سال و در قرن 18 در اروپا و آمریکا 37 سال و در سال 1900، 48 سال و در سال 2002 در آمریکا 78 سال می باشد. روند میانگین طول عمر از یک نمودار کاملاً مشخص پیروی می کند و در حال حاضر به نحوی شده است که در هر سال 33 در صد به میانگین طول عمر انسان افزوده می شود.

در مبارزه با سرطان نانو بات ها تولید شده اند و می توانند دستور خود کشی به تک تک  سلول های بدن بدهند در صورتیکه اکنون اثر قرص روی بسیاری از سلول های بدن انسان می باشد و بسیاری از سلول های سالم را نیز از بین می برد، این مثل این است که شماره برای کشتن پشه یک موشک بزرگ را به  یک ساختمان که درونش پشه است شلیک کنید که اثرات بسیار مخربی را به همراه دارد.

واتسون ماشین جدیدی که IBM تولید کرده می تواند صحبت های عادی را  بفهمد و کتاب های عادی را  بخوند و سرعت انتقالش خیلی بالاست. واتسون از طریق خواندن مطالب روی اینترنت یادی دارد مثل ویکی پدیا ولی هنوز واتسون توانایی بروز احساسات انسانی را ندارد.

مغز انسان از لحاظ سخت افزاری 100 میلیون دلار هزینه اش می باشد یعنی 500 تا نرم افزار هم زمان و به طور موازی دارد کار پردازش را انجام میدهد. برای تولید این حجم پردازش 2 بحث وجود دارد یک  مالی و دیگری نرم افزاری که توانایی این کار را داشته باشد.

زمان 2 برابر شدن علم در چند سال پیش 4 سال بود و الان شاید حدود 6 ماه باشد. در حوزه مهندسی و … این به مرور زمان بسیار کم می شود اما زمانی که این فواصل خیلی خیلی به هم نزدیک بشود  برای ما غیر قابل توصیف است. ممکن است در زمان سینگولاریتی مفاهیم تازه ایجاد گردد مثل اینکه درک تازه از زمان را به دست آوریم مثل تقویت و بهبود کارکرد مغز که این خیلی پیچیده است یعنی مغز 20 تاپل آپ را با 20 وات نیرو دارد  پردازش می کند و سرعت انتقال دیتا در مغز انسان 100 متر بر ثانیه هست که به شکل شیمیائی صورت می گیرد که این سرعت انتقال دیتا را کاهش می دهد. مغز ما از لحاظ سخت افزاری بسیار قوی است اما سرعت پردازش اطلاعات در داخل نورون پائین است اگر ما بتوانیم بین دو نورون الکتریکی که معادل سرعت نور است ارتباط ایجاد کنیم یعنی این ویژگی را در مغز ایجاد کنیم (مغز ما نسبت به نود الکتریکی 3 میلیون بار کمتر سرعت پردازش دارد) مغز انسان می تواند 3 میلیارد برابر سریعتر کار کند. اگر در هر نورون یک عدد نانو بات الکتریکی برای انتقال دیتا استفاده شود و دیگر نیاز به انتقال شیمیائی نباشد 2 تا اتفاق خواهد افتاد ( در حال حاضر فقط مشکل اندازه و بحث اقتصادی مانع می باشد) یک سرعت پردازش هر فرد 3 میلیون برابر بیشتر می شود دوم نه تنها امکان انتقال داده در مغز انسان به صورت الکتریکی فراهم می شود بلکه تبادل اطلاعات بین مغز انسان و دستگاه الکتریکی هم به وجود می آید یعنی شما می توانید هارد بک آپ هم داشته باشید. این پیش بینی در کتاب سوم گفته شده است. مثلاً شما می توانید با سرعت انتقال در یک جا با دوستان خود صحبت کنید و در جای دیگر کار دیگری انجام دهید و در عین حال مطالعه کنید و … یعنی واقعیت مجازی حقیقتاً به وقوع می پیوند که این باعث تغییر بزرگ در جامعه می شود. 3 میلیادر برابر سریعتر فکر می کنید و 3 میلیارد برابر سریعتر پول در میارید 3 میلیارد برابر سریعتر مطلب می نویسید.

 اما سوال اینجاست حاضرید از شرایط حال کنونی به آن وضعیت ترک موقیعت داشته باشید.

جنبه منفی سنگولاریتی هم ممکن است وجود داشته باشد اما در استپ های بلند زمانی بسیار بیشتر مثبت است تا منفی مثل میانگین طول عمر  یا جدا شدن از خط فقر که در چین در دهه گذشته چند میلیون نفر از خط فقر جداشدن. پدیده سینگولارتی تقریباً وجهه مثبت به آینده است که در این زمینه آقای کاتلر و پیتر دینامندیس کتاب آباندانس(فراوانی ، رونق) را انتشار دادند.

آقای دینامندیس در این کتاب می گوید هیچ کس برای این تغییرات خود را آماده نکرده است، نه دولت ها نه مهندسین نه اقتصاد دان ها نه قوانین ما و نه مراکز علمی و دانشگاهی و … پس باید یک طرح نوینی را به وجود آورد که برای این منظور دانشگاه سینگولاریتی را تأسیس کردند که مشاور آن کروزوویل می باشد و با همکاری ناسا و شرکت گوگل و با مدیریت دینامندیس می باشد. هدف دانشگاه تربیت رهبران دنیای فناوری برای آینده است که در مقابل تغییرات سریع تکنولوژی رخ می دهد  و آنها را برای این شرایط تربیت و آموزش می دهند مثل شاخه اقتصاد، روبوتیک، نانو و … که نتیجه چندین سال این دانشگاه کتاب آباندانس می باشد و در این کتاب بحث می کند که آیا ما واقعاً کمبود منابع داریم و جنگل ها تمام می شوند؟ و …

بزرگترین مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم  بحث تغذیه، بحث انرژی، بحث  فقر و .. که برای این ها همه راه حل وجود دارد.

در انرژی سولار سیستم 1 درصد تامین منابع را به خودش اختصاص داده است و در حالی که میزان تابش نور خورشید به زمین 10 هزار برابر بیشتر از میزان بهره گیری ما از انرژی خورشیدی در حال حاضر هست و اگر ما بتوانیم 0.1 درصد از این تابش را به کار بگیریم برای ما کافی خواهد بود. طبق همان پیش بینی ها سولار سیستم در هر 2 سال 2 برابر می شود یعنی بعد از 7 دوره ما می تونیم تمام انرژی مورد نیاز خود رو از تابش خورشید بدست بیاوریم یعنی پس از 14 سال. در سند راهبردی آمریکا این مسئله آورده شده است و اوباما بیان کرده است: ما انتظار داریم در 20 سال آینده 80 درصد انرژی آمریکا از طریق سولار تأمین شود که پیش بینی کنندگان سینگولاریتی در همان جلسه به او گفته بودند در 16 سال آینده 100 نیاز آمریکا می تواند از طریق سولار تأمین شود. در سال گذشته(2011) 50 در صد هزینه سولار پایین آمده است و در برخی از مناطق آفتابی آمریکا و برخی از کشورهای دیگر هزینه تامین برق با ذغال سنگ با هزینه تامین برق از سولار برابر شده است. از 10 سال گذشته تا کنون هر 2 سال هزینه سولار نصف شده است  و با همین سرعت در 14 سال آینده بخش اعظمی از انرژی را از همین طریق تأمین می کنیم.

شهر مصدر امارات 20 میلیارد دلار برای سولار هزینه کرده است و اولین شهر قرن 21 می باشد که تمام انرژی خودش را از سولار تامین می کند. آب شیرین کن ها که با تامین برق از سولار بسیار با صرفه خواهد بود و به آسانی برای تامین آب از یک منبع آب شیرین شما می تونید از آب دریا استفاده کنید یعنی یک منبع تقریبا بی نهایت.

در حال حاضر شرایط طوری شده است که یک بچه در آفریقا که موبایل داشته باشه و به اطلاعات آزاد دسترسی داشته باشد بیش از اطلاعات رئیس جمهور آمریکا در 20 سال گذشته اطلاعات در دسترسش قرار دارد.

دسترسی به اطلاعات در پیش بینی ها باعث می شود که ما ببینیم در سال 2050 چهار اقتصاد بزرگ دنیا به ترتیب هند، چین، اندونزی و آمریکا است یعنی 4 کشور پر جمعیت جهان.

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

 

Visits: 1820

دیدگاهتان را بنویسید