پنج راه که واقعیت مجازی (VR) جهان را تغییر خواهد داد

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی فناوری است که که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار می گیرد و براساس حرکت سر و بدن با محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خور نصب میکند که بر اساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

یک محیط واقعیت مجازی در هدستس واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید. برخی از این محیط ها به صورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئو ها یا تصاویری 360 درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.

اغلب محیط های واقعیت مجازی در درجه اول، تجربه های دیداری می باشند که از طریق یک هدست واقعیت مجازی قابل مشاهده و تجربه می باشند. برخی از اپلیکیشن ها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم می باشند. محیط های شبیه سازی شده می توانند مانند محیط های زندگی واقعی و یا به صورت کاملاً متفاوت باشند نظیر آنچه در محیط های بازی دیده می شود.

پنج راه که واقعیت مجازی جهان را تغییر خواهد داد

راه اندازی واقعیت مجازی ما را در معرض انقلاب قرار داده که در نهایت ما و زندگی ما را تغییر خواهد داد. محیط های کاملا غوطه ور و تجربه های سورئال فقط برخی از راه هایی هستند که با واقعیت مجازی جهان در حال تغییر است. صنایع به شدت گسترده همچون خدمات بهداشتی و درمانی، سرگرمی ، تجارت، مسکن و مستغلات ، امور نظامی، گردشکری و …. به شدت تحت تاثیر واقعیت مجازی قرار خواهند گرفت.

تا کنون، تجربه ما با اینترنت در بهترین حالت دو بعدی بوده است. دستکاری لمسی از طریق صفحه نمایش نزدیک ترین تعامل ما با اینرتنت بوده است. اما همه اینها در حال تغییر است. واقعیت مجازی در حال برانگیختن جهان است و به خاطر قدرت خالص و تخیل تفکر انسانی، موجب تغییر قابل ملاحظه ای در روشی که ما در حال مرور، خرید و تجربه وب هستیم، خواهد داشت. این امر به طور چشمگیری شیوه یادگیری، زندگی ما، ارتباط برقرار کردن و برقراری ارتباط با دیگران در سراسر جهان را تغیر خواهد داد.

واضح است که واقعیت مجازی برای مدت زمان طولانی بوده است، اما این نفوذ و اشباع جریان اصلی این فناوری است که جهان را در تعدادی از سطوح مختلف تغییر می دهد. با گذشت زمان، هر جنبه ای از زندگی را تبدیل می کند. در حقیقت، وقتی دهه ها ، ما به عقب نگاه می کنیم تعجب خواهیم کرد که چگونه بدون فن آوری مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده زندگی می کنیم، واقعیتی که در سال های آتی بر روی چشم انداز تکنولوژیکی احاطه دارند.

با این حال، حتی در آغاز و تولد این انقلاب فناوری جدید، راه هایی وجود دارد که واقعیت مجازی جهان را تغییر خواهد داد. با اتخاذ تجمع گسترده از طریق سیستم های نظیر Oculus، HTC Vive، Cardboard و VR Playstation، مصرف کنندگان و شرکت های تجاری در حال حاضر شروع به گشت و گذار در پلت فرم واقعی مجازی و افزایش آن به صورت آنلاین هستند.

با درآمد پیش بینی شده تا سال 2020، 120 میلیارد دلار برای هر دو سیستم عامل VR و AR، این سیستم عامل ها برای ایجاد تغییرات چشمگیر در هر صنعت وجود دارند. واضح است که شیوه زندگی ما و نحوه رفتار ما به طور چشمگیری تغییر کرده است و در حالی که ممکن است ده ها راه وجود دارد که واقعیت مجازی جهان را تغییر دهد، در اینجا پنج راه ا=صلی وجود دارد که همه چیز آن تغییر می کند.

1 – واقعیت مجازی سهولت مفهوم سازی را افزایش می دهد.

بخش عمده ای از صنعت املاک و مستغلات و صنعت بازسازی بر نیاز به مفهوم سازی تأکید می شود. نرم افزار ضعیف و نمایشگاه و یا تورهای در خانه به عنوان ابزار فروش برای کمک به متقاعد کردن مردم برای خرید یا تغییر چیزی استفاده می شود. اما، جهان را تصور کنید که در آن سهولت مفهوم سازی به لطف قدرت بصری و واقعیت های واقعی ارائه شده توسط هدست های VR افزایش می یابد.

تصور کنید که بتوانید یک ملک زندگی کنید یا اتاق را مجددا طراحی کنید و در VR به طور کامل از آن استفاده کنید. تصور کنید که قادر به کشیدن یک مبل در یک بخش از یک اتاق یا قرار دادن یک شومینه در یک گوشه و در واقع تجسم آن بدون نیاز به دست زدن و یا شکافتن دیوار باشد. این در حالی که است که همه این تجسم را می توانند داشته باشند و نیاز به تخصص و مهارتی نظیر مهندسان نیست.

VR برای تغییر جهان با ایجاد یک تغییر چشمگیر در توانایی ما برای تجسم این فضاها تنظیم شده است. شرکت هایی که در این فناوری ورود می کنند، بازیکنان اصلی در صنعت مدلسازی سه بعدی املاک و مستغلات مانند Matterport هستند که اخیرا اعلام کرده اند که کل پایگاه داده خود را که از بیش از 250000 نقشه تصویری به VR تبدیل شده است، که پیاده روی و تور این فضاهای با هدست VR در ماه های آینده آماده خواهد شد.

شرکت های دیگری همچون RoOomy به ما اجازه می دهد تا به راحتی فضاهای غیر مجهز را با مبلمان واقعی و واقع بینانه مفهوم سازی کنیم و اجازه می دهد تا املاکی ها نه تنها فضاهای سفارشی را به سلیقه هر یک از مشتریان خود منحصر بفرد طراحی کند ، بلکه نظر مشتریان خانه را برای مفهوم سازی هر فضا با هر گونه بهبود یا دکور از طریق رابط کاربری می گیرد.

مفهوم سازی در صنعت معماری و ساخت و ساز نیز کمک می کند. فقط تصور کنید که کاربرد یک ساختمان یا خانه برای شما طراحی شده باشد و از لحاظ جسمی بتوانید این فضا را در هر مرحله از ساخت و ساز یا قبل از اینکه حتی به زمین خانه دست بزنید ، پیاده کنید و از آن بازدید کنید.

2 – بازاریابی تجربی موانع ترس از ورود به تجارت را حذف خواهد کرد.

راه دیگر تغییر جهان از واقعیت بازاریابی تجربی در قلمرو دیجیتال است. در دنیای مجازی، ما می توانیم موقعیت های واقعی بازار یابی را از درون VR تجربه کنیم.

به عنوان مثال، اگر شما به دنبال یک محفل دانشگاهی مانند دانشگاه هاروارد هستید، می توانید این کار را انجام دهید، در حالی که در میان دانشجویان، کلاس های درس، سالن ها، خوابگاه ها و … حتی یک سخنرانی و ارائه در حال درک از یک محیط کاملا واقعی هستید. شما می توانید این تجربه خود را برای دیگران نیز بازگو کنید.

برنامه های کاربردی زیادی برای موضوع هستند و شرکت هایی مانند YouVisit بازاریابی تجربی در فضای VR را به منظور مصرف کنندگان و کسب و کارهای روزمره به ارمغان می آورند.

این نه تنها برای کسب و کار مفید است، بلکه برای مصرف کنندگان به طور یکسان مفید است. تصور کنید که نیازی به ترک راحتی خانه خود ندارید و قادر به تصمیم گیری بر اساس تجربیات تقریبا واقعی VR از هر موقعیت بالقوه هستید. این کار نه تنها برای هتل ها و مسافرت عالی است، بلکه بسیار پر کاربرد تر از بازاریابی تجربی است.

3 – کاهش پیچیدگی یادگیری مهارت های جدید

ارتش آمریکا از VR برای آموزش سربازان خود برای برنامه های خاص استفاده می کند. به عنوان مثال، مبارزه با دست بخش مهمی از رشته های آموزشی و آموزش های خاص است. تصور کنید با استفاده از VR برای مقابله با یک وضعیت تقریبا واقعی حضور دارید بدون صدمه زدن یا آسیب دیدن که در واقعیت ممکن است پیش بیاید.

ارتش می تواند برای آموزش تیراندازی، چتربازی، غواصی و بسیاری موارد دیگر از واقعیت مجازی استفاده کند. همچنین می تواند به عنوان یک کلاس مجازی برای دانشجویان پزشکی و جراحان مورد استفاده قرار گیرد، بدون آنکه مجبور به قطع کردن یا بریدن باشند.

همچنین می توان برای یادگیری پیچیدگی ماشین آلات مانند اتومبیل، با اجازه دادن به تخریب مجازی لحظه ای و یاد گیری اینکه چگونه قطعات کنار هم و به صورت درست قرار می گیرند.

تصور کنید که قادر به یادگیری در مورد هر چیزی هستید، مانند صحبت با خارجی ها یا ارائه فرصت های یادگیری زبان فراگیر بدون اینکه هرگز از خانه بیرون بیایید. VR میتواند به ما کمک کند تا زمینه های بسیار پیچیده مانند علوم راکتی، مهندسی برق، فیزیک و هوش مصنوعی را از طریق تجربیات مجازی بتواند مهارت های پیشرفت ما را بهبود ببخشد و سریعتر از شیوه های تدریس دوبعدی استاندارد، فهم و درک کنیم.

4 – قابلیت های کنترل از راه دور را برای هر برنامه افزایش دهید

تصور کنید که با یک هواپیمای بدون سرنشین از طریق هدست VR پرواز کنید، یا با پرواز هواپیما های بدون سرنشین، با استفاده از VR در معرض برخی از انواع مشکلات پرواز قرار بگیریم. تصور کنید با استفاده از VR برای کنترل یک سفینه در ماموریت بسیار خطرناک به مریخ یا سیاره دیگر سفر فضایی داشته باشیم. بسیاری از امکانات کنترل از راه دور با VR وجود دارد که تقریبا بی حد و حصر است. به عنوان مثال، DJI Mavic در حال حاضر دارای قابلیت کنترل VR است، این برنامه درب را برای انواع بی شماری از هواپیماهای بدون سرنشین باز می کند و به کاربران اجازه می دهند از راه دور آنها را کنترل کنند.

واقعیت مجازی برای برنامه های کاربردی که ممکن است خطرناک باشد مانند مواردی مانند برخورد با مواد رادیواکتیو، انفجار و یا بازرسی وسایل انفجاری و غیره عالی است.

هدست VR یک تجربه بسیار متمایز ارائه می دهد که فراتر از برنامه های ساده استفاده از خوراک ویدئو و کنترل از راه دور است. این تجربه به شما اجازه می دهد هر طور می خواهید رفتار کنید و به محرک هایی که در محيط زيست رخ می دهد مانند حوادثی که در آن حضور داشته اید، عکس العمل نشان دهدید، بدون آنکه خودتان را مستقیما در وضعیت آسیب قرار دهید.

5 – به راحتی تکرار و نقشه های محیط های خارجی

راه دیگری که VR مطمئناً جهان را تغییر خواهد داد از طریق تکرار و نقشه برداری از محیط های خارجی است. تصور کنید که بتوانید خیابان های شهر نیویورک را بدون حضور و به صورت واقعی ببینید و یا پارک مرکزی را ببینید که صدها سال قبل از نصب آسمان خراش های بلند چگونه بوده است . شما می توانید با واقعیت مجازی به بکر ترین نقاط زمین سفر کنید و از شرایط و محیط آنجا درک قابل فهمی به نزدیکی واقعیت داشته باشید.

با این حال، ارائه محیط های خارجی، چه تکراری و چه رویایی، باعث رشد صنعت سرگرمی می شود. تصور کنید رانندگی یک ماشین در خیابان های لیبرتی سیتی در یک خودروی Grand Theft Auto VR را انجام دهید یا در پشت یک اژدهای آتشین هیجان انگیز در بازی ماجراجویی Thrones حضور داشته باشید.

واضح است که برنامه های کاربردی گسترده و تقریبا بی حد و حصر هستند.

در مورد آنچه VR می تواند انجام دهد می شود گفت تجربه محیط های واقعی و یا کمک به ساخت مجدد محیط پیرامون تنها بر اساس تخیل انسان.

البته این تنها آغاز است. مفاهیم بسیار بیشتری وجود دارد که در فضای VR برای ما پیش می آید.

تهیه کننده: مهندس مهدی قدیری

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

 

Visits: 448

همچنین ببینید

مجازی سازی با کانتینر داکر

مقایسه داکر (Docker) با VServer و OpenVZ و LXC

این روزها، توسعه­ دهندگان نرم ­افزار، شاهد ارز اندام مقتدرانه تکنولوژی کانتینرها هستند. در این …

لایه های داکر

آموزش کامل نصب و راه اندازی و پیکربندی داکر (Docker) در ویندوز و لینوکس

داکر یک ابزار اوپن سورس برای طراحی و ساخت برنامه‌ها به کمک Container است. Container …

دیدگاهتان را بنویسید