پرورش و تکثیر حرفه ای عروس هلندی در خانه

 

آموزش تکثیر و جوجه کشی تخصصی از عروس هلندی‌ در خانه

در این مبحث شما با پرورش و تکثیر حرفه ای عروس هلندی آشنا خواهید شد. این مطلب در بر گیرنده فوت های کوزه گری بسیاری برای تکثیر موفق این پرنده زیبا است. نکته هایی ظریف و مهمی که در این مبحث یاد خواهید گرفت شاید مواردی هستند که به راحتی در جای دیگر یافت نمی شود. چه بسا پرورش دهندگان زیادی به عمد این نکات مهم را از مشتریان خود مخفی می کنند تا رقیبان کمتری داشته باشند.

نکته: با انجام تکنیک ها این مقاله میتوانید حتی تکثیر عروس هلندی در خانه و منزل با موفقیت انجام دهید.

عناوين مطالب: '

انواع نژاد های عروس هلندی با نامگذاری ایرانی و غربی

عروس هلندی بر خلاف اسمش پرنده بومی استرالیا بوده و اسم واقعی آن کوکاتیل است ولی در کشور عزیزمان ایران به این نام زیبا شناخته میشود. نژادهای گوناگونی از این پرنده در بازار وچود دارد که برخی اصیل و برخی حاصل دستکاری ژنتکی بشر می باشد در ادامه برخی از مهم ترین نژادهای این پرنده معرفی شده است.

 

انواع عروس هلندی
انواع نژادهای عروس هلندی

عروس هلندی سینامون یا دارچینی
عروس سینامون یا دارچینی
عروس هلندی مرواریدی یا گل باقالی
مرواریدی یا گل باقالی
عروس هلندی لوتینو
نژاد لوتینو
عروس هلندی دوکت لوتینو
عروس هلندی لوتینو دو کت
عروس هلندی ایزابلا
عروس ایزابلا

"<yoastmark

"<yoastmark

"<yoastmark

عروس هلندی سینامون تیره
سینامون تیره
عروس هلندی سیلور
عروس هلندی سیلور
عروس هلندی لوتینو زعفرانی
لوتینو زعفرانی
عروس هلندی البق
عروس هلندی ابلق لوتینو
عروس هلندی آلبینو
نژآد آلبینو
عروس هلندی آلبینو دوکت
نژاد آلبینو دو کت
عروس هلندی وایت فیس
عروس هلندی وایت فیس
عروس هلندی آهویی
عروس هلندی آهویی

بهترین نژاد عروس هلندی کدام است؟

اگر بخوایم صادقانه به این سوال جواب بدیم، در واقع نژاد بهتر یا بدتر وجود ندارد. بین انواع عروس هلندی، تفاوت اخلاقی و رفتاری وجود ندارد. فقط در بعضی از ویژگی‌ها بین اون‌ها تفاوت‌هایی هست که ثابت‌شده نیستند و فقط بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها است. مثلا این که نژاد لوتینو باهوش‌تر از بقیه نژادها است و میزان خو گرفتنش با آدم‌ها بیشتر است. یا نژاد خاکستری، مستعدتر از بقیه انواع عروس هلندی‌ها برای حرف زدن است. یا اینکه نژاد آلبینو برعکس نژاد سیامون به سختی تولید مثل می کند و مواردی از این دست.

نکته: از لحاظ اقتصادی هر چی نژاد قیمتی تری برای پرورش انتحاب شود سود بیشتری برای پرورش دهنده دارد. به عنوان مثال نژآد های مبتنی بر آلبینو قیمت بالاتری در کشور مان دارند.

نکته مهم: معمولا رنگ عروس هلندی 70 در صد از مادر به ارث میرسد. بنابراین در انتخاب جفت ها دقت کنید که به نسل پرنده ماده بیشتر توجه کنید.

نکته: هر چه نژاد پرنده اصیل تر و دست نخورده تر باشد ارزش بیشتری دارد.

تجارت عروس هلندی‌ همدم شیرین انسان ها

عروس هلندی جزء پرندگان زینتی بامزه، محبوب و همچنین بسیار انسان دوست است. که توانسته طرفداران زیادی را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. هم بازی شدن با عروس هلندی  و پر کردن اوقات فراغات با این پرنده تجربه ای بسیار شیرین و لذت بخش است.

حتی کودکان می توانند به راحتی با این پرنده ارتباط دوطرفه ایجاد کنند و از دوستی با این حیوان در اوقات فراقت خود لذت ببرند. این پرنده حتی محبوب سالمندان است. از همه مهمتر افرادی که دچار افسردگی بوده یا به هر طریقی غمگین هستند می توانند با دوستی با این حیوان تا حدی احساس آرامش را به خود باز گردانند.

 

نقاشی زیبا از عروس هلندی
نقاشی زیبا از عروس هلندی

همچنین افرادی که دارای گرایش های مذهبی هستند که بنا به دستورات پروردگار عزیز نمی توانند حیوانات مانند سگسانان را در منزل نگهداری کنند ولی از طرفی عاشق حیوانات هستند، عروس هلندی میتواند بهترین گزینه باشد. این مورد نیز در مورد افراد دارای وسواس یا حساسیت به گربه ها و سک ها صادق است. خلاصه آنکه محبوبیت این پرنده بسیار فراتر از حیوانات دیگر است. بخصوص نزد ایرانیان این پرنده از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. لذا پرورش آن  میتواند تجارتی پر سود باشد. به همین دلیل افراد زیادی به این حرفه رو آورده اند که البته همگی موفق منیشوند. البته صادرات این پرنده سودآوری قابل توجهی تری دارد. در ادامه همین مبحث به پرورش و سوددهی این پرنده خواهیم پرداخت.

قفس مناسب پرورش عروس هلندی

همزمان با خرید عروس هلندی ناچارا با خرید قفس مواجه خواهیم شد. پس اولین نکته در رابطه با نگهداری پرنده انتخاب قفس مناسب می یاشد. در مورد انتخاب قفس مطالب زیادی وجود دارد. اما خلاصه ترین این مطلبی که در رابطه با تهیه قفس می شود گفت این است که،  هر چه قفس بزرگتری انتحاب کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

قفس پرنده باید به اندازه ای بزرگ باشد تا او بتواند به راحتی در آن بال بزند و آزادی عمل داشته باشد. بهتر است قفسی بخرید که پرنده داخل آن بتواند پروازهای کوتاه را انجام دهد. و همپنین قفسی انتخاب کنید که درب های زیادی برای دسترسی به داخل قفس داشته باشد. حداقل سایز مناسب برای عروس 65*45 و ارتفاع 45 میباشد. در برخی منابع غربی فقس ایده آل 2 متر در 1 متر و 1 متر ارتفاع معرفی شده است.

پس اولین نکته طلایی ما می‌شود: قفسه بزرگتر نتیجه بهتر. و صد البته از شلوغ نمودن بیش از حد داخل قفس خودداری کنید. در حال حاضر معروفترین تولید کنندگان داخلی قفس در داخل کشور برندهای زیر می باشند.

  • قفس غلامی
  • قفس پژاوند
  • قفس اردشیر

اگر تصمیم قطعی به نگهداری عروس هلندی گرفته اید، قبل از آوردن عروس هلندی به خانه، محل زندگی او را مشخص کنید تا بعد از آمدن عروس، مجبور به جا به جایی متعدد او نشوید؛ زیرا در این صورت، عروس هلندی ممکن است استرس بگیرد. مکان قرار گرفتن عروس هلندی، بسیار اهمیت دارد. این مکان، باید منبع آرامش و امنیت پرنده باشد

نکته: تا حد توان قفس بزرگ تر انتخاب کنید.

نکته: تا حد امکان از قرار دادن اشیاع متفرقه در قفس خودداری کنید.

نکته: قفس دست دوم ممکن است ناقل بیماری باشد.

نور و مکان مناسب برای فقس پرنده

مکان نگهداری عروس هلندی نباید تاریک باشد. یعنی بهتر است مقدار کمی آفتاب در ساعات کمی در روز به داخل قفس پرنده تابیده شود؛ زیرا اگر محیط تاریک باشد، پرنده مستعد بیماری و افسردگی می شود. البته توجه داشته باشید به دلیل آن که زیستگاه این پرنده جنگل های انبوه است به نور بیش از حد واکنش منفی نشان میدهد. مکان نگهداری از عروس باید دور از باد کولر و پنکه باشد. در نتیجه اگر قفس پرنده در کنار پنجره است، بهتر است درب پنجره را ببندید.

قفس پرنده نباید در معرض نور شدید و مداوم خورشید قرار داشته باشد؛ زیرا گرمای آفتاب مدوام، به سرعت پرندگان را تلف می کند. به هیچ وجه قفس را بر روی زمین قرار ندهید. داشتن ارتفاع برای نگهداری قفس پرنده لازم است. به طور خلاصه میتوان گفت نور پنجره های جنوبی به علت زیاد بودن تابش خورشید اصلا مناسب نیست. پنجره های شرقی و غربی گزینه های بهتری هستند و البته پنجره شرق بهتر از غربی است چون پرنده میتواند صبح را احساس کند. نهایتا پنجره های شمالی هم به علت نورکم توصیه نمیشود.

نکته: تابش نور مستقیم آفتاب برای عروس هلندی خوب توصیه نمی شود.

نکته: بدترین مکان برای نگهداری عروس هلندی، آشپزخانه است؛ زیرا در این مکان، گازها و بوهای مختلف پخش می شود و ممکن است باعث ناراحتی پرنده ها شود. و همچنین  محیط پر رفت و آمد موجب استرس پرنده می شود.

نکته: محیط نگهداری پرنده از لحاظ نور، دما و رطوبت شبیه به محیط گیاهان آپارتمانی هست.

نکته: عروس های وحشی و استرس دار بهتر است در ارتفاع بالاتر نگهداری شوند.

پاسیو، یکی از مکانهای عالی برای نگهداری از عروس هلندی است. بعضی از افراد، تصمیم می گیرند که قفس مخصوص برای نگهداری عروس هلندی را در پاسیو قرار دهند. بهتر است محیط پاسیو را با گیاهان مرتفع و درختچه ها پر کنید تا شرایط برای زندگی پرنده طبیعی تر شود. توجه کنید که محیط پاسیو باید فاقد جانوران ریز و موذی مانند مگس، پشه و سوسک باشد تا موجب آزار عروس هلندی نشوند. اگر داخل پاسیو، سوراخ یا محفظه ای وجود دارد که پرنده می تواند از آن عبور کند، بهتر است آن قسمت را با حفاظ و توری بپوشانید.

دما و رطوبت مناسب برای عروس هلندی

عروس هلندی، پرنده ای است که نسل آن در طبیعت جنگلهای گرم سیری زندگی می کند؛ در نتیجه هم در هر هوایی نمی توانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهد. با توجه به شرایط دمای طبیعی محل زندگی عروس هلندی، باید دمای خانه را به درستی تنظیم کنید تا این پرنده اذیت نشود. بهترین بازه دما برای نگهداری از عروس هلندی، بین 27 تا 32 درجه سانتی گراد است و بهترین حالت حد میانگین این اعداد است. و البته جریان و گردش هوا در محیط نگهداری پرنده می بایست به صورت ملایم وجود داشته باشد. همپنین بهترین رطوبت برای این پرنده 35 تا 45 درصد اعلام شده است.

نکته: با افزایش دما باید رطوبت نیز افزایش یابد.

نکته: بنده بهترین رفتار این پرنده را در دمای 29و 28 درجه سانتیگراد و رطوبت 30درصد مشاهده کرده ام. همراه با جریان هوای با سرعت حدود 5 تا 10 کيلومتر در ساعت

در تابستان و برای خنک نگه داشتن بدن پرنده، می توانید آنها را هر روز یا یک روز در میان استحمام کنید. البته جوری دما را مدیریت کنید تا پرنده تا حدی فصل گرم و سرد سال را حس کند. به عنوان مثال در تابستان ها پرنده های برای پر ریزی نیاز به گرما دارند پس به سمت 34 درجه افزایش دما داشته باشید.

نکته: توجه داشته باشد که باز ماندن منقار پرنده و فاصله دادن بال ها از بدن، از جمله نشانه های گرما و عطش شدید پرنده است. نباید این حالت برای پرندها پیش بیاید.

نکته: این پرنده در زمان خنک شدنِ نسبی هوا برای تولید مثل آماده می شوند. پس در فصل پاییز و زمستان و بهار به سمت 27 درجه کاهش دما داشته باشید.

علاوه بر دمای محیط، رطوبت نیز یک عامل مهم در حیات و سالم ماندن عروس هلندی است. برای تامین رطوبت مورد نیاز عروس هلندی، می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید یا یک پارچه خیس را روی قفس عروس هلندی بیندازید. اخیرا دستگاه های بخور مجهز به سنسور رطوبت سنج در بازار ایران موجود است که استفاده از آن موجب راحتی تنظیم رطوبت میگردد.

در فصل زمستان، به دلیل روشن بودن بخاری و دیگر وسایل گرمایشی، محیط خانه خشک می شود. برای برقراری رطوبت در زمستان، بهتر است یک کتری یا قابلمه را پر از آب کنید و آن را روی بخاری قرار دهید تا رطوبت در محیط به صورت متعادل حفظ شود. 

نکته: محیط نگهداری پرنده از لحاظ نور، دما و رطوبت شبیه به محیط گایاهان آپارتمانی هست.

نکته: جریان ضعیف هوای تازه در محیط پرورش عروس هلندی لازم است.

برای جوجه های با سن زیر دو هفته و بدون مادر بایستی دمایی متناسب با دمای بدن مادر، یعنی ۳۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد را در نظر داشت. هر چه قدر که سن بالاتر میرود، آنها را در بازه ی زمانی ۲۷ الی ۳۰ نگاهداری کنید.

نکته: از وسایل گرماسازی که اکسیژن داخل پرورشگاه را مصرف می کنند استفاده نکنید.

نکته: تغییرات و نوسان های درجه حرارت موجب مشکلات برای عروس هلندی خواهد شد. چرا که این پرنده به تغییرات محیطی بسیار حساس است.

تشخیص سن عروس هلندی

این پرنده در صورت نگهداری صحیح بیش از 20 سال عمر خواهند کرد. طول عمر آنها بستگی به محیط زندگی و کیفیت مراقبت و تغذیه ای آن خواهد داشت. ولی درحالت تجاری نگهداری این پرنده بیش از سن 5 سالگی ارزشی ندارد. چرا که زاد و ولد آن به شدت کاهش میابد.

نکته: از پرنده بزرگ تر از 5 سال برای تولید نسل استفاده نکنید.

موارد موثر در تشخیص عروس بالغ از جوجه: 

1.کاکل پرنده: کاکل جوجه عروس هلندی ها برخلاف کاکل عروس هلندی های بالغ ، جوجه ها دارای کاکلی کوتاه و اغلب با مقدار کم و بدون هیچگونه حالات و کشیدگی به سمت بالا…و در اغلب  جوجه ها بنا به سن خود اغلب کاکل های خوابیده دارند.

2.چشم های پرنده: از آنجایی که جوجه هنوز جثه ای کوچک دارد، چشم های جوجه نسبت به جثه ی خود کمی بزرگتر دیده می شود در حالی که در عروس هلندی های بالغ…چشم نسبت به جثه تناسب دارد.

3.بینی پرنده: جوجه عروس هلندی ها اغلب بینی برآمده، فاقد هرگونه پوسیدگی، در بیشتر موارد رنگ روشنی داشته، و در اثر فعالیت های مکرر جوجه ملتهب و قرمز می شود در حالی که در عروس هلندی های بالغ، اغلب بینی ها همراه با پوسیدگی، پرهایی در اطراف بینی و حتی در میانه ی بینی پرهای کوچک رشد می کنند…رنگ بینی در بالغ ها نسبت به جوجه تیره تر می باشد.

4. نوک: نوک جوجه عروس هلندی ها  دارای رنگی روشن، فاقد پوسیدگی و خط و خراش..و شفاف می باشد به طوری که نور به سادگی از دورن نوک جوجه دیده شده و آن را ر وشن می کند و نوک جوجه ها نسبت به اندازه ی سر مقداری کوچک به نظر می رسد…در حالی که در بالغ ها نوک کمی تیره تر(به خصوص در نژاد های وایت فیس، دارچینی، و خاکستری)، نوکی تیز تر، نسبت به کله ی پرنده از تناسب کافی برخوردار است.

5.پرها: پرها در تمامی نژاد ها در جوجه ها دارای رنگی روشن بوده و در نژاد های لوتینو، خاکستری، دارچینی، ابلق ها، رنگ زرد مقادیر زیادی از بدن را می پوشاند که با بالغ شدن جوجه در نر ها رنگ های تیره جای خود را به رنگ زرد می دهند.

پرها در جوجه ها با اندازه ای کوچک تر…جوجه ها اغلب در زیر بالهای خود به جای پر کرک داشته و رفته رفته کرک ها ریخته شده و پرها جایگزین می شوند.

6. ناخن: در این موضوع تنها اندازه ی ناخن مطرح می شود نه تیزی آن، به طوری که در جوجه ها ناخن ها اندازه ای کوچک و فاقد قوس کافی …و رنگ ناخن ها روشن هست( در نژاد های خاکستری، ابلق،دارچینی و وایت فیس قابل مشاهده است)

7. دم پرنده: اگر به دم جوجه نگاه کنید، جوجه ها دمی  کوتاه دارند، و دم کوتاه باعث کوچک شدن جثه ی آنها شده است…دم در جوجه ها ظریفتر و نرم تر و دارای رنگی روشن بوده و هرچقدر که جوجه وارد دوره ی بلوغ شود..دم ها همگی ریخته و دم های جدید ، کمی ضخیم تر و تیره تر جایگزین دم های اولیه می شوند.

 8.پاها: در این مقوله شاهد عدم تناسب پاها نسبت به سایر اعضای بدن هستیم به گونه ای که پاهای جوجه عروس هلندی نسبت به اندام های بدن بزرگتر دیده می شوند…در حالی که در عروس هلندی های بالغ چنین مورد وجود ندارد

خوابیدن عروس 

عروس هلندی باید به اندازه کافی بخوابد. این پرنده هر شب باید 10 الی 12 ساعت خواب داشته باشد. مکان خوابیدن باید تاریک و ساکت و آرام باشد. البته تاریکی مطلق می تواند باعث ایجاد استرس در پرنده شود. برای این منظور به هنگام خوابیدن آنها کمی نور اگر در محیط باشد بهتر است. چراغ خواب با رنگ آبی برای حیوان آرامش بخش هست. همچنین مکان نگه داری از آنها باید گرمای کافی داشته باشد. و البته گرمای بیش از حد موجب توی لک رفتن پرنده و پرریزی زود هنگام خواهد شد.

نکته: افزایش زمان روز و نور دهی به بیش از 12 ساعت موجب آمادگی پرنده برای تخمگذاری می گردد.

آموزش تصویری تشخیص جنسیت عروس هلندی

جنسیت در نژاد لوتینو و حتی سینامون معمولا بر اساس خال های زرد رنگ زیر بال پرنده بالغ مشخص می شود. پرنده ماده دارای خال های به انداره نخود در زیر پرهای بال ها است و پرنده نر فاقد این خال ها است. به عبارتی عروس ها وقتی به سن بلوغ نرسیده باشند همگی زیر بالشون خال خال های زرد رنگ دارند اما وقتی پرنده به سن بلوغ رسید (بعد از 8 ماهگی) اگر مثل شکل سمت چپ زیر بالش خال خال های زرد رنگ داشت یعنی ماده هست ولی اگر مثل شکل سمت راست زیر بالش خال خال نداشت یعنی نر هست.

تشخیص جنسیت عروس هلندی
تشخیص جنسیت عروس هلندی
آلت تناسلی عروس هلندی نر و ماده
دستگاه جنسی عروس هلندی نر(سمت چپ) و ماده(سمت راست)

 

کسب درآمد از پرورش عروس هلندی

برخی با پرورش یک جفت عروس سالم و زیبا به دنیای پر هیجان پرورش پرندگان زینتی وارد می شوند. برخی نیز در سطح انبوه و عمده این پرنده دوست داشتنی را پرورش می دهند. بسیاری از پرورش دهندگان پس از یادگیری فوت فن ها و تکنیک های پرورش عروس هلندی به پرورش طوطی های گران قیمت مانند کاسکو روی می آورند.

درآمد نگهداری عروس هلندی ، به تعداد پرنده هایی که نگهداری می کنید بستگی دارد. شما با مراقبت از سه جفت عروس هلندی، فروش تخم آنها، تکثیر و جوجه کشی آنها می توانید ماهانه حداقل بین 1.5 تا 3 میلیون درآمد داشته باشید. بسیاری از افراد باتجربه که سالها به نگهداری عروس هلندی پرداخته اند، از راه مراقبت از عروس هلندی توانسته اند به درآمدهای بالایی دست پیدا کنند. برخی از مدد جویان کمیته امداد نیز با روی آوردن به این کار صاحب شغل و درآمد شده اند.

نکته: آنچه که مطالعات در مورد طرح کسب کار پرورش عروس هلندی نشان میدهد این حرفه حدود 55 درصد سود باز گشت سرمایه دارد.

مزرعه عروس هلندی و طوطی سانان
مزرعه عروس هلندی و طوطی سانان

 پرورش عروس هلندی به دو صورت گله‌ای (پرورش گله‌ای) یا قفسی امکان پذیر است. که البته هر کدام چه مزایا و چه معایبی دارند. درپرورش گله‌ای عروس‌هلندی یکی از مزایایی که داره اینه که که مثل طبیعت پرنده ها خودشون جفت خودشون رو انتخاب می‌کنند. و مثل قفسی نیست که ما جفت ها را خودمان انتخاب کنیم منتظر بمانیم که آیا همدیگر را پسند می‌کند یا خیر.

یکی دیگه از خوبی های روش گله‌ای اینکه هزینه هاتون صرفه جویی میشه چون توی این روش دیگه نیازی به قفس‌های زیادی نیست. لوازم آنچنانی نیاز نداره اما درروش قفسی باید برای هر جفتی یک قفس تهیه کنید و هر قفسی هم لوازم و اسباب خاص خودشو میخواد مانند: آبخوری ,دانخوری ,نشیمنگاه و… اما توی روش گله‌ای به این صورت نیست.

سالن پرورش عروس هلندی و گرنچیک
سالن پرورش عروس هلندی و گرنچیک

یکی از بزرگترین معایب روش پرورش گله‌ای عروس‌هلندی انتقال بیماریه کافیه یکی از این پرنده ها آلوده بشه باعث میشه تمام عروس‌هلندی‌های دیگه آلوده بشوند. یکی دیگه از مشکلاتی که روش پرورش گله‌ای عروس‌هلندی وجود داره اینکه فضله یا مطبوعات خیلی مشکوک رو نمیشه تشخیص داد که مال کدوم یک از این پرنده هاست. برای مثال مدفوعی که داخلشون دانه های هضم نشده وجود داره یا مدفوعی که به رنگ سیاه و یا خونی هست نمیشه فهمید که مال کدوم یکی از این پرنده ها هست.

معایب دیگه اینه که مکمل دادن به عروس‌هلندی‌ها در پرورش گله‌ای امکان پذیر نیست. درپرورش قفسی به راحتی میتونید دارو و یا مکمل در اختیار جفت ها و یا پرنده هایی که تک هستند قرار بدیم.

پرورشگاه عروس هلندی و طوطی بزریلی
پرورشگاه عروس هلندی و طوطی بزریلی

قیمت عروس هلندی

انواع مختلف عروس هلندی در بازار موجود است که از نظر سن، جثه و رنگ با یکدیگر فرق دارند. بازه قیمت عروس هلندی متنوع است. پرنده های بالغ و سالم و سرحال بین 800 هزار تومان تا 2.5 میلیون تومان قیمت دارند. با این تفاسیر، می توانید درآمد نگهداری از عروس هلندی را محاسبه کنید.

نحوه تکثیر حرفه ای و پرورش عروس هلندی 

برای تکثیر و پرورش موفق کوکاتیل 6 گام زیر باید طی شود تا نتیجه رضایتمندانه ای حاصل گردد. در ادامه هر یک از مراحل تشریح خواهد شد.

  • گام اول تهیه جفت و انتخاب قفس و مکان مناسب
  • گام دوم پاکسازی پرنده از میکروب، انگل، عفونت و  باکتری قبل از جفت گیری
  • گام سوم ویتامینه کردن و تقویت پرنده تا جفتگیری و تخمگذاری
  • گام چهارم نگهداری پرنده از زمان تخمگذاری تا جوجه شدن تخم ها
  • گام پنجم اصول نگهداری از والیدین جوجه دار و جوجه ها
  • گام ششم جدا سازی جوجه ها و بازیابی والدین

گام اول تهیه جفت و انتخاب قفس و مکان مناسب

در رابطه با تهیه قفس و مکان و دمای و نور مناسب در بالاتر توضیح داده شد لذا در این قسمت اطاله کلام نکرده و بررسی جفت مناسب جهت تکثیر عروس هلندی می پردازیم. عروس هلندی‌ها در حدود ۹-۱۲ ماهگی بالغ می‌شوند؛ اما بهتر است برای جفتگیری و تولید مثل پرنده نر تا ۱۸ ماهگی و در مورد پرنده ماده تا ۲ سالگی صبر کنید تا پرنده بلوغش کامل شود و مخصوصا پرنده ماده از لحاظ بدنی آماده تخمگذاری باشد.

در هنگام خرید و انتخاب جفت تمامی حرکات و اعضای بدن پرنده را بررسی کنید. آنها باید چشمانی گرد شفاف و پر فروغ، پرهای مرتب، صاف و تمیز ، انرژی و تحرک زیاد، توانایی پرواز در اطراف و نظافت خود را داشته باشند. همچنین فضله پرنده نباید آبکی و یا به رنگ سبز کمرنگ و یا چسبیده به مخرج باشد. همچنین فضله پرنده نباید حالت پفکی و یا حالت گچی داشته باشد.(تصویر فضله سالم در اواخر همین مطلب آورده  شده است.)

از موارد دیگر میتوان به وزن پرنده اشاره کرد چراکه عدم وزن متعادل باروری را کاهش میدهد. وزن نرمال عروس هلندی بین 75 تا 100 گرم است. همچنین پرنده هایی که قرابت خونی با هم دارند را به عنوان جفت انتخاب نکنید.

نکته: بهترين زمان جفت اندازي در اوايل شهريور که هوا رو به خنک شدن ميرود و بعد از اين که پرنده ها از پرريزي تابستاني خلاص شدند مي باشد.

نکته: در نيمه دوم سال نيز بهترين زمان در اواسط  اسفند در زماني که هوا رو به گرم شدن ميرود و روزها بلند مي شود، است.

نکته بسیار مهم: قیل از ورود پرنده های مولد جدید به سالن پرورش حتما از آنها تست pbfd بگیرید پرای این که این بیماری واگیر دار و غیر  قابل درمان است.

نکته: حتما بخش معاینه و تشخیص بیماری ها عروس هلندی را در همین مبحث مطالعه کنید تا بتوانید با تشخیص پرنده های بیمار، از انتخاب آنها به عنوان مولد بپرهیزید.

سن بلوغ عروس هلندی
سن بلوغ عروس هلندی

بهترین روش برای انتخاب پرنده های مولد، خریداری چندین جوجه عروس سالم هست که تا زمان بلوغ و آمادگی پرنده از آنها نگهداری کنید و سپس بر حسب علاقه پرنده ها به یک دیگر و تشخیص شما پرنده ها جهت جفت شدن به قفس مجزا منتقل شوند. بهترین پرنده ها برای تکثیر پرنده هایی هستند که درشت و قد کشیده و سینه پر گوشت (سینه کادری نباشند) و دارای رنگ های شفاف و با ارزش برای تولید نسل باشند. و نسبت به بزرگ کردن بچه های خود متعهد باشند.

اگر زمان زیادی را صرف پیوند با کوکاتیل خود کنید، ممکن است متوجه نشوید که او ممکن است شما را به عنوان یک همسر ببیند. انجام کارهایی مانند نوازش سر وی یا خراشیدن زیر بال های او تقلید از آنچه کوکتل ها در طبیعت با همسر خود انجام می دهند.

نکته: عروس ممکن است شما را به عنوان یک همسر ببیند و دیگر تولید مثل نکند.

برای کوکاتیل های وحشی و اسیر ، تمایل به جفت شدن زمانی شروع می شود که بیش از 12 ساعت از روشنایی روز (بهار و تابستان) وجود داشته باشد. کوکاتیل شما ممکن است تخمگذاری کند اکر در قفس او 12 ساعت یا بیشتر نور مناسب دریافت شود. سعی کنید قفس او را به منطقه ای از خانه خود منتقل کنید که بیش از نیمی از روز در مسیر مستقیم نور خورشید نباشد. اصطلاحا سایه آفتاب باشد. مثل محل نگهداری بوته های توت فرنگی

نکته: برای پرنده خود نور مناسب فراهم کنید ولی قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را کاهش دهید.

گام دوم پاکسازی و بازیابی  پرنده از میکروب، انگل، عفونت و  باکتری قبل از جفت گیری (زمان این گام 10روز)

این عبارت بسیار آشنا در بین تولید کنندگان پرندگان زیتنی است. این اصطلاح به این مفهوم است که قبل از تولید مثل پرنده والدین را از تمامی بیماری های احتمالی میکروب زدایی و باکیتری زدایی کنیم. چرا که بسیاری از بیماری های خفیف وجود دارد که برای خودِ والدین خطری ایجاد نمیکند ولی موجب مرگ جوجه ها خواهد شد. مراحل پاکسازی به صورت زیر است:

  1. روز اول مصرف آنتی بیوتیک مناسب برای 3 روز متوالی به صورت 8 ساعت از 24 ساعت در داخل آب پرنده
  2. روز چهارم مصرف قرص ضدانگل داخلی لوامیزول در آب پرنده فقط یک روز همچنین برای احتیاط استفاده از قطره پشت گردنی ضدانگل خارجی آلفامک (البته بعد از گذشت 15 روز فقط یک بار دیگر این داروها  را تکرار کنید). تا این مرحله به هیچ وجه از غذاهای تخم مرغی، سبزیجات، صیفیجات و عذاهای  مرطوب استفاده نشود.
  3. روز پنجم مصرف همزمان پروبیوتیک و مولتی ویتامین مناسب برای سه روز متوالی به صورت 10 ساعت از 24 ساعت در داخل آب پرنده و سپس استراحت به پرنده برای 1 روز بدون دارو (از این مرحله (مرحله 3) محدودیت غذایی ذکر شده در مرحله قبل برداشته می شود و تغذیه آزاد ولی با طبع معتدل انجام شود)
  4. روز نهم مصرف کبدشور مناسب برای 3 روز متوالی به صورت 10 ساعت از 24 ساعت در داخل آب پرنده و سپس از روز یازدهم استراحت به پرنده برای 2 روز متوالی بدون دارو (در مرحله 4 نیز تغذیه آزاد ولی با طبع معتدل)

نکته مهم: برای تمامی دارو ها و مکمل هایی که باید در آب پرنده حل شود بایستی از آب جوشیده سرد شده استفاده شود. چرا که کلر موجود در آب لوله کشی موجب از بین رفتن خواص آن می گردد.

نکته: تغذیه پرنده ها در این مدت معتدل باشد تا پرنده ها جفت گیری نکنند.

نکته: در زمان مصرف دارو ها دمای اتاق را نباید کمتر از 29 درجه نگهدارید تا پرنده تشنه شود و تمایل به خوردن داروی حل شده در آب داشته باشد.

نکته: همیشه بعد از مصرف هر نوع آنتی بیوتیک به پرنده مولتی ویتامین بدهید تا اصطلاحا بدن پرنده خشک نشود.

نکته: هیچ دارویی بیش از 8 ساعت در شبانه روز در آب پرنده نماند و ویتامین ها 12 ساعت.

نکته: معمولا دارو ها به ازای 100سی سی آب تجویز می شوند چون جا آبی های معمولی با ظرفیت حدود 100 سی سی هستند.

نکته: از جا آبی های دارای بدنه رنگی و تیره استفاده کنید تا نور موجب فساد دارو نشود.

نکته: هر روز آب پرنده تعویض بشود در صورت امکان در هر 12 ساعت.

نکته: همان طور که پرنده های را پاکسازی میکنید پاک سازی محیط هم بسیار مهم است. میتوانید برای پاک سازی محیط از محلول جرمی ساید استفاده نمایید.

آمادگی قبل از جفت گیری عروس هلندی
نشانه آمادگی قبل از جفت گیری

گام سوم ویتامینه کردن و تقویت پرنده تا جفتگیری و تخمگذاری (زمان این گام 22 روز)

پرنده های زینتی حداقل به 6 طیف ماده حیاتیِ زیر برای بهبود کیفیت زیستن نیاز دارند. که بر اساس وضعیت جسمی پرنده می باسیت در اختیار پرنده قرار گیرد. کمبود این مواد تمایل پرنده را برای تولید نسل کاهش میدهد.

  • کلسیم (مفید برای کیفیت پوسته تخم و نیاز بدن)
  • مولتی ویتامین (طیفی از ویتامین های مهم )
  • بی کمپلکس (مفید برای تقویت جسمی و ضد استرس)
  • مینرال (مواد معدنی مورد نیاز بدن)
  • اسیدهای آمینه (آمینو ویت مفید برای تقویت عضله های پرنده)
  • نکتون MSA و ویتامین e و ad3e (مفید برای تقویت استخوان بندی و موثر در تقویت دستگاه جنسی پرنده)

برنامه استفاده از موارد فوق به صورت زیر خواهد بود. کلیه داروها قطع شود و بعد از مصرف 2 روز کبدشور که در گام قبل اشاره شد به پرنده 2 روز استراحت داده شود. یعنی هیچ دارویی استفاده نشود. و سپس مراحل زیر انجام شود.

  1. روز اول مصرف کلسیم و آوینو ویت (عضله ساز) به مدت 3 روز متوالی به صورت 8 ساعت از 24 ساعت در داخل آب پرنده به نسبت 3 قسمت کلسیم و 1 قسمت آمینو ویت (مثلا 6 قطره کلسیم و 2 قطره آمینو ویت در صد سی سی آب)
  2. روز چهارم مصرف مینرال به مدت 3 روز متوالی به صورت 8 ساعت از 24 ساعت در داخل آب پرنده و سپس استراحت به پرنده برای 2 روز متوالی بدون دارو.
  3. روز نهم از بیکمپلکس مناسب برای 3 (یا 4) روز متوالی در داخل آب پرنده استفاده کنید. توجه داشته باشید تغذیه پرنده در این مدت به سمت غذاهای طبع گرم با شیب ملایم باشد تا پرنده ها برای جفت جفت گیری آماده شوند.(در صورت توی لک رفتن پرنده ها، ادامه برنامه را متوقف کنید.) تا این مرحله تقویت جسمی پرنده صورت گرفته است و از مرحله بعدی (چهارم) به تفویت جنسی پرنده پرداخته می شود.
  4. روز دوازدهم از مکمل AD3E برای 5 روز پیاپی استفاده شود. در این مرحله درب لانه را باز کنید.
  5. از روز هفدهم تا 6 روز یک روز در میان مولتی ویتامین و یک روز کلسیم داده شود. (مولتی ویتامین قبل از مصرف کلسیم داده شود چرا که به این طریق جذب کاسیم بهتر انجام میگیرد) مرحله 4 و 5 در صورت نیاز برای دو هفته تکرار شود. و سپس استراحت به مدت 2 روز بدون دارو (در صورت ضعف قوای جنسی پرنده و عدم جفتگیری یک روز درمیان در غذاهای نرم از مکمل های اوبتی برد و نکتون MSA یا از ترکیب نکتون s و e استفاده شود. (نکتون را از هرکدام نیم گرم داخل آب یا غذای پرنده بریزید.)

نکته: در صورت عدم  جفت گیری  3 روز پیاپی بی کمپلکس و بعد آب خالی تا جفتگیری کنند.

توجه: در انجام این گام (گام سوم) به محض جفگیری پرنده ها، یک روز ترکیب مولتی ویتامین و کلسیم  و یک روز Ad3e و کلسیم تا زمان تخمگذاری استفاده شود.

توجه: آماده سازی غروس هلندی صرفا با دارو درست نیست بلکه تغذیه مناسب با طبع گرم و نور دهی مناسب لازم است.

نکته: گاهی پخش صدای آواز پرنده عروس هلندی نر در محیط برای آماده سازی پرنگان مفید است.

نکته: گام دوم و گام سوم جهت تا مرحله 3 جهت درمان سینه کاردی عروس هلندی نیز اثر بخش است.

نکته: در صورت عدم جفت گیری بعد از یک هفته استراحت گام سوم را به صورت سبک تر تکرار کنید تا پرنده مسمومیت دارویی و مشکل کبدی پیدا نکند.

نکته: اگر پرنده ها کاملا سرحال هستند و نیاز به ویتامینه کردن مجدد ندارند میتواند به مدت یک هفته به صورت یک روز در میان از نکتون E که مست کننده و تحریک کننده جنسی هست، استفاده کنید.

نکته: نهایتا چنانچه جفتگیری حاصل نشد، پرنده ای را که آماده نشده است را تعویض کنید. چرا که به دلایلی گاهی برخی ار پرنده ها، آماده جفتگیری نخواهند شد.

نکته: گاهی با تغیر مکان قفس جفتگیری حاصل میگردد.

نکته: عروس هلندیِ سالمِ ماده پس از گذشت ۷ تا ۱۰ روز از جفتگیری موفق، حدود ۲ تا ۸ تخم میگذارد. البته پروسه تخم گذاری ممکنه 5 تا 10 روز طول بکشد و مثلا هر روز یا یک روز در میان فقط یک تخم گذاشته می شود. بعد از ۱۸تا۲۰ روز جوجه‌ها سر از تخم بیرون می آورند.

نکته: اکثر عروس هلندی ها موجود در ایران معمولا حدود 4 تخم میگذارند.

 
جفت گیری عروس هلندی
جفت گیری عروس هلندی

لانه عروس هلندی یا آغل:

سایز لانه باید حداقل عرض 25 سانتی متر ارتفاع 27 و طول 30 تا 35 باشد. جوری که هر دو جفت به راحتی توش جا بشوند و رفت و آمد کنند. علت این سایز بزرگ این است که گاهی تا شش عدد جوجه باید در این لانه زندگی کنند. کف لانه باید زیر و تا حدی گود باشد تا تخم ها و پای جوجه ها سر نخورد. توجه داشته باشید بعد از هر بار جوجه کشی لانه پرنده باید کاملا ضدافونی و ریکاوری بشوند.

آغل عروس هلندی
لانه یا آغل عروس هلندی

گام چهارم نگهداری پرنده از زمان تخم گذاری تا جوجه شدن تخم ها (21 روز)

بعد از تخم گذاری تمام تقویت کننده ها قطع شود و از طبع غذای رو به سرد استفاده شود تا پرنده تمایل به جفتگیری نداشته باشد. (تا به دنیا آمدن جوجه ها.) همپنین در این مدت رطوبت محیط باید حدود 35 درصد باشد تا جوجه ها بتوانند پوسته تخم را بشکنند. اگر پرنده نا آروم بود لازم است از داروهای ضد استرس استفاده شود. بعد از گذشت 20-21 روز جوجه‌ها سر از تخم بیرون می آورند. بهتر است در روز آخر برای آب تنی پرنده ظرفی محیا شود. چرا که به برون آمدن راحت تر جوجه ها کمک میکند.

 
جوجه کشی از عروس هلندی
جوجه کشی از عروس هلندی

هر از گاهی تخم ها در نور معاینه کنید که از نطفه دار بودن آن مطمئن شود. تخم های بدون نطفه را بردارید تا پرنده روی تخم های سالم متمرکز شود. همچنین تخم های غیر نرمال را از آغل خارج کنید. از عکس زیر بهره بگیرید.

نکته: بعد از 10 روز از زمان تخمگذاری، تخم ها را زیر نور بررسی کنید تا از نطفه دار بودن آنها مطمئن شوید.

نکته: در صورتی که تا روز بیست و یکم جوجه های از تخم بیرون نیامدن نسبت به خارج نمودن دستی جوجه ها(البته با مطالعه) اقدام کنید.

تشخیص تخم سالم عروس هلندی
تشخیص تخم سالم عروس هلندی

بررسی تخم نطفه دار عروس هلندی
بررسی تخم نطفه دار عروس هلندی

گام پنجم اصول نگهداری از والیدین جوجه دار و جوجه ها (2 ماه)

حداکثر بعد از گذشت 21 روز جوجه های عروس هلندی سر از تخم بیرون می آورند. وقتی والدین بر روی جوجه هستند تغذیه فقط باید تخم مرغ ، پودر سوخاری مخصوص پرندگان، خرفه، عرق کاسنی، ارزن و کتان باشد. بهترین مکمل برای روزهای اول تولد پرنده، پودر سریا است که شامل آنتی بیوتیک ضعیف شده و موارد مغذی برای جوجه ها است. این پودر تا 10 روزگی به میزان یک گرم در 100 سی سی آب در اختیار والدین قرار می گیرد. یک نمونه غذای پیشنهادی ایده عال برای جفتِ جوجه دار میتواند ترکیب زیر باشد.
?سفیده تخم مرغ (۱۰۰ گرم- معادل سه عدد)
?پودر سوخاری (یک قاشق غذاخوری)
?تخم خرفه (یک قاشق چای خوری)
?پودر پروبیوتیک (یک گرم در ۱۰۰ گرم)
?پودر سریا (یک گرم در ۱۰۰ گرم)
?نکتون MSA (یک گرم در ۱۰۰ گرم)

تا ۱۰ روزگی  جوجه ی آخر، تغذیه ی جفت باید شامل تخم مرغ باشد.(مثل نمونه بالا) پس از ده روزگی جوجه آخر میتوانید از گندم پخته و پس از ۱۵ روزگی جوجه ی آخر از سبزیجات استفاده کنید. استفاده از پودر سوخاری رطوبت غذا را گرفته و با اینکار مانع از ابتلا به بیماری های روده ای در جوجه میشود. تخم خرفه به دلیل طبع سردی که دارد به تعدیلِ مزاج والدین کمک میکند. و هم به دلیل وجود ویتامین A و C برای جوجه ها مفید است. پودر پروبیوتیک یک باکتریِ مفیده که برای ایمن سازی در مقابل بیماری استفاده میشود.

پودر سریا مرگ و میر جوجه رو تا حد زیادی کاهش میدهد. و به نوعی آنتی بیوتیک هست. نکتون MSA هم باعث تقویت استخوان بندی و پیکره ی پرنده میشود. همچنین میتوانید به صورت دوره ای از B-complex به جای نکتون استفاده کنید.

تابرنیل سریا
تابرنیل سریا

نکته: پودر تابرنیل سریا از یک روز قبل از تولد جوجه ها تا ده روزگی جوجه ها باید در اختیار والدین قرار بگیرد. اگر جوجه ها مشکل ورم روده داشتن ۱۰ روز دیگر نیز برنامه را ادامه یابد.

نکته: خوردن فضله توسط جوجه ها و یا والدین یکی از علل مرگ و میر جوجه ها خواهد بود.

نکته: در مرحله جوجه داری بهتر است جهت جلوگیری از جفتگیری والدین هفته ای یک با دو بار به میزان یک به سه داخل آب پرنده عرق کاسنی ریحته شود.

تغدیه جوجه عروس هلندی
تغدیه جوجه عروس هلندی با محبت پدری 🙂 البته همین جوجه ها وقتی بزرگ بشن هیچ احترامی برای پدر قائل نیستند.

غذای جوجه عروس هلندی تازه متولد شده تا ۲ ماهگی

اگه جوجه عروس هلندی پیش مادرش هست شما کار زیادی لازم نیست انجام بدهید؛ چون مادر خودش غذای هضم شده را داخل چینه دان جوجه می‌ریزد. اما اگه خودتان اقدام به جوجه کشی کردید یا به هردلیلی جوجه‌ یا جوجه‌های بی مادر پیدا کردید کار سخت و چالش برانگیزی در پیش دارید.

برای اینکار به یه سرنگ نیاز دارید که از داروخانه‌ها می‌توانید تهیه کنید. تا سن ۲ ماهگی که کم کم جوجه شروع به خوردن دانه می‌کند باید به آن سرلاک بدهید. سرلاک مخصوص طوطی‌سانان را می‌توانید از پت شاپ‌ها تهیه کنید و هر ۴-۶ ساعت یک بار مقدار ۸ میلی لیتر به جوجه عروس هلندی غذا بدهید. بهترین سرلاک های موجود در بازار عبارتند از:

  • سرلاک تدی پیشنهاد شده نمونه ایرانی از طرف پرورشدهندگان
  • اگزکت
  • پادوان
  • راف
  • زوپریم
  • ورسلاگا
  • سیتاکوس
  • A19 
  • سرلاک هاگن از طرف پرورش دهنده ها مردود شده است.

نکته: بهترین سرلاک ایرانی برای عروس هلندی میلراک شرکت آریا میباشد. ولی شدیدا توصیه می شود سرلاک ایرانی استفاده نکنید. البته بنده طرفدار تولیدات داخلی هستم ولی نظر اساتید امر این هست که سرلاک های ایرانی هنوز به کیفیت مطلوب نرسیده اند و گاها جان پرنده به خطر می افتد.

جدول مقدار و زمان بندی سرلاک
جدول مقدار و زمان بندی سرلاک

مواد تشکیل دهنده سرلاک طوطی سانان

ذرت، گندم، یولاف، گلوتن گندم، روغن های گیاهی، مواد حاصل از صنایع جانبی فرآوری غلات و دانه های روغنی، آلبومین، شکر، کنجاله سویا، تخم کتان، مونو- و دی-کلسیم فسفات، کربنات کلسیم، ال-لیزین، دی ال-متیونین، ال- ترئونین، سولفات آهن، اکسید منگنز، سولفات مس، اکسید روی، یدات کلسیم، ویتامین A، ویتامین D3 (کوله کلسیفرول)، ویتامین E، ویتامین K3 (منادیون)، ویتامین C (آسکوربیک اسید)، ویتامین های گروه B، کولین کلراید، مولتی آنزیم، کلرید سدیم، بیکربنات سدیم، سویه های خشک شده باسیلوس سوبتیلیس.

بهترین سرلاک ها برای عروس هلندی
بهترین سرلاک ها برای عروس هلندی

 

معمولا جوجه ها بسیار مستعد عفونت دستگاه گوارش هستند لذا توصیه می شود از پودر سرایا در آب والدین و یا سرلاک جوجه ها استفاده شود. 

در صورت استفراق سرلاک توسط جوجه باید داروی ضد قارچ و ضد عفونت دستگاه گوار با نام نیستاتین (Nystatin) از داروخانه انسانی تهیه شود و طبق بروشور آماده شود و بعد از آن 4 قطره برای هر 10 سی سی سرلاک در هر 8 ساعت تا دو روز استفاده شود و بعد از دو روز به 3 قطره و 2 قطره باید کاهش داد. مدت زمان دوره درمان 3 تا 5 روز هست. بعد از اتمام دوره درمان دو روز پست سر هم پروبیوتیک به سرلاک پرنده اضافه شود. (به بخش دارو ها در همین مبحث مراجعه کنید)

نحوه سرلاک دادن با سرنگ
نحوه سرلاک دادن با سرنگ (دقیقا پرنده رو روبروی خود قرار دهید و دقیقا سرنگ را متابق شکل وارد کنید)

گام ششم جدا سازی جوجه ها و بازیابی والدین

در این گانم (یعنی بین 45 روزگی و 2 ماهگی جوجه ها) قبل از آسیب دیدن جوجه ها توسط والدین که گاهی اتفاق می افتد باید جوجه ها، از پدر و مادر جدا شوند. در این گام در صورت نا آرومی جوجه ها از داروی ضد استرس و بیکمپلکس استفاده شود.

غذای مناسب برای جوجه عروس ۲ ماهه تا ۳ ماه

جوجه‌ها تا ۳ ماهگی باید همچنان سرلاک بخورند. اما از ۲ ماهگی به بعد کم کم آنها را با غذاهای نرم، دانه و پلت آشنا کنید. اصطلاحا در این دوره جوجه ها، نرم خور میشوند. اگر در مواقع اضطراری سرلاک در دسترس نبود بیسکویت مادر بهترین جایگزین موقتی است.

برنامه غذایی کوکاتیل‌ از ۳ ماهگی تا بلوغ

از ۳ ماهگی به بعد جوجه ‌ها دیگر نیازی به سرلاک ندارند و می‌توانید با رژیم غذایی عروس هلندی شامل انواع دانه، پلت، میوه و سبزیجات تازه آنها را تغذیه کنید. البته بهتره بگذارید جوجه خودش اعلام کند که آماده تغییر رژیم غذایی شده است! خودتان متوجه می‌شوید که جوجه دیگر علاقه‌ای به سرلاک ندارد و بیشتر به دانه‌ها  و میوه و سبزیجات کنجاو و علاقمند شده است.

بعد از جدا سازی جوجه ها بهتر است آنها را در قفس های بزرگ نگهداری کرد تا پرنده بتواند بال بزند. این نکته در خوش قد و قامت و قوی شدن جوجه ها اهمیت زیادی دارد.

ادامه مطلب به زودی تکمیل خواهد شد…

معاینه و تشخیص بیماری ها عروس هلندی

طول ناخن و منقار عروس هلندی خود را بررسی کنید. در صورتیکه منقار و ناخن های عروس هلندی بیش از اندازه بلند باشند باید آنها را کوتاه کنید. زیرا می تواند به صورت ناخواسته مشکلاتی برای خود و شما ایجاد نماید. عمل کوتاه کردن منقار و ناخن باید به صورت اصولی و توسط یک شخص حرفه ای انجام بگیرد. زیرا ناخن های عروس هلندی دارای رگ خونی بوده و در صورت کوتاه کردن بیش از حد پرنده به شدت آسیب دیده و می ترسد. اسباب بازی ها و وسایلی که در داخل قفس عروس هلندی قرار میدهید به سایش منقار آن در طول زمان کمک شایانی میکند. لذا برای حفظ اندازه منقار عروس هلندی باید اسباب بازی های زیادی در اختیار داشته باشد.

تشخیص حالات پرنده از روی حالت صورت

 روحیات تمام پرنده ها از روی زبان بدن مشخص است. به تصویر زیر دقت کنید. شما این حالت ها را می توانید در پرنده خود ببینید و با زبان بدن او آشنا شوید.

حالت های عروس هلندی

 

شناخت بیماری های شایع کوکاتیل و توجه به علائم بیماری در پرنده

شما به عنوان صاحب پرنده در صورت بیمار شدن پرنده بهتر از هرکس دیگر ای میتوانید متوجه بشوید که پرنده حالت عادی ندارد و یه مشکلی وجود دارد. البته به شرطی که به پرنده دقت کنید. بیشتر بیماری ها تا وقتی به مرحله پیشرفته نرسد به راحتی قابل درمان شدن هست. برای همین علائمی مثل بیحالی و بی اشتهایی، کز کردن و آبکی شدن مدفوع را همیشه جدی بگیرید.

داشتن اطلاعات در مورد بیماری های شایع عروس هلندی به شما کمک میکند که گوش به زنگ علائم باشید. هر نوع حالت غیر طبیعی را در طوطی‌تون مشاهده کردین به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید.

نشانه های بیماری از روی زبان بدن پرنده

افتادگی دم عروس هلندی

مراقب دم  کوکاتیل  باشید اگر پرنده دمش را به روش غیر عادی تکان میدهد ممکن است نشانه ای از بیماری باشد. گاهی اوقات ، هنگامی که کوکتل بیمار است ، دم خود را میلرزاند. اگر این علامت را مشاهده کردید ، ممکن است زمان آن رسیده باشد که او را نزد دامپزشک ببرید. همچنین افتادگی دم نشانه با اهمیتی است.

نشست ته ققس عروس هلندی

نشستن پرنده را بررسی کنید. شاخص دیگری که پرنده شما می تواند بیمار باشد نشستن اوست. او یا بر روی نشیمن قوز می کند یا در پایین قفس می نشیند.

پف کردن و کز کردن عروس هلندی

به سایر علائم بیماری توجه کنید. گرچه این علائم لزوماً “ژست” نیستند ، اما همچنین می توانند بیماری را نشان دهند. به عنوان مثال ، پرنده شما ممکن است عطسه کند ، خواب آلوده شود یا صدای خود را از دست بدهد. همچنین ممکن است بیشتر یا کمتر غذا بخورد یا ناگهان آب بیشتری بنوشد. سرانجام ، ممکن است فضله (شکل) یا تعداد آن تغییر کند.

همچنین ممکن است متوجه تغییراتی در رفتار پرنده خود شوید. کندن پر ممکن است نشانه کسالت باشد ، اما همچنین یکی از علائم بیماری منقار و پر است.

بررسی مدفوع یا فضله عروس هلندی

شناسایی مدفوع سالم از غیر سالم نیز برای پرورش دهنده ها امری ضرور است. در شکل زیر چند نمونه مدفوع طبیعی نشان داده شده است.

فضله سالم
فضله سالم

فضله طبیعی
فضله طبیعی

بخش ادرار: که آبکی و شفاف می باشد. این بخش ممکن است در اثر بیماری های مختلف تغییر رنگ پیدا کند:

سبز: در اثر بیماری کبدی یا کاهش اشتها
زرد: در اثر بیماری کبدی یا کاهش اشتها
قهوه ای: در اثر مسمومیت با سرب
قرمز: خونریزی داخلی (تازه) در دستگاه گوارش یا بیماری کلیوی
سیاه: خونریزی کهنه (قدیمی)
افزایش حجم ادرار: کم آبی و مشکلات کلیوی (پرندگانی که از کاهش آب بدن رنج
می برند، از طریق متورم شدن اطراف چشمشان نیز می توان به این مشکل آنها پی برد)

بخش دوم اورات: غیر بلوری می باشد و سفید رنگ و گچی است. تغییر در رنگ و مقدار این بخش می تواند بسیار مهم باشد. این بخش گچی و سفید رنگ نه خیلی جامد و نه خیلی مایع است. این بخش سفید رنگ، ممکن است که در اثر بیماری های مختلف تغییر رنگ پیدا کند:

سبز: در اثر بیماری کبدی
زرد: در اثر بیماری کبدی
قرمز: خونریزی داخلی (اگر خونریزی مربوط به مسیر گوارش باشد کمرنگ تر است)، مسمومیت با سرب و بیماری کلیوی
افزایش حجم ادرار: در اثر نوشیدن مقدار زیادی آب، خوردن غذاهای آبدار و بیماری ها (اغلب عفونت باکتریایی)

بخش سوم مدفوع: جامد می باشد که ترکیبی از غذاهای هضم شده ای است که از روده ی بزرگ خارج می شوند. این بخش همیشه باید جامد و لوله ای شکل باشد. رنگ آن متفاوت بوده و به رنگ و نوع غذایی که خورده شده، بستگی دارد. این بخش نیز در اثر بیماریهای متفاوت تغییر رنگ پیدا می کند:

تیره و سیاهرنگ: در اثر خونریزی داخلی (در مسیر گوارش) یا بلعیدین چیزی که باعث آسیب به دستگاه گوارش شده است.

سبز نخودی: در اثر آسیب کبدی

سفید یا خاکی رنگ: در اثر مشکلات گوارشی و یا مشکل پانکراس

مدفوع آبکی زرد مایل به سبز یا خاکستری: یکی از احتمالات بیماری کلامیدیوز (تب طوطی) می باشد. یا مشکلات انگلی و باکتریایی روده و معده پرنده ها و طوطی سانان

وجود قطعات هضم نشده و ناصاف: در اثر هضم ناقص غذا، بیماری PDD ، جیاردیا و hypermotile intestine

مروری بر داروها و مکمل های مورد نیاز عروس هلندی

دارو های زیرخلاصه ای از پر کاربرد ترین دارو های در پرندگان است، توصیه می کنیم از تجویز خود سرانه دارو ها جدا پرهیز کنید تا گرفتار عوارض جانبی دارو ها نشوید. اگر می بینید که وضعیت پرنده تان خیلی وخیم می باشد حتما به دام پزشک مراجعه نمایید. در صورت در دسترس نبودن دامپزشک مبادرت به استفاده از این داروها نمایید. برندهای معروف در این حوزه موارد زیر است.

  • ورسلاگا
  • نکتون
  • تابرنیل
  • کویکو
  • مورنینگ برد

حال در ادامه به برسی مهمترین ها می پردازیم:

  • مولتی ویتامین: ویتامین های اصلی مورد نیاز پرنده مثل م حصول quiko vitacombex-v شرکت کویکو
  • کلسیم: بهبود کیفیت تخم ها و افزایش تخمگزاری و تقویت جنس ماده بعد از تخمگذاری و بهبود کیفیت پرها، ناخن ها و منقار پرنده. مانند کلسیوم مایع یا پودری شرکت مورنینگ برد
  • مینرال: مواد معدنی مورد نیاز پرنده های در قفس به علت نبودن در طبیعت
  • آمینوویت: اسیدهای آمینه جهت عضله سازی پرنده و ساخت شرکت ورسلاگا هست. اومنی ویت ترکیبی متعادل از ویتامین ها اسید امینه ها و عناصر کم یاب میباشد. این مکمل پرنده برای رشد مطلوب جوجه ها در شرایط ضعف و استرس مورد استفاده قرار میگیرد. اسید امینه ها برای متابولیسم بسیار عالی و ضروری هستند. پرندگان زینتی در اثر بیماری های عفونی بدنشان ضعیف و سیستم امنیتی بدن کاهش می یابد.اومنی ویت برای حل این مشکل دارو و مکمل خوبی میباشد.
  • تریکو پلاس ساخت شرکت ورسلاگا بلژیک هست و جهت پاکسازی قبل از تخمگذاری، درمان انواع عفونت ها، درمان نود درصد مشکلات چشمی پرندگان زینتی اعم از خالی کردن دور چشم ، ریختن پرهای اطراف چشم ، چشم تلسکوپی ، بسته شدن چشم موجود به صورت گرمی و ساشه های ۴ گرمی موجود می باشد.
  • پروبیوتیک: افزایش باکتری های مفید در دستگاه گوارش و بهبود ایمنی بدن پرنده و بهتر است بعد از اتمام درمان آنتی بیوتیک یک دوره پروبیوتیک استفاده شود. پروبیوتیک، موجودات ریز، زنده و فعال میکروسکوپی هستند که خوردن آن‌ها، باعث تغییر میکروبیوم دستگاه گوارشی در جهت سلامتیِ بیشتر می‌شود. بیشتر اوقات به آن‌ها باکتری‌های مفید روده هم می‌گوییم. وجود این باکتری‌های خوب، از رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند و باعث گوارش بهتر غذا و کمک به کارکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. پروبیوتیک‌ها به حفظ تعادل در کارکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند چرا که برخی عوامل می‌توانند این تعادل را بر هم بزنند. مانند پروبیوتیک پودری شرکت مورنینگ برد
  • قطره پشت گردنی: جهت پاکسازی از انگل های خارجی و شپش (مثل قطره ایرو مکتین یا آنتی ویرلویز یا سریسار)
  • قرص ضد انگل لوامیزول: جهت پاکسازی از انگل های داخلی. یک عدد قرص در 100 سی سی آب حل شده و به مدت 10 ساعت در اختیار پرنده قرار میگیرد. این کار باید بعد از 15 روز فقط برای یکبار دیگز تکرار شود.
  • کبد شور: رفع صدمات حاصل از تغذیه نادرست به کبد. مثل داروی Livostin تولید کشور لهستان
  • کلسی کولینا: آنتی بیبوتیگ و کبد شور قوی
  • هپاکارنیتول: کبد شور ضعیف
  • زغال اکتیو: بهبود عمل کرد دستگاه گوارش و جذب و دفع سموم از دستگاه گوارش
  • اوبتی برد: مکمل ویتامینه،اسیدآمینه،کلسیم، اپتی برید OPTI-BREED پرندگان زینتی و ساخت ورسله لاگا بلژیک است. مکملی کامل برای پرندگان که غنی شده با انواع اسید آمینه، ویتامینها، موادمعدنی، تراس المانها، وترکیب مفید پروبیوتیک و Florastimul است. اپتی برید Opti-Breed مکمل غذایی برای رشد پرنده، شکل گیری مطلوب اسکلتی، تشکیل خوب غضروف ها و سلامت عمومی پرنده می باشد. همچنین باعث بهبود پوسته تخم و بهبود کیفیت نطفه،جوجه آوری را افزایش می دهد. همچنین باعث تقویت ساختار پرھا می گردد. نحوه استفاده، با اضافه کردن به غذای تخم مرغی پرندگان به نسبت یک به صد می باشد.
  • انروفلوکساسین: داروی انروفلوکساسین نیز یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف گوارشی است. این دارو برای پرندگانی که سینه آنها تیغ یا به اصطلاح سینه کاردی شده و یا عفونت شدید گوارشی دارند استفاده میشود. این دارو صرفا برای مصرف پرندگان بالغ یا جوجه های رشد کرده میباشد. علائم عفونت: مدفوع آبکی البته بستگی به تغذیه اهم دارد. طریقه مصرف: در زمانی که پرنده شما ضعیف شده است بخاطر اسهال یا استفراغ حتما قبل و بعد از استفاده از این دارو به پرنده خود پروبیوتیک بدهید. 6 تا 3 قطره داروی انروفلوکساسین  را در ابخوری با گنجایش 100 سی سی بریزید. مدت درمان یک هفته: هر 12 ساعت اب و دارو تازه شود. از دادن سبزیجات و میوه جات و غذای تخم مرغی در طول مدت درمان با آنتی بیوتیک پرهیز کنید. البته باید بگم که حتما با یک دامپزشک مشورت کنید در صورت عدم دسترسی از این دارو استفاده کنید.
  • نکتون E (ویتامین ای): مست کننده و تحریک کننده جنسی و تقویت دستگاه جنسی پرنده
  • ویتامین A، D، E (AD3E): این مولتی ویتامین در جهت افزایش باروری و تقویت نطفه به پرنده ماده داده می شود.
  • آنتی آسما (Antiasma): این دارو زمانی که در پرنده احساس تنگی نفس و یا خفگی به وجود آید، تجویز می شود و برای بیماری های عفونی تنفسی کاربرد دارد.
  • ادوسین (Advocin): این دارو در صورت مشاهده علایم گوارشی مانند اسهال و برخی عفونت های تنفسی تجویز می شود.
  • آنتی بیوتیک (Antibiotico):این دارو برای موارد عمومی مانند سرما خوردگی، عطسه، آبریزش بینی و دهان و اسهال سبز تجویز می شود. و جهت پاکسازی عونت های داخلی داستگاه گوارش قبل از تخمگذاری و جوجه دهی پرنده. (مانند تریکو، فوزباک، تایلوزین)
  • آنتی استرس (Antistress): در مورد پرندگانی که دچار غش و سکته می شود تجویز می شود. هم چنین موقع جدا کردن جوجه ها نیز کاربرد دارد.
  • آویسانول (Avisanol): این دارو در مواقعی کاربرد دارد که پرنده دچار پر ریزی نامنظم و بی موقع میشود.
  • ویتامین ب کمپلکس (B complex): این ویتامین شامل تمام ویتامین های گروه B می شود که از B1 گرفته تا B12 شروع می شود. و برای تقویت سیستم دفاعی بدن پرنده و هم چنین افزایش اشتها و انرژی در پرنده کاربرد دارد.
  • بکتوسید (Bactocid): این دارو که ترکیبی از امینو اسید ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن پرنده می باشد، در مواقع بروز بیماری های تنفسی و گوارشی تجویز می شود.
  • بایتریل (Baytril): این دارو یک آنتی بیوتیک عمومی می باشد و برای بیشتر بیماری های باکتریایی کاربرد دارد.
  • کالسیکولیناپ (Calcicolinap): این دارو برای بیماری هایی مانند سرخی شکم ،جگر بادکرده ،چاقی مفرط وجلوگیری از پیچ خوردن تخم در شکم ماده کاربرد دارد.
  • کانتو (Canto): این دارو برای سر حال نمودن جنس نر کاربرد دارد و در مورد قناری ها برای تحریک پرنده جهت آواز خوانی کاربرد دارد.
  • تابرنیل سریا(Tabernil CRIA ): پودر ویژه  با آنتی بیوتیک های ضعیف شده و مواد مغذی مورد نیاز بدن جوجه ها. جهت جلوگیری از مرگ و میر جوجه ها و تقویت رشد جوجه ها کاربرد دارد. از یک روز قبل از تولد جوجه ها تا ده روزگی جوجه ها و در صورت ورم روده تا 10 روز دیگر ادامه یابد. (به مقدار نوک چاقو در 100 س سی آب)
  • آلفا سریل (ALFACERYL) محصول کشور هلند جلوگیری از نقطه سیاه و مرگ و میر جوجه های تازه متولد شده می باشد. مناسب و بصرفه برای سالن دارانی که به دنبال کاهش هزینه و گزینه ای مناسب برای جایگزین کردن سریا می باشد.
  • اِگ استوپ (Egg stop): این دارو همانطور که از نامش پیداست جهت قطع تولید تخم در پرندگان کاربرد دارد.
  • لانکوسید (Lancocid): این دارو عموما برای درمان ورم روده پرندگان در خارج از زمان جفت گیری کاربرد دارد.
  • هگزن (Hexen): این دارو برای ضد عفونی کردن زخمهای دهان و پای پرنده کاربرد دارد هم چنین برای آب تنی دادن پرنده در محلول نیز استفاده می شود.
  • مازوتن (Mazoten): این دارو جهت درمان شپش ها و انگل های خارجی موجود در بدن پرنده کاربرد دارد.
  • مینو پلاس (Minoplus): این دارو در واقع ترکیبی از سنگ ریزه ها و املاح معدنی می باشد که برای مصرف پرنده در طول سال در اختیارش قرار داده می شود.
  • مولتو فورس (Molto Force): این دارو جهت کمک به تسریع در فرا رسیدن دوره تولک پرنده کاربرد دارد.
  • نکتون بیو (Nekton bio): این دارو جهت کمک به فرایند پرسازی، تسریع در فرایند پر ریزان و افزایش رشد پر ها کاربرد دارد. نکتون بیو BIO محصول کشور آلمان و مخصوص زمان تو لکی استفاده از این مکمل دوران تولکی را نیز کاهش میدهد. کمک به پیشگیری از آسیب به پرهای پرندگان اطمینان از رشد خوب پرها، محافظت علیه پرهای دفرمه شده و جهت پرسازی تقویت ریشه پر و احیای پر، شفاف سازی پرها مینمایند.
  • نکتون ام اس آ (Nekton MSA): این دارو جهت جلوگیری از فلج شدن پرنده و تقویت استخوان بندی بدن او کاربرد دارد هم چنین به جذب کلسیم و فسفر نیز کمک می کند. نکتون ام اس آ محصول کشور المان است. یک مکمل غذایی پودری که حاوی ویتامینD3 عناصر کم یاب اسیدهای امینه و مواد معدنی، سبب بهبود وضعیت متابولیسم و استخوان ها میشود و در پیشگیری از نرمی استخوان, فعال سازی متابولیسم و در برطرف ساختن کمبود کلسیم نقش مهمی دارد. کلسیم و فسفر برای رشد عمومی و ساختار استخوانهای حیوانات بسیار مهم میباشد اما بیشترین استفاده انها اتصال به ویتامینD3 میباشد که به عنوان یک تنظیم کننده ویتامین عمل میکند
    نکتون MSA نمیتواند جایگزین کمبود کلسیم و فسفر شود اما موجب کمک به جذب این مواد معدنی از دستگاه گوارش میشود.
  • جرمی ساید: محلول ضدعفونی کننده بدون بو و بدون ضرر برای پرنده
  • اسپری OTC: ضد عفونی کردن زخم پرنده. در موارد اضطراری میتوان از محلول زردچوبه و عسل برای جلوگیری از خونریزی استفاده کرد. 

نحوه تزریق واکسن به عروس هلندی

نحوه تزریق واکسن به عروس هلندی
نحوه زدن واکسن به عروس هلندی

نظافت محیطی برای پرنده:

همانطوری که میدونید پرندگان بسیار زیاد قفس خودشونو کثیف میکنن
( پخش غذا به اطراف…دفع پرنده .و…)پس حسابی دیواره های قفس کثیف میشه که اگر به طور منظم نظافت نشه باعث رشد قارچ و باکتری و بیماری پرنده میشه.

نکته ها برای نظافت: هر روز زمانی ولو کوتاه به نظافت محیط پرنده مختص دهید. و هر ماه نظافت کامل انجام دهید.

برای شستشوی قفس از مواد شوینده ی بدون بو استفاده کنید مثل ژل oxy feresh (این شوینده باعث از بین رفتن ویروس ها هم میشه) و بعد از شستن کاملا قفس را خشک کنید و مطمئن بشین تمام مواد شوینده ابکشی شده

استفاده از مسواک برای نقاطی که قابل دسترس نیست کمک کننده است.

میتوانید گاهی از ماشین ظرفشویی هم میتونین برای شستن استفاده کنید (ماشین ظرفشویی دارای قابلیت شستشو با حرارت بسیار بالاست که با شستشوی دستی ممکن نیست )

چوب زیر پای پرنده هم از مهمترین قطعات قفس هست و عامل خیلی از بیماری ها

ظروف غذای پرنده هم باید به خوبی شسته بشه(20 ثانیه شستشو با مواد شوینده بعد از شستشو حتما ظروف را خشک کنید.

غذای طوطی عروس هلندی

تغذیه عروس مهم ترین مولفه در نگهداری این پرنده است. برای خرید دانه‌های خوراکی هم می‌توانید از مخلوط دانه‌های آماده استفاده کنید. خودتان می توانید جداگانه دانه‌ها را بخرید و با هم ترکیب کنید. بهترین ترکیب دانه‌ها برای عروس هلندی عبارتند از ارزن، کتان، دانه کلزا، جو دوسر، شاهدانه، تخمه آفتابگردان و … . دانه‌های خوشمزه‌ای مثل تخمه برای عروس هلندی خیلی چرب هستند و نباید بیش از حد به پرنده داده شوند.

نکته مهم: داستگاه گوارش عروس هلندی به شدت به غذای خیس واکنش منفی نشان داده و گاهی باعث مرگ پرنده می شود. مواظب باشید تا دانه ها خیس نشوند. البته توجه داشته باشید منظور ما غذای نرم نیست. غذای خیس با نرم متفاوت است.

جهت جلوگیری از بیماری ها دانه ها را الک کرده تا خاک آن برود سپس خیلی کوتاه با آب بشویید و سریعا خشک کنید و برای احتیاط نیز مقداری سرکه سیب به آن اسپری کنید و به تدریج در اختیار پرنده قرار دهید.

غذای عروس هلندی

نکته: اگر دانه‌های آماده می‌خرید حواستون باشه که ترکیب مخصوص عروس هلندی بخرید؛ چون ترکیب دانه‌ها در بسته‌های مخصوص طوطی و مرغ عشق و … مناسب رژیم غذایی عروس هلندی نیستند.

عروس هلندی‌ها عادت دارند در وعده‌های کم غذا بخورند و به طور کلی حدود ۲ قاشق غذا خوری دانه در روز نیاز دارند. بنابراین بهترین کار اینه که مطمئن باشید همیشه مقداری دانه در ظرف غذای پرنده‌تون وجود داشته باشد.

البته معمولا هر عروس هلندی‌ای سلیقه خاص خودش را دارد و ۲-۳ دانه را بیشتر دوست دارد و اونا را جدا کرده و می‍‌خورد. کلید سلامتی کوکاتیل‌ها تنوع غذایی هست که میخورند. آنها نیاز دارند روزانه ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدنشون را از مواد غذایی متنوع و تازه تامین کنند.

شاید شما هم مثل خیلی از کسایی که کوکاتیل دارند فکر کنید غذای این پرنده دانه هایی مثل ارزن هست. اگر عروس هلندی فقط دانه بخورد بعد از مدتی دچار کمبود ویتامین و مواد مغذی شده و بیمار میشود.

دانه ها خوش خوراک بوده و مورد علاقه عروس هلندی هستند ولی به دلیل چربی بالا و ویتامین کم غذای مناسبی برای اون ها به حساب نمیان و باید به مقدار بسیار کم در اختیار کاکاتیل قرار بگیرد.

از طرف دیگر عروس هلندی هایی که به خوردن دانه عادت کردن به سختی حاضر میشوند مواد غذایی تازه مثل میوه و سبزیجات را استفاده کنند. در بیشتر موارد اگر شما دانه و میوه جات را  همزمان در اختیار پرنده قرار بدهید او یک یا دو نوع دانه مورد علاقه اش را انتخاب کرده و مصرف میکند و میوه و سبزیجات را با منقاز به زمین پرت میکند!

تغدیه عروس هلندی

چه اندازه میوه و سبزیجات میتوانیم به پرنده‌ام بدهیم؟

بعضی از انواع سبزیجات را می‌توانید یه روز در میان به او بدهید. اما میوه را نباید بیشتر از ۱-۲ بار در هفته به عروس هلندی‌ بدهید؛ چون قند زیادی دارند. برگ‌های سبز و تازه مثل سبزی‌های خوراکی و ساقه گیاهان را می‌توانید همیشه در اختیار پرنده قرار بدهید. برای اینکه دستتون بیاد پرنده‌تون چقدر میوه و سبزیجات می‌خوره اوایل زیاد بهش بدهید و بعد از اینکه غذا خوردنش تمام شد اضافه‌‌ش را از قفسش بیرون بیارید. به طور مثال با یک چهارم سیب یا یک سوم  هویج شروع کنید و ببینید چقدرش را  می‌خورد و آیا لازم است این مقدار را کمتر یا بیشتر بکنید یا خیر.

نکته: مهم در مورد میوه و سبزیجات، تنوع اوناست. سعی کنید انواع مختلف میوه و سبزیجات را در رژیم غذای عروس هلندی بگنجونید تا هم سلیقه‌ش دستتون بیاد و هم مطمئن بشید که مواد مغذی مختلف به بدنشان رسیده است.

راه حل بد غذا بودن طوطی کوکاتیل

پایه غذای عروس هلندی بهتره پلت های تجاری باشه که توسط کارخانه مخصوص این پرنده درست شده اند. این پلت ها مخلوطی از مواد غذایی مورد نیاز پرنده بوده و در عین حال هم خوش خوراکند. مزیت استفاده از این پلت ها اینه که پرنده نمیتواند اجزای اون ها را از هم جدا کنه و مجبوره همه پلت را یکجا مصرف کند. البته یادتون باشه مصرف پلت تنها هم برای اون ها پیشنهاد نمیشود و بهتره میوه و سبزیجات تازه هم جزو رژیم غذایی پرنده ها باشد.

خوراک عروس هلندی

آب تازه

علاوه بر تمام موارد بالا، آب تازه همیشه باید در دسترس پرنده قرار داشته باشد. ظرف آب را هم هر روز با آب و صابون خوب بشورید و دوباره پر از آب کنید. هیچ گاه نباید از ظرفی که بوی بد گرفته پرنده ها آب بنوشند. بهتره ظرف های جایگزین داشته باشد و هر چند وقت یکبار آنها را جایگزین کنید. استفاده مستمر از یک ظرف آب موجب بو دار شدن آن می شود. ترجیحا از آب جوشیده ی سرد شده استفاده کنید که حتی کلر هم نداشته باشد. همچنین از آبخوری های مخزن دار بجای ظرف آب معمولی استفاده کنید.

نکته: بعد از بررسی علت بیماری های دستگاه گوارش در عمده موارد آب پرنده عامل اصلی بیماری شناخته می شود.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای ویتامین ها , مینرال و مواد عالی بی شماری است که باعث می شود پرنده شما سالم تر گردد. برای پرنده آنزیم و مینرال های مهمی چون پتاسیم , کلسیم , منیزیم , فسفر , آهن را فراهم می کند. همچنین دارای بتاکاروتن , ویتامین ث , ب1 , ب2,ب6 می باشد. باید سرکه سیب طبیعی و ارگانیک تهیه کنید سرکه سیب طبیعی طلایی رنگ یا نارنجی می باشد.

از خواص سرکه سیب این است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند همچنین جلوی رشد قارچ ها را نیز می گیرد. زمانیکه قصد جوانه درست کردن تخمه ها را دارید اگر روی تخمه ها سرکه سیب اسپری کنید و بعد با آب بشورید باکتری ها از بین می روند. اگر کمی از سرکه به جوانه ها نفوذ کند ایرادی ندارد. سرکه سیب به هضم غذاهای پرنده کمک می کند همچنین باعث شکسته شدن مینرال ها، پروتیین و چربی ها می شود و سیستم ایمنی بدن را قوی تر می کند.

 تخم مرغ آب پز

تخم مرغ بخاطرسهولت در دسترس بودنش و همچنین بخاطر پروتئین بالای خود میتواند گزینه خوبی برای تغذیه تمامی گونه های پرندگان زینتی باشد اما باید با احتیاط وبه مقدار معینی در اختیار پرنده قرار گیرد ,تا باعث ایجاد عوارض و بیماری های دیگر در بدن پرنده نگردد در زیر به نکات مهم و مقدار مجاز مصرف تخم مرغ در تغذیه پرندگان می پردازیم. یادتان باشد تخم مرغ را تازه تهیه کنید ودارای تاریخ مصرف باشد و قبل از آب پز نمودن آن پوست روی تخم مرغ را در زیر آب بشویید و سپس آن را بپزید. حتما تخم مرغ را بیش از  30 دقیقه بجوشانید و پس از پخت آن را از ظرف خارج نمایید و بگذارید تا با دمای محیط خنک شود.

نکته: هیچوقت جهت سریع خنک شدن تخم مرغ آن را زیر آب سرد قرار ندهید که این امر باعث ایجاد فعل و انفعال شیمیایی و سمی میگردد و برای پرای پرندگان خطر آفرین است. زرده تخم مرغ را به میزان کمتر مخلوط کنید چرا که باعث ایجاد بیماری کبدی ,کلیوی و گوارشی در پرنده میشود. تنها قسمت قابل تغذیه تخم مرغ برای پرندگان سفیده تخم مرغ است که باید ریز خرد شود و به اندازه کم باشد. حداکثر مقدار مجاز استفاده از سفیده تخم مرغ برای یک عدد پرنده به اندازه یک بند انگشت شصت دست و هفته ای 2 بار است.
پس از تغذیه پرنده اضافات سفیده تخم مرغ را در صورتی که محیط نگهداری پرنده زیاد گرم نمی باشد بعد از1 ساعت خارج نمایید و کفی قفس پرنده را چه قبل از تغذیه و چه بعد از تغذیه با آب تمیزبشویید. تغذیه تخم مرغی را همیشه صبح یا ظهر در اختیار پرندگان قرار دهید تا قبل از خواب شبانه بتوانند آن را هضم کنند. از دادن تغذیه تخم مرغی در ساعت پایانی شب ودر موقع خواب پرندگان جدا پرهیز نمایید. تغذیه هایی که برای هضم زمان بر هستند یکی از عمده عوامل ایجاد مشکل گوارشی و تنفسی در پرنده گان میباشند. چند ساعت بعد از اتمام تغدیه با تخم مرغ ظرف آب پرنده را بشویید. دلیل این کار جلو گیری از بو گرفتن ظرف آب بعد خوردن تخم مرغ توسط پرنده هست.

هیچ وقت به عروس هلندی این غذاها را ندید!

  • آووکادو
  • شکلات و قهوه
  • هسته هر میوه هسته‌دار
  • سیر و پیاز
  • الکل و کافئین
  • قارچ
  • لبنیات
  • نمک و غذاهای شور و  چرب و پرادویه
  • غذا های سرخ شده و غذاهای فست فودی

طبع، خواص و مزاج دانه های مختلف

دانه ارزن (با طبیعت یا مزاج سرد و خشک)

ارزن سرشار از ویتامین A و فسفر می باشد. ارزن غذای اصلی طوطی سانان کوچک جثه است. این دانه جزء غذای همیشگی محسوب می شود.

خوشه ارزن
خوشه ارزن

دانه کتان (با طبیعت یا مزاج گرم)

کتان دارای املاح معدنی و ترکیبات کربوهیدرات است. چربی زیاد و کربو هیدرات بالا دارد،دانه ای تقریبا قوی و محرک برای زادو ولد است. تخم کتان جزئ دانه های حیاتی و مهم و همیشگی طوطی سانان کوچک مانند باجریگارها و کاکتیل ها و برزیلی ها … محسوب می شود.

دانه کاهو (با طبیعت یا مزاج سرد)

تخم کاهو  دارای املاح معدنی ضد یبوست است. تامین کننده اهن و بسیار اشتها اور است.از تخم کاهو برای جلوگیری و به عقب انداختنه دوره مستی استفاده می شود. از تخم کاهو نباید به صورت مداوم استفاده کرد… استفاده از این دانه دوره ای است.

دانه خرفه (با طبیعت یا مزاج سرد)

تخم خرفه طبیعتی سرد دارد. ولی از این دانه میتوان در زمان جفت انداختن استفاده کرد،در تقویت جفت اثراتی جادویی دارد. تخم خرفه دارای املاح معدنی هست و پاک کننده ی دستگاه گوارش و ضد انگل روده ای می باشد. از این دانه به عنوان انتی بیوتیک دستگاه گوارشی طوطی سانان هم نام برده می شود. پیشنهاد میشه برای رغبت بیشتر و استفاده بهینه از این دانه ان را روی غذاهای نرم مثل تخم مرغ و هویج رنده شده بپاشید. استفاده از این دانه 2 بار در هفته محدود پیشنهاد میشود.

دانه کلم قمری (با طبیعت یا مزاج سرد)

تخم کلم قمری طبیعت سرد دارد. وپر از ویتامین و املاح معدنی که تمیز کننده مجاری گوارشی محسوب می شود. استفاده از این دانه دوره ای است.

دانه اسفرزه (با طبیعت یا مزاج سرد)

تخم اسفرزه سرشار از ویتامین و املاح معدنی می باشد. استفاده از این دانه دوره ای است.

دانه اسفرزه

دانه شلغم (با طبیعت یا مزاج گرم)

تخم شلغم دارای  دارای ویتامین c ضد چاقی و برای درمان اسم و سرما خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این تخم برای گرم کردن جفت و تاثیر بالایش در زمان جفت انداختن بسیار پیشنهاد شده است.

دانه شلغم

دانه  چغندر (با طبیعت یا مزاج معتدل)

تخم چغندر پر از ویتامین و املاح و خاصیت پاک کنندگی مجاری گوارشی. استفاده از این دانه دوره ای است.

دانه منداب (با طبیعت یا مزاج گرم)

از تخم منداب در زمان تخم گذاری بسیار استفاده می شود. تخم منداب از پیچیدن تخم در مجاری تخم گزاری ماده جلوگیری می کند و دفع ادرار را راحتر می کند. پیشنهاد میشود علاوه بر کاهو از تخم منداب هم در زمان تخم گزاری ماده استفاده بشود.

دانه منداب

دانه گشنیز (با طبیعت یا مزاج گرم)

تخم گشنیز اشتها اور و انگلزدا است.از این تخم در تمام فصول سال به مقدار کم استفاده شود بهتر است.میتوان به صورت هفتگی چند عدد در مخلوط دانه هایشان اضافه کرد.
پیشنهاد میشود به علت موارد یاد شده به صورت هفتگی و محدود استفاده شود.

دانه بذرک (با طبیعت یا مزاج گرم و خشک)

تخم بذرک دانه ای خشک و گرم بسیار مقوی است.باعث هضم غذا و سوخت ساز را بیشتر ودر نهایت اشتها را بیشتر می کند. از تخم بذرک به صورت دوره ای و محدود استفاده می شود.

دانه نیجر یا کتان سیاه (با طبیعت یا مزاج بسیار گرم)

نیجر یا  کتان سیاه دانه ای با طبیعت بسیار گرم و پر چرب میباشد. بسیار پر انرژی و برای گرم کردن جفت بسیار محدود استفاده می شود. این دانه به صورت دوره ای و محدود استفاده می شود.

تخم کاسنی (با طبیعت یا مزاج سرد)

تخم کاسنی دانه ای معجزه کننده و بسیار مقوی و تقویت کننده قوای جسمی و جنسی محسوب می شود.این دانه خواص دارویی نیز دارد و برطرف کننده گرمی نیز می باشد. استفاده از این دانه نیز به علت خواص جادویی آن دو بار در هفته محدود پیشنهاد می شود.

تخم کاسنی

تخم ترب (با طبیعت یا مزاج سرد)

تخم ترب سرشار از مواد معدنی و چربی سوز بسیار ارزشمندی است. از تخم ترب به صورت دوره ای و بسیار محدود استفاده می شود.

شاهدانه (با طبیعت با مزاج گرم)

شاهدانه چرب و محرک است و کمتر باید مصرف بشود،،، از این دانه برای گرم شدن و محرک کردنه جفت به خصوص جنس نر استفاده می کنند. تخم شاهدانه دانه بسیار مقوی و پر انرژی است.
استفاده از این دانه اکیدا دوره ای ومحدود است.

تخم کافشه (با طبیعت با مزاج گرم)

کافشه در زمان گرم کردنه جفت استفاده میشود، بسیار چرب بوده و استفاده از این دانه به طور مداوم میتواند سلامت پرنده شما را به خطر بیاندازد. این دانه بسیار پر انرژی و تاثیر فراوانی بر قوای جنسی پرنده نر دارد. متاسفانه این باور غلط وجود دارد که مخلوط دانه پرندگان زینتی علاوه بر ارزن و کتان تخم کافشه هم می باشد.

تخم کافشه

طبع مغزهای گیاهی:

بادام هندی: گرم و خشک  
گردو: گرم و خشک
 بادام درختی: کمی گرم و تر
 پسته: گرم و خشک
 بادام زمینی: گرم و تر
 بادام کوهی: گرم و خشک
کنجد: گرم و تر
 شاهدانه: گرم و خشک
 تخمه آفتابگردان: گرم و تر
 تخمه کدو: سرد و تر
 تخم هندوانه: سرد و تر
 تخم خربزه: گرم و تر
 چلغوز: خیلی گرم و خشک

طبع صیفی‌جات:

خربزه: گرم و تر
 هندوانه: سرد و تر
 طالبی: گرم و تر
 گرمک: سرد و تر
 دستنبو: گرم و تر
 خیار: سرد و تر
کدو حلوایی: گرم و تر
 گوجه فرنگی: سرد و تر
 فلفل دلمه‌ای: گرم و خشک
 فلفل سبز: گرم و خشک
 کدو خورشتی: سرد و تر
بادنجان: گرم و خشک

 مزاج ریشه‌ها:

شلغم: گرم و تر  
ترب سیاه: گرم و خشک
 ترب سفید: گرم و خشک
 پیاز: گرم و خشک
 سیر: گرم و خشک
سیب‌زمینی: سرد و تر
سیب‌زمینی ترشی: کمی گرم و تر
 هویج فرنگی: گرم و تر
 زردک: گرم و تر
 کلم قمری: گرم و تر
 موسیر: گرم و خشک
 چغندر: معتدل و کمی گرم

مزاج سبزیجات:

 تره: خیلی گرم و کمی خشک
کلم برگ: گرم و خشک
 گل کلم: گرم و خشک
ریحان: کمی گرم و خشک
جعفری: خیلی گرم و خشک
 شنبلیله: گرم و خشک
 گشنیز: سرد و خشک
ریواس: سرد و کمی خشک
 مارچوبه: گرم و تر
 قارچ: سرد و تر
 لوبیاسبز: سرد و تر
خرفه: خیلی سرد
 تربچه: گرم و خشک
پیازچه: گرم و خشک
 نعناع: نسبتا گرم و خشک
ترخون: خیلی گرم و خشک
 مرزه: نسبتاً گرم و خشک
پونه: گرم و خشک
شاهی: گرم و نسبتاً خشک
 شوید: گرم و خشک
 اسفناج: کمی سرد و تر
 کرفس: گرم و خشک

خواص عرقیجات گیاهی مجاز برای عروس هلندی

در این قسمت به معرفی و بررسی خواص عرقیجات گیاهی مجاز برای عروس هلندی پرداخته خواهد شد. ضمن آنکه با معرفی بیماری های عروس هلندی، عرقیجات گیاهی متناسب با آن بیماری نیز ارائه خواهد شد.

عرقیجات گیاهی جهت پیشگیری و درمان بیماری های عروس هلندی

جهت ضدعفونی دستگاه گوارش: گلاب و رازیانه.

بیماریهای تنفسی و آسم : گل ختمی و عرق برگ چنار.

پیشگیری از سرما خوردگی: عرق بادر نجبویه، مورد،گل ختمی، اسطو خودوس و گلاب ضد سرما هستند.

ضد تب: عرق اسطو خودوس، بابونه،چهل گیاه، عرق کاسنی پایین آورنده تب هستند.

رفع تهوع: عرق بهار نارنج، نعناع،شوید و زنیان.

تقویت بنیه و انرژی زا: عرق یونجه،برگ چنار، گزنه

ضد چاقی: عرق رازیانه، عرق مورد،

ضد انگل: عرق بومادران،مرزه و رازیان.

رفع جوشهایی دهان: عرق گشنیز.

رفع بیماریهای پوستی: عرق شاتره، عرق گل ختمی.

تقویت معده: عرق بید، چهل گیاه ، مرزه ، نعناع ، شوید.

تصفیه خون: عرق خار شتر، خارسنگ، شاتره،یونجه و گزنه

رفع ورم کلیه: عرق گاو زبان و عرق نسترن

معرفی خواص عرقیجات گیاهی در تغذیه عروس هلندی

کاسنی: دارای تب سرد و تصفیه کننده خون و کبد

همراه با شاتره جهت درمان کبد و اشتها آور میباشد و در شستشو کبد استفاده میشود که خنک و معتدل میباشد.

عرق گاوزبان: گرم

برای رفع استرس قبل از جابجایی و مفید برای دستگاه گوارش میباشد.

عرق نعناع ( گرم) و گشنیز ( سرد) جهت دفع انگل و ضد کرم و باکتری که دربیماریهای روده ای عروس ضعیف استفاده میگردد.

عرق طارونه: سرد از درخت نخل تهیه میگردد اما بسیار عالی در جهت مفاصل و پا درد های عروس هایی که با ورم مفصلی همراه است، محرک و نیرو دهنده قوای جسمی. همچنین باید همراه تغذیه سرد مصرف گردد.

: عرق اویشن: گرم

اشتها اور، تقویت بینایی، رفع سرما خوردگی و برای از بین بردن کرم و انگل استفاده میگردد و همرا با تغذیه خنک مصرف گردد.

عرق یونجه: گرم

عرق یا جوانه یونجه جهت استخوان بندی و اسکلت جوجه ها و تقویت قوای جنسی والدین و تامین کلسیم و اهن بالا و تولید باکتریای مفید روده استفاده میگردد و جهت تقویت عمومی بدن بسیار مناسب میباشد.

عرق برگ چنار: سرد

تب بر، درمان آسم، انرژی زا.

خارشتر: سرد

ضد تب و شستشوی بسیار عالی داخلی

مالشعیر بییار عالیه جهت تامین ویتامین c و ب کمپلکس و انواع اسیدهای امینه و املاح معدنی استفاده میگردد، خنک و شتسشو دهنده و تقویت کننده کبد

خار مریم: که بسیار بسیار چربی سوزی عالیست. مخصوصا چربی کبد. برای عروسهایی که فضلشون سفید مایل به زرد هست که کاغذ کف قفس به کفی میچسبونه و نشان محرض چربی کبد هست بسیار بسیار عالیست.

عرق گزنه (گرم) با دم کرده گزنه سرشار از ویتامین c و اهن .تقویت بالای سیستم ایمنی بدن و انرژی زا سم زدایی بالا و دارای دو انتی بیوتیک عالی

: عرق مورد: سرد

ضدعفونی کننده و شستشو دهنده ای بالا جهت درمان اسهال و روم روده و بسیار مفید

گیاه گزنه منبع غذایی بسیار بالایی میباشد دارای پرتیین بالا چربی و حاوی کلسیم.منگنز.فسفر.سلنیوم.پتاسیم.ویتامینهای b2, e, c ، ،k میباشد حاوی اسیدهای پانتونیک، اسید فولیک میباشد که گیاه تازه ان یا خرده کرده برگ آن برای آماده شدن ماده حتی ماده های جوان هم بسیار موثر و تاثیر بسیار بالایی در رشد جوجه ای در یکی دوهفته اول دارد .بنده در فصل جوجه کشی مخلوط با ارد سوخاری و در زمان تو لک مخلوط با جو پرک مصرف مینمایم.

عرق شیرین بیان: گرم

تقویت کننده دستگاه گوارش، ضد سرفه، باز کننده صدا، رفع عفونتهای ریه و کلیه، جلوگیری از ورم روده پرندگان و رفع یبوست.

عرق کاکوتی: گرم

رفع سوء هاضمه، تقویت معده، ضدعفونی کننده مجارای تنفسی،ضد انگل، اشتها آور و تقویت کننده بینایی.

عرق بید: سرد

تقویت معده،آرامبخش، تقویت قلب،ضد تشنج، تب بر.

عرق مخلصه: گرم

ملین،مقوی معده،دفع سموم،پادزه

ری قوی،تقویت کننده معده.

عرق برگ زیتان: سرد

مفید برای نارسیهای کبدی.

عرق بو مادران: تب بر، نیروبخش،تقویت قلب، آرامبخش،ضد تشنج،تصفیه کننده خون، درمان ورم روده و معده.

عرق شنبلیله: گرم

انرژی زا، درمان کم خونی، تقویت پرها، نرمی استخوان را از بین میبرد. حاوی عناصر کمیاب.

عرق اترج: گرم

ضد اسهال، ضد عفونت،تامین ویتامین ث

عرق بیدمشک: معتدل

تقویت عمومی بدن، ملین

عرق پونه: گرم

ضد اسهال،اشتها آور، تقویت معده.

عرق زنیان: گرم

ضد عفونی کننده قوی معده،ضد نفخ، ضد قارچ و انگل،ضد اسهال، دافع رطوبات بدن و معده. مفید جهت رعشه.

عرق کاکوتی: گرم

رفع سوء هاضمه،اشتها آور، ضد انگل،تقویت معده،ضدعفونی کننده مجاری تنفسی،تقویت بینایی.

نکته: میزان مصرف عرقیجات با طبیعت سرد در آب 1 به 3 ( نیم لیتر عرقیجات در 1 لیتر آب) و مخلوط عرقیجات گرم 1 به 4 توصیه میگردد. چنانچه از عرقیجات گرم استفاده مینمایید با توجه به طبیعت پرنده از تغذیه سرد نیز استفاده گردد.

نکته: مدت مصرف جهت دوره درمانی (با اطمینان حاصله از نوع بیماری) 2 دوره 5 روزه با 1 روز استراحت مابین و رژیم غذایی مناسب می باشد.

نکات زیر را هرگز دست کم نگیرید. اگر قصد نگهداری این پرنده را دارید حتما موارد اشاره شده زیر را مد نظر قرار دهید :

  1. مکان نگهداری پرنده باید در کنار پنجره و به دور از تابش مستقیم آفتاب باشد.
  2. آنها دوست ندارند که غافل گیر شوند. بنابراین هرگز سعی در ترساندن آنها نداشته باشید و از پشت به آنها نزدیک نشوید.
  3. قفس آنها نباید در محیط های پر رفت و آمد باشد. چون ایجاد هر گونه سر و صدای دلخراش و بلند باعث وارد آمدن استرس به آنها خواهد شد.
  4. اگر فرزند خردسال دارید، سعی کنید آموزش های لازم را به کودک تان بدهید. تا از دادن خوراکی ها و تنقلات به پرنده پرهیز کند و با او به آرامی رفتار کند.  هرگز سعی در گرفتن و بغل کردنش نداشته باشد.
  5. برای آموزش پرنده و حرف زدن با او باید صبور بود و به آرامی به او رفتار کرد. زمانی که عروس هلندی کاملا به شما عادت نکرده از وارد آوردن استرس به او خودداری کنید.
  6. هنگامی که پرنده در حال استراحت یا خواب است، سعی در مختل کردن خواب او نداشته باشید. چرا که این کار سبب ایجاد استرس در او خواهد شد. شاید در آینده هیچ گاه با خیالی راحت به خواب نخواهد رفت.
  7. هرگز پرنده را به مهمانی ها، جشن ها و محیط های شلوغ نبرید. این عمل نیز باعث وارد آمدن استرس و حتی سکته در آنها خواهد شد.
  8. اگر پرنده شما اهلی شده و از ادم ها نمیترسه، قفس را جایی قرار بدین که پرده بتونه اهالی خونه را ببینه و احساس کنه در کنار اعضای خانواده است.
  9. قفس پرنده نباید نزدیک به آشپزخانه باشه چون گازی که موقع داغ شدن ظروف تفلون از اون ها متصاعد میشه برای پرنده بسیار سمی هست.
  10. قفس پرنده شما نباید جایی باشد که پرنده را در معرض دود سیگار و قلیان و … قرار بدهد. نیکوتین برای طوطی سانان سمی هست.
  11. عروس هلندیها پرنده هایی بسیار کنجکاو هستند. اگر پرنده را در خونه آزاد میکنید مطمئن بشین تمام سیم های برق، وسایل گرمایشی با حرارت مستقیم (مثل شومینه و بخاری و ..) و پنجره باز از دسترسش خارج هستند تا پرنده شما دچار حادثه نشود.
  12. در تمام مدتی که پرنده در خونه آزاد هست باید تحت نظر باشه؛ هیچ وقت پرنده را تنها در خانه آزاد نگذارید.

تربیت و دستی کردن عروس هلندی

این پرنده نسبت به کاسکو از هوش کمتری برخوردار است. اما تا حدودی قادر به یادگیری و صحبت کردن می باشند. این کار مستلزم تربیت و آموزش و تلاش پرورش دهنده است. استعداد بیشتر عروس ها در سوت زدن می باشد. اکثر پرورش دهنده ها ملودی هایی را به این پرنده یاد می دهند تا با سوت زدن خود آنها را سرگرم کند. ذکر این نکته نیز لازم است که عروس های نر هوش و استعداد بالاتری نسبت به عروس های ماده دارند.

نکته: وقت تان را برای تربیت ماده ها تلف نکنید.

توجه : اگر علاقه ای به دنیای پرندگان و حیوانات خانگی ندارید، بهتر است از خرید و یا قبول آن خودداری کنید. اگر صرفا می خواهید به خاطر زیبایی اش او را خریداری کنید، بهتر است در تصمیم خود تجدید نظر کنید. زیبایی های پرنده به زودی برای شما تکراری خواهد شد و از نگهداری آن دلسرد خواهید شد. هم چنین عروس هلندی ها به دلیل خصلت ذاتی خود از بیمار نشان دادن خود خودداری می کنند. (تا شکار نشوند) به همین دلیل اگر وقت کافی برای رسیدگی به او نداشته باشید به زودی شاهد از دست رفتنش خواهید شد.

آموزش تصویری دستی کردن عروس هلندی یا کوکا

آموزش دستی کردن عروس هلندی

به کوکاتیل خود فرصت دهید تا با خانه جدیدش سازگار شود. وقتی کوکاتیل به خانه می آورید ، نباید سعی کنید آن را فوراً لمس کنید و یا آن را اداره کنید. در عوض ، از چند روز تا چند هفته به آن فرصت دهید تا قبل از شروع روند آموزش برای کار با آن ، با محیط اطراف خود سازگار شود.

این زمان باعث می شود که پرنده در هنگام شروع کار با او آرامش و اعتماد بیشتری داشته باشد. شما می دانید که پرنده شما آماده است وقتی زبان بدن او تغییر می کند با شما تعامل کند و هنگامی که قفسش را تمیز می کنید یا آب و غذا را عوض می کنید ، از آن پرهیز نمی کند.

دستان خود را تمیز کنید. تمیز کردن دستها قبل و بعد از برداشتن پرنده بسیار مهم است. اگر دستان خود را با آب و صابون یا ضد عفونی کننده دست قبل از دست زدن تمیز نکنید ، می توانید بیماری ها را به کوکاتیل منتقل کنید. همچنین ، مهم است که دستان خود را پس از نگه داشتن آنها بشویید ، تا هیچ بیماری آنها را منتقل نکنید.

یک محیط امن و راحت ایجاد کنید. برای اینکه کوکاتیل شما در دست گرفتن راحت باشد ، باید در یک محیط آرام و ساکت باشد. به عنوان مثال ، این بدان معنی است که هنگام برداشتن پرنده خود نباید موسیقی بلندی داشته باشید یا از حرکت ناگهانی استفاده کنید.
هنگام تماس با کوکتل ، باید هنگام صدا زدن از صدای آرامی نیز استفاده کنید. ایجاد صداهای بلند می تواند پرنده را بترساند. کودکان کوچک را از پرنده دور نگه دارید ، مگر اینکه مطمئن شوید که با آن آرام و ملایم خواهند بود.

حیوانات خانگی دیگر را از منطقه خارج کنید. هنگام آماده سازی برای نگهداری پرنده حیوان خانگی خود ، باید سایر حیوانات را از منطقه خارج کنید که می تواند برای آن خطرناک باشد. در بیشتر موارد ، این بدان معنی است که سگها و گربه ها را در حالی که کوکاتیل خود را نگه دارید از اتاق بیرون نگه دارید. این به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که پرنده در حالی که شما او را در آغوش گرفته اید ، نمی ترسد و در حالی که خارج از قفس خود قرار دارد، مورد حمله قرار نخواهد گرفت.
اگر پرنده شما به حیوانات خانگی دیگر شما عادت کرده است و هیچ علاقه ای به کوکاتیل شما ندارند ، در این صورت ممکن است بتوانید آنها را در همان اتاق نگه دارید تا کوکاتیل خود را اداره کنید. اگر چندین پرنده دارید که در قفس های مختلف زندگی می کنند ، به طور معمول می توانند همزمان از قفس خود خارج شوند. فقط مطمئن شوید که هیچکدام از آنها پرخاشگر نیستند و همه باهم خوب کنار می آیند.

صحبت کردن عروس هلندی

 

پرنده را به خود و صدای خود عادت دهید. همانطور که پرنده شما در حال سازگاری با محیط جدید خود است ، شما نیز باید به آن عادت کنید. وقت خود را در نزدیکی قفس پرنده بگذرانید و مرتبا با پرنده صحبت کنید. این به کوکاتیل کمک می کند تا درک کند که شما صدمه ای به آن نخواهید زد و تعامل با او سرگرم کننده خواهید بود. سعی کنید هر روز به آرامی با کوکتل خود سوت بزنید یا آواز بخوانید. این تعامل ذهن پرنده را تحریک کرده و به عادت دادن شما کمک می کند.

 

کوکتیل را به سمت دست خود بکشید. هنگام تلاش برای نگه داشتن کوکاتیل ، بهتر است آنها را مایل به دست گرفتن به جای گرفتن آنها کنید. این امر معمولاً با آموزش پرنده برای قدم گذاشتن به انگشت شما یا روی چوبی که مانند یک سوسک دراز می کنید ، محقق می شود. داشتن کوکتلی که به انگشت یا چوب شما پا می شود ، ملزم بودن آن است که از کودکی پرنده  برای عادی سازی تعامل با انسان آغاز می شود.

کوکاتیل را با دقت از قفس آن خارج کنید. هنگام بیرون آوردن کوکتل از قفس خود ، مطمئن شوید که پرنده بدون مشکل از در جا می گیرد. شما نباید اجازه دهید کوکتل را به کناره های درب یا مواردی که در قفس آن است برخورد کند. اگر پرنده در حین برداشته شدن زخمی شود ، می تواند پرنده را از نگهداری در آینده بترساند.

دستی کردن عروس هلندی

ملایم باشید هنگام نگه داشتن کوکاتیل خود می خواهید از لمس ملایم استفاده کنید. پرندگان حیوانات ظریفی هستند که در صورت امکان نباید آنها را فشرده و زوزه کشید. به جای اینکه خود را محکم نگه دارید ، اجازه دهید کوکاتیل شما روی شما قرار گیرد. استفاده از این نوع لمس آرام برای پرنده بی خطر است و می تواند به ایجاد رابطه اعتماد با پرنده کمک کند.

تجربه را برای پرنده خود دلپذیر کنید. در حالی که کوکاتیل خود را در دست دارید ، به آن خوراکی بدهید ، به آرامی آن را نوازش کنید ، با آن صحبت کنید و با آن بازی کنید. لذت بخشیدن به تجربه هرچه بیشتر ، احتمال نگهداری دوباره پرنده شما را افزایش می دهد.

در حالی که ممکن است پرنده شما بخواهد روی شانه شما بنشیند و در حالی که کارهای روزانه خود را کامل می کنید، این تعامل زیادی با پرنده ایجاد نمی کند. در عوض ، از زمان قفس برای آموزش و تعامل با پرنده استفاده کنید.

 

بالهای پرنده خود را قیچی کنید. اگر بال های کوکاتیل شما بریده شود ، توانایی پرواز آنها را به حداقل می رساند ، که می تواند کار را آسان کند. این روش را با دامپزشک خود در میان بگذارید تا تصمیم بگیرید که آیا برای پرنده شما مناسب است یا خیر. اگر تصمیم دارید بال های پرنده خود را ببندید ، این کار را توسط دامپزشک انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که پرنده با این روش آسیب نبیند و پرهای پرنده شما به طور مناسب قیچی شوند.
قطع بال یک روش بحث برانگیز است و بسیاری از دامپزشکان پرندگان توصیه نمی کنند که از آن استفاده کنند. پرندگان قطع شده قادر به پرواز نیستند ، بنابراین ممکن است “به زمین سقوط کند” و باعث صدمه جسمی به خود شوند.
هنگام قطع بال های کوکتل خود ، مراقب پرهای خون پرنده باشید. اینها پرهایی هستند که جدید هستند و هنوز هم خون در آنها جریان دارد. برای جلوگیری از این خونریزی که تهدید کننده زندگی پرنده است، پرهایی را که به رنگ بنفش تیره یا آبی در شافت قرار دارند، نبرید. اگر تصادفی یکی از این پرها را قلم گرفتید ، فوراً پرنده خود را به دامپزشک ببرید.

روزانه با پرنده خود رفتار کنید. هرچه بیشتر کوکاتیل خود را کنترل کنید ، راحتتر از آنکه توسط شما اداره شود راحت تر خواهید بود. در صورت امکان باید از سنین جوانی دست به کار شوید و از آن به عنوان راهی برای ایجاد رابطه با پرنده خود استفاده کنید. یک پرنده جوان راحتتر از پرنده بالغی که قبلاً تحت کنترل نبوده است ، به کار خود ادامه می دهد. پرنده ای که مرتباً با آن برخورد نمی شود ، می تواند با گذشت زمان عصبی و دفاعی شود. اگر کوکاتیل شما به طور روزانه اداره نمی شود ، ممکن است شروع به گاز گرفتن و پرخاشگری کند.

آموزش مقدماتی پرنده خود را انجام دهید. اختصاص دادن زمان برای آموزش پرنده خود ، کار را در طولانی مدت آسان می کند. اگر پرنده شما می داند که چگونه دستورات را دنبال کند ، و اگر این کار را انجام دهد یک لذت یا سرگرم کننده خواهد داشت ، بنابراین به احتمال زیاد هنگام رفتار با او رفتار خوبی می شود. به طور کلی ، آموزش به این معنی است که چگونه یک پرنده را با اشتیاق به شما بیاورد.

 

برای اینکه به پرنده خود صحبت را بیاموزید ، باید هر روز با او صحبت کنید و کلماتی را که می خواهید بگویید تکرار کنید. کوکاتیل ها معمولاً تقلیدهای خوبی هستند ، بنابراین گفتن مرتب این کلمه معمولاً برای پرنده کافی است تا سرانجام آن را برای شما تکرار کند.

 

نکته آخر در مورد عروس هلندی :

این پرنده ها بسیار باهوش و احساساتی هستند و تمام رفتار ها و حرکات شما را تحت نظر دارند. بنابراین هرگونه بدرفتاری در ذهن آنها ماندگار خواهد شد و روند آموزش و دستی کردن را با مشکل مواجه خواهد کرد. نکته قابل توجه بعدی در مورد عدم هدیه دادن عروس هلندی ها می باشد. متاسفانه برخی از والدین به منظور شاد کردن کودکان خود یا به عنوان کادوی تولد به آنها عروس هلندی هدیه می دهند. بدون اینکه به آینده کار فکر کنند. شدیدا توصیه می شود قبل از اقدام به هدیه دادن پرنده، به نکات اشاره شده در این مقاله توجه کنید. در صورت واجد شرایط بودن خانواده، اقدام به خرید آن کنید.

ادامه مطلب به زودی…

.

پیشنهاد می شود. برای دیدن فلیم های سینماییِ مهیج و جذاب”در حوزه جرائم مخصوصا جرائم نوین مرتیط با فناوری اطلاعات“، بر روی اینجا کلیک کنید.

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

منابع:

https://www.wikihow.pet/Handle-a-Cockatiel

دستگاه جوجه کشی هواباتور : کاربری بسیار آسان و بازدهی در جوجه کشی

فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP

.https://petpors.com/cockatiel-diet/#lwptoc1

ToukaBirds

User Rating: 4.17 ( 11 votes)

Visits: 43678

یک دیدگاه

  1. بسیار کامل و پر نکته و عالی .ممنون از سایت عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید