جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام (Instagram) و استفاده از ربات instagram4j

تهیه کننده: صابر کاظمی رودی جهت ارائه در درس شبکه های پیچیده پویا و تحلیل شبکه های اجتماعی

در مباحث قبل به جمع آوری اطلاعات از شبکه اجتماعی توییتر اشاره کردیم. در این مبحث به جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام می پردازیم. اینستاگرام در حال حاضر پس از تلگرام دومین شبکه اجتماعی محبوب در میان کاربران ایرانی است، به طوری که حداقل 30 تا 35 میلیون نفر از مردم کشورمان از آن استفاده می کنند. این روزها جهان سرعت گرفته است و عکس و ویدیو از سریع‌ترین فرم‌هایی هستند که توسط کاربران دیده می‌شوند. شاید همین سرعت در دیده شدن و در دسترس بودن برای تمامی پلتفرم ها نظیر ویندوز دسکتاپ، اندروید، ویندوزفون و یا iOS ، یکی از دلایل عمده جذابیت این شبکه اجتماعی است. در ادامه به بررسی روش های جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام می پردازیم.

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

پیشنهاد می شود، برای درک بیشتر از اهمیت جمع آوری اطلاعات در شبکه های اجتماعی فلیم بسیار مهیج و فوق العاده جذاب “جستجوگر (Searcher)” را تماشا کنید. در این فیلم پدری (شخصیت اصلی فیلم)، دختر ناپدید شده خود را از طریق بهره گیری از تکنیک های جمع آوری اطلاعات پیدا می کند. دانلود فیلم در اینجا.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\464004_431.png

تمام اصطلاحاتی که در این بخش آورده‌ایم، اصطلاحات اولیه، مهم و پایه‌ای اینستاگرام هستند.

پست (post) چیست؟

هر عکس یا ویدیوی جدیدی که شما در اینستاگرام آپلود کنید، یک پست اینستاگرام محسوب می‌شود. تمام پست‌های شما در صفحۀ پروفایل اینستاگرامتان نمایش داده می‌شود و تمام پست‌های جدیدی که فالوورهایتان به نمایش می‌گذارند، در فید شما قابل مشاهده است.

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

فالو (follow) چیست؟

فالو در لغت به معنای “دنبال کردن” است. اصطلاح فالو به این معنی است که شما علاقه‌مندید پست‌ها و فعالیت‌های شخص خاصی را دنبال کنید. بنابرین می‌توانید به پیج او بروید و او را فالو (follow) کنید. اگر فالو کنید و او شما را اکسپت کند، شما می‌توانید تمام پست‌های او را ببینید و هر پست جدیدی که می‌گذارد، در صفحۀ Home شما نشان داده می‌شود. همچنین شما با فالو کردن اشخاص مختلف می‌توانید ببینید که آن ها چه پست‌هایی را لایک کرده‌اند و یا کامنت گذاشته اند. (در تصویر زیر دکمه follow با حاشیه قرمز رنگ نشان داده شده است.)

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

فالوور (follower) چیست؟

follower در لغت به معنای دنبال کننده یا تعقیب کننده است. هنگامی که شما پیج کسی را دنبال یا فالو می‌کنید، شما به فالوورهای آن پیج اضافه می‌شوید. در مقابل تمام کسانی که پیج شما را فالو (دنبال) می‌کنند نیز به فالوورهای پیج شما می‌پیوندد. تعداد این فالوورها در قسمت قرمز رنگ تصویری که در زیر می‌بینید، مشخص است.

بعد از اینکه در لیست فالوورهای یک فرد قرار گرفتیم، می توانیم با کلیک بر روی گزینه followers تمامی فالوور های فرد را مشاهده کنیم.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\tempsnip.png

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

کا (k) به چه معناست؟

هر 1k، معادل عدد ۱۰۰۰ است. اینستاگرام برای ساده کردن اعداد بزرگ، از k (به معنی کیلو) استفاده می‌کند. به عنوان مثال در تصویر زیر 468k به این معنی می باشد که پیج موردنظر دارای 468 هزار فالوور می باشد.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\tempsnip.png

فالویینگ (Following) چیست؟

following در لغت به معنای پیروی یا تقلید است. وقتی شما دیگران را فالو می‌کنید، در قسمت فالویینگ (following) می‌توانید آن ها را مشاهده کنید. در مورد بقیه پیج‌ها نیز به همین صورت است. فالویینگ هر پیج تعداد کسانی است که توسط آن پیج فالو شده‌اند.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\tempsnip.png

فید (Feed) چیست؟

فید در اینستاگرام اولین صفحه‌ای است که هنگام وارد شدن به اینستاگرام با آن روبرو می‌شوید. در این صفحه می‌توانید جدیدترین استوری‌ ها و پست‌های فالوورهایتان را مشاهده کنید. در حقیقت این فید در صفحۀ Home شما نشان داده می‌شود.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\photo_2019-01-13_12-54-34.jpg

استوری (story) چیست؟

Story در لغت به معنای “داستان گفتن و روایت کردن” است. استوری از قابلیت‌های پرطرفداری است که در سال ۲۰۱۷ به اینستاگرام اضافه شد. این قابلیت به این صورت است که شما میتوانید برای مدت ۲۴ ساعت عکس یا ویدویی (با محدودیت ۱۵ ثانیه) را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید. این عکس یا ویدیو بعد از ۲۴ ساعت خود به خود حذف می‌شود. اگر می‌خواهید این استوری را نگه دارید می‌توانید آنرا به بخش highlight اضافه کنید. در استوری اینستاگرام امکان لایک وجود ندارد و کامنت‌های فالوورهای شما تنها توسط خود شما در قسمت دایرکت(پیام شخصی) قابل مشاهده است. در حقیقت شما می‌توانید ببینید که چه کسانی استوری شما را دیده‌اند و کامنت‌هایتان در رابطه با استوری مورد نظرتان را بخوانید.

استوری دارای قابلیت های گوناگونی برای ادیت تصاویر و ویدیو است که باعث محبوبیت بیشتر آن شده است. همچنین در آپدیت‌های جدید اینستاگرام قابلیت نظرسنجی نیز به استوری اینستاگرام اضافه شده است.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\tem111psnip.png

لایو (live) چیست؟

live به معنای پخش زنده است. در اینستاگرام نیز لایو (live) در همین معنی به‌کار می‌رود. شما به صورت زنده و بدون محدودیت زمانی می‌توانید فیلم بگیرید و با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید. تمام کسانی که در حال دیدن لایو شما در اینستاگرام هستند می‌توانند لایک کنند و به صورت آنلاین کامنت بگذارند. این کامنت‌ها توسط تمام فالوورهای شما قابل دیدن است. درست مانند استوری لایو شما نیز بعد از ۲۴ ساعت خودبه‌خود حذف می‌شود، مگر اینکه آن را به هایلایت (highlight) اضافه کنید.

نوتیفیکیشن (Notification) چیست؟

notification در لغت به معنی “اطلاعات رسمی دربارۀ موضوعی” است. در اینستاگرام این اصطلاح به تمام فعالیت‌هایی مربوط می‌شود که دیگران در مورد پیج و پست‌های شما انجام می‌دهند. مثلا هنگامی که پستی از شما را لایک می‌کنند، کامنت می‌گذارند یا قصد دارند شما را فالو کنند. تک تک این موارد به صورت نوتیفیکیشن‌های مجزا به شما گزارش می‌شود.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\temp11122snip.png

هشتگ (Hashtags) چیست ؟

به زبان ساده هشتگ، برچسبی است که برای دسته‌بندی و به اشتراک گذاری پست‌ها به کار می‌رود. استفاده از هشتگ باعث می‌شود که به راحتی بتوانید تمام محتواهای متفاوت (فیلم، عکس، ویدیو و…) که در مورد یک موضوع خاص وجود دارد را پیدا کنید. هشتگ صرفا مخصوص به اینستاگرام نیست، بلکه در توئیتر، پینترست و فیس‌بوک نیز وجود دارد. مثلا اگر شما می‌خواهید عکس‌های طبیعت را ببینید می‌توانید با سرچ کردن “#طبیعت” عکس‌های زیادی با این عنوان پیدا کنید. استفاده از هشتگ فوق‌العاده راحت است. کافی است پیش از هر چیزی که می‌خواهید بنویسید از یک علامت “#” استفاده کنید. همچنین این هشتگ‌ها را در موارد مختلفی می‌توانید استفاده کنید. مثلا در کامنت‌‌ها و زیر پست‌هایتان.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\teششششmpsnip.png

اکسپلور (Explore) چیست؟

Explore اینستاگرام صفحه‌ای است که پست‌هایی از صفحات سراسر دنیای اینستاگرام (چه آن‌ها را فالو کرده باشید و چه نکرده باشید) را برایتان نمایش خواهد داد. این پست‌ها طبق فعالیت‌های قبلی شما انتخاب می‌شوند و از الگوریتم‌هایی که برای دنبال کردن فعالیت شما در اینستاگرام تعبیه شده است، پیروی می‌کنند. البته این الگوریتم تنها به عملکرد شما وابسته نیست، بلکه فعالیت دوستان‌تان را نیز زیر نظر می‌گیرد.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\Screenshot_2019-01-12-18-19-11.png

منشن (Mention) چیست؟

منشن (mention) در لغت به معنای “اشاره کردن، ذکر کردن و نام بردن” است. دقیقا به همین معنا اگر بخواهید در اینستاگرام به نام کسی اشاره کنید، از این قابلیت استفاده می‌کنید. مثلا تصور کنید که یک عکس مشترک با دوستتان گرفته‌اید و می‌خواهید به حضور او در عکس اشاره کنید یا می‌خواهید یک نفر را از چیزی آگاه کنید، در این حالت می‌توانید او را منشن کنید. برای mention کردن کافی است از یک علامت “@” پیش از آیدی اینستاگرام شخص مورد نظر استفاده کنید. از این قابلیت هم در کپشن‌ها و هم در کامنت‌ها می‌توانید استفاده کنید.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\temشششpsnip.png

تگ (Tag) چیست؟

تگ (tag) در لغت به معنای “برچسب زدن و علامت زدن” است. تگ دقیقا معادل آنلاین برچسب‌ است. گاهی شما در عکس‌های اینستاگرام قصد دارید افراد عکس را معرفی کنید و به نام آنها اشاره کنید، در این حالت از قابلیت تگ کردن می‌توانید استفاده کنید. برای تگ کردن کافی است از @ قبل از آیدی اینستاگرام افراد استفاده کنید.

دایرکت (Direct) چیست؟

Direct به معنای “مستقیم و بی‌واسطه” است. دایرکت در اینستاگرام شبیه ارسال پیام خصوصی می‌ماند. در حقیقت هنگامی که می‌خواهید صرفا شما و شخص مورد نظر شما متن پیام شما را ببیند، می‌توانید از دایرکت استفاده کنید. البته در این قسمت قابلیت گروه ساختن نیز وجود دارد.

دایرکت به نوعی همان قسمت پیام رسان اینستاگرام می‌باشد.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\Screenshot_2019-01-12-18-22-11.png

لایک (Like) چیست؟

همانطوری که می‌دانید like (لایک) به معنای “علاقه داشتن” است. لایک کردن در اینستاگرام به این معناست که شما از چیزی خوشتان آمده است و می‌خواهید این توجه و علاقه‌تان را نشان دهید. در این حالت از لایک استفاده می‌کنیم. چنانچه بخواهید ببینید چه کسانی پست‌های شما را لایک کرده‌اند، می‌توانید به نوتیفیکیشن‌های خود مراجعه کنید.

شما می‌توانید تمام پست‌های اینستاگرام و حتی کامنت‌ها را لایک کنید. اگر پست یا کامنتی را لایک کردید و به هر دلیلی پشیمان شدید، می‌توانید آن را آنلایک کنید.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\tempsشششnip.png

آرشیو (Archive) چیست؟

Archive در اینستاگرام معادل همان آرشیو کردن است. شما می‌توانید پست‌های خود را آرشیو کنید تا هر زمان که بخواهید به آنها دسترسی داشته باشید.

سرچ (Search) چیست؟

سرچ به معنای جست‌وجو کردن است. این یکی از قابلیت‌های قدرتمند اینستاگرام است که مخصوص جستجو کردن است. این قسمت شامل چهار بخش است :

Search top

این قسمت به شما صفحاتی را نشان می‌دهد که بیشترین سرچ‌های خود شما بوده است.

Search people

از این قسمت می‌توانید با جست‌وجوی نام افراد یا کسب‌وکارها، پیج اینستاگرام آنها را پیدا کنید. در همین بخش هنگامی که شما نام کسی را سرچ می‌کنید، قسمتی به نام Suggested به شما افراد یا پیج‌های مشابه با سرچ شما را نشان خواهد داد.

Search tags

از این قسمت شما می‌توانید هشتگ‌های موردنظر خود را جستجو کنید تا پست‌هایی که دارای هشتگ موردنظر هستند، به شما نمایش داده‌ شود.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\Screenshot_2019-01-12-18-27-03.png

Search places

زمانی که شما جی‌پی‌اس (GPS) دستگاه خود را روشن کرده باشید می‌توانید در میان مکان‌ها، شهر‌ها و کشورهای مختلف جستجو کرده و تمام عکس‌هایی که در آن لوکیشن (location) گرفته شده‌اند را خواهید دید. اگر این قابلیت غیرفعال باشد می توانید آن را فعال کنید و بر اساس مکان، شهر و … سرچ کنید.

در تصویر زیر ما با انتخاب گزینه Turn On می توانیم قابلیت Location را روشن نماییم.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\Screenshot_2019-01-12-18-27-12.png

در تصویر زیر موقعیت tehran را مورد جست و جو قرار می دهیم.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\Screenshot_2019-01-12-18-28-32.png

Saves چیست؟

در اینستاگرام تنها امکان سیوی که وجود دارد، سیو کردن در خود برنامه اینستاگرام است. شما هر پستی را که بخواهید می‌توانید سیو کنید و از طریق صفحۀ خودتان به آن ها دسترسی داشته باشید.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\شششtempsnip.png

Collections چیست؟

از این قسمت می‌توانید تمام پست‌هایی که سیو کرده‌اید را دسته‌بندی کنید. طبق تصویر زیر با استفاده از گزینه create collection شما collection خود را ایجاد کرده‌اید.

در قسمت بعدی می توانید نام collection خود را بنویسید.

در قسمت بعدی از بین کلیپ ها و عکس های ذخیره شده می توانید گزینه های مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و آن ها را به collection مورد نظر انتقال دهید. (در تصویر زیر collection مورد نظر ما با نام perspolis ساخته شده است.)

Turn on/off notifications چیست و به چه کار می آید؟

با روشن و خاموش کردن نوتیفیکیشن‌های اینستاگرام شما می‌توانید انتخاب کنید که به دلخواه خود از فعالیت‌های فالوورهای اینستاگرام خود به طور آنلاین با خبر بشوید.

کامنت (Comment) چیست؟

کامنت (Comment) به معنای “اظهارنظرکردن” است. در اینستاگرام نیز هنگامی که بخواهید نظر خود را در مورد یک پست بیان کنید، می‌توانید زیر همان پست کامنت بگذارید. دقت کنید که این کامنت‌ها توسط همه قابل دیدن است و امکان پاسخ (reply) به کامنت شما وجود دارد.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\Screenshot_2019-01-12-18-24-10.png

Turn off commenting چیست؟

اگر پستی را در اینستاگرام منتشر کنید و نخواهید کسی راجع به آن نظری بدهد، می‌توانید بخش کامنت آن را غیر فعال کنید. با این گزینه کامنت‌های شما به اصطلاح بسته شده و کسی نمی‌تواند برای شما کامنت بگذارد.

تا اینجا ما اصطلاحاتی رو بررسی کردیم که داخل خود نرم افزار اینستاگرام وجود داشتند. در این قسمت قصد داریم اصطلاحاتی که شکل عامیانه به خود گرفته‌اند و بر حسب کاربردهای مختلف به وجود آمده‌اند را به شما معرفی کنیم.

کپشن (caption) چیست؟

کپشن به صورت کلی به نوشته‌ای می‌گویند که زیر یک عکس در کتاب، روزنامه یا برنامۀ تلویزیونی آورده می‌شود. در اینستاگرام نیز به نوشته‌ای که در توضیح عکس می‌آورید کپشن (caption) می‌گویند.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\Screenshot_2019-01-12-18-23-16.png

بیزینس پروفایل (Business Profile) چیست؟

صفحه تجاری یا همان (Business Profile) اینستاگرام مخصوص کسانی است که قصد استفاده تجاری از اینستاگرام را دارند. یعنی تمام کسانی که به دنبال کسب درآمد از اینستاگرام هستند. با ایجاد یک بیزینس پروفایل، شما به امکانات ویژه‌ای در بخش مدیریت صفحه خود دسترسی خواهید داشت. امکاناتی که می‌توانند به فروش بیشتر شما کمک کنند و کاربران عادی اینستاگرام، به آنها دسترسی ندارند.

اصطلاحات متداولی که فقط در مورد اینستاگرام استفاده می‌شود:

F4F چیست؟

این اصطلاح مخفف Follow fo Follow می‌باشد. این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که بخواهید بگویید اگر شما را فالو کنند، شما نیز آنها را فالو می‌کنید.

L4L چیست؟

این اصطلاح مخفف Like for Like است. در حقیقت با استفاده کردن از این اصطلاح شما به دیگران می‌فهمانید که چنانچه پست شما را لایک کنند، شما نیز در پاسخ آن ها را لایک خواهید کرد.

S4S چیست ؟

این عبارت Shout For Shout است. این عبارت به این معناست که هر کس شما را فالو کرده، شخص مورد نظر شما را هم فالو کند. در حقیقت شما از پیج شخص مورد نظر اسکرین شات می‌گیرید و در پیج خودتان قرار می‌دهید و فالوورهای خود را ترغیب می‌کنید که او را فالو کنند. در مقابل آن شخص همین کار را در مورد شما انجام می‌دهد.

Follow Back چیست؟

اگر کسی شما را فالو کند و شما نیز در پاسخ او را فالو کنید، به اینکار فالوبک می‌گویند.

Block چیست ؟

در صورتی که نخواهید شخصی هیچ نشانه‌ای از پیج شما ببیند (از قبیل خود پیج، فعالیت‌های شما و …) و در اصطلاح بخواهید او را از صفحۀ مجازی خود حذف کنید، به راحتی می‌توانید او را بلاک کنید.

Report چیست و چه کاربردی دارد ؟

با ریپورت کردن کسی به اینستاگرام اخطاری دادید که این شخص فعالیت غیر مجازی دارد. زمانی که تعداد ریپورت‌های کسی ۱٫۵ برابر فالورهای پیجش شود، آن پیج توسط اینستاگرام بسته می شود. البته با گذاشتن کامنت انگلیسی می‌توان از بسته شدن جلوگیری کرد. هر کامنت انگلیسی سه ریپورت را از بین می برد.

Spam 4 Spam چیست؟

بعضی ها به این مورد comment for comment یا C4C هم می‌گویند. از این روش برای افزایش کامنت‌ها استفاده می‌کنند. روش کار به این صورت است که شما زیر پست کسی چندین کامنت می‌گذارید و او هم در پاسخ چند کامنت برای شما می‌گذارد. این روش بیشتر به درد کسانی می‌خورد که ریپورت شده‌اند.

ربات اینستاگرام چیست؟

ربات اینستاگرام یک برنامه یا نرم افزار است که در نقش پیج شما، به سراغ آدم‌هایی می‌رود که احتمالاً به پیج شما علاقه‌مند هستند برای آنها کامنت می‌گذارد، لایک و فالو می‌کند تا در مقابل آن ها نیز شما را لایک و فالو کنند. به این ترتیب شما می‌توانید تعداد زیادی فالوورهای واقعی داشته باشید. البته ربات های گوناگونی برای اینستاگرام وجود دارد که فعالیت هایی متفاوت با فعالیت ربات گفته شده در بالا دارد.

ربات instagram4j

  • در این تمرین ما قصد داریم رباتی را بسازیم که اطلاعاتی را از پیجی که به عنوان ورودی به آن می دهیم برای ما جمع آوری کند تا بتوانیم از این اطلاعات استفاده کنیم.
  • آدرس github فایل مورد نظر:

https://github.com/brunocvcunha/instagram4j

در این تمرین با استفاده از کدهای زبان جاوا می خواهیم تعداد و آیدی فالوورها و فالویینگ های پیج مورد نظرمان و همچنین هشتگ های مورد نیاز خود را استخراج کنیم. به همین منظور از کتابخانه instagram4j استفاده می کنیم.

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

این کتابخانه امکان دسترسی به تمام ویژگی‌های برنامه اینستاگرام برای شما فراهم می‌کند.

علاوه بر این کتابخانه در کد از کتابخانه های java.io.IOException و java.util.List نیز استفاده شده است.

کل برنامه در تابع main نوشته شده است و از یکvoid IOException برای خطایابی و رفع خطا استفاده شده است.

قطعه کد زیر با استفاده از پارامترهایی که به عنوان username و password به آن می دهیم، یک اکانت موقت می سازد که با استفاده از آن به پیج مورد نظرمان می رود و اطلاعات درخواستی را از آن پیج جمع آوری می کند.

Instagram.setup() :

با استفاده از این کد، یک اکانت با استفاده از username و password تعریف شده از خط قبل می سازد و آماده سازی می کند.

Instagram.login():

با استفاده از این کد، اکانت موقت با username و password مورد نظر به سایت اینستاگرام لاگین می کند.

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

در خط اول این قطعه کد می توانیم آدرس پیج مورد نظر را در قسمت String targetUsername وارد کنیم تا از این پیج، اطلاعات را جمع آوری کنیم. که ما در این تمرین آدرس پیج fashionbaz را وارد کرده ایم.

در خط دوم، این کد، پیج هدفمان را سرچ می کند تا بتوانیم به لیست فالور ها و فالوینگ ها و … دسترسی داشته باشیم.

در خط سوم، کد عبارت ID و آدرس پیج را چاپ می کند. که در تصویر زیر خروجی آن را نمایش می دهد.

در خط آخر تعداد فالوور های پیج مورد نظرمان را می نویسد. که در تصویر زیر خروجی آن را مشاهده می کنید.

در این قسمت می خواهیم لیست تمام اعضای فالوورهای پیج هدفمان (fashionbaz) را جمع آوری کنیم.

ابتدا یک ریکوئست برای پیدا کردن فالوورهای پیج هدفمان به آن می فرستیم و در خط بعد، از آن ها یک لیست می سازیم و در نهایت در خط آخر با استفاده از حلقه for تک تک فالوورها را چاپ می کنیم.

خروجی این قسمت به صورت زیر می باشد: (تصویر، بخشی از خروجی کامل است)

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

در این قسمت می خواهیم لیست تمام فالووینگ های پیج هدفمان (پیج هایی که هدفمان فالو کرده است) را جمع آوری کنیم.

ابتدا یک ریکوئست برای پیدا کردن فالوئینگ های پیج هدفمان به آن میفرستیم و در خط بعد از آن ها یک لیست می سازیم و در نهایت در خط آخر با استفاده از حلقه for تک تک فالوئینگ ها را چاپ می کنیم.

خروجی این قسمت به صورت زیر می باشد: (تصویر بخشی از خروجی کامل است)

در این قسمت می توانیم بر اساس یک هشتگ سرچ داشته باشیم. به عنوان مثال ما در تصویر بالا به دنبال پست هایی هستیم که در آن ها از هشتگ های github استفاده شده است.

در ابتدا یک ریکوئست می فرستیم و سپس خروجی این ریکوئست را با استفاده از حلقه for چاپ می کنیم. خروجی این قطعه کد به صورت زیر می باشد که تمامی آیدی پست هایی با این هشتگ را برای ما چاپ می کند:

در این قسمت به ارائه یک نرم افزار می پردازیم که کار جمع آوری اطلاعات از اینستاگرام و استفاده از اطلاعات جمع شده را انجام می دهد.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\ninja-background-512-300x300.png

نرم افزار نینجاگرام ( NinjaGram ):

برنامه نینجاگرام یک ربات فوق حرفه ای برای افزایش فالوور و افزایش لایک و و ارسال کامنت در پیج هایی با فالوور بالا می باشد؛ شما با این برنامه قادر خواهید بود که اکانت اینستاگرام خود را مدیریت کنید. با این برنامه می توانید با تنظیم شدن بر روی اهدافی که شما دارید مثل صفحه ی رقبای خود، صفحات پر بازدید و لایک اینستاگرام، تگ ها، و موقعیت جغرافیایی مثل شهر مورد نظر می توانید به صورت ۱۰۰ درصد تضمینی فالوور های فعال جمع آوری کنید که کلیه ی این کارها به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. این ربات یکی از بهترین و پرطرفدارترین ربات های شبکه ی اجتماعی اینستاگرام می باشد. این ربات تمام کارهای شما را به صورت حرفه ای و اتوماتیک انجام می دهد که این کار باعث می شود در وقت شما بسیار صرفه جویی بشود.

این نرم افزار مانند کتابخانه تمرین قبلی برای جمع آوری اطلاعات اینستاگرام می باشد. تفاوت این نرم افزار با تمرین قبلی این است که رابط گرافیکی روان دارد و می تواند از اطلاعات بدست آمده در اکانت لاگین شده مورد نظر بهره ببرد.

  • قابلیت های ویژه ربات نینجاگرام:
  • فالوکردن خودکار

با استفاده از فیلتر های موجود در برنامه شما به راحتی می توانید کاربران مورد نظر خود را فالوو کنید که این فالوو کردن به صورت خودکار است .

  • آنفالو کردن خودکار

کاربران با تنظیمات گوناگون، مانند آن هایی که شما را دنبال نمی‌کنند یا فقط کاربران دنبال‌شده بیش از x روز گذشته.

  • لایک خودکار

لایک گروهی هزاران تصویر دسته بندی شده در اینستاگرام با کلیک یک دکمه. ارسال خودتان را به طور خودکار لایک کنید، یک تگ را رصد کنید، یا تصاویر از هر جایی در اینستاگرام را هدف قرار دهید.

  • کامنت خودکار

نظرات را به طور خودکار در لیست تصاویر هدفتان درج کنید. می توانید این نظرات را به صورت یک فایل text وارد کنید و یا به صورت دستی آن ها را ایجاد، ویرایش و حذف کنید.

  • سوپرلایک

کاربران را هدف‌گیری کنید و تصاویر جدید آن ها را لایک کنید (تعداد آن ها را می توان مشخص کرد). این تکنیک یکی از موثرترین روش های به دست آوردن فالوور بیشتر می باشد.

  • رصد کلیدواژه‌ها

جستجوی یک تگ را رصد کنید و به طور خودکار تصویرهای جدید را لایک کنید یا فوری کاربران را دنبال کنید. این کار شما را مطمئن می‌کند که فقط کاربران فعال را هدف‌گیری می‌کنید.

  • هدف‌گیری کاربران و تصویرهای دسته بندی شده

کاربران را با تعداد دنبال‌کنندگان یا ارسال‌ها دسته بندی کنید. تصاویر را با تعداد لایک‌ها و سن دسته بندی کنید.

  • جستجوی مکان

به طور خودکار عکس‌های گرفته‌شده در یک مکان معین را لایک کنید، یا کاربران ارسال‌کننده از یک مکان را فالو کنید.

  • تغییر اندازه تصویر

نینجاگرام شامل یک تغییردهنده عمومی اندازه تصویر است. اندازه هر یک از تصاویر را تا ابعاد مورد نظر برای ارسال در اینستاگرام یا هر جای دیگر تغییر می دهد.

  • حفاظت حساب (قابلیت مهم برای جلوگیری از بلاک شدن)

از تنظیم تأخیر زمانی تصادفی و نیز «قطع» در فواصل برای ماندن در رادار و جلوگیری از اسپم‌شدن استفاده کنید.

  • پروفایل‌های شخصی

به شکل اختیاری درخواست دنبال‌کردن را به پروفایل‌های شخصی بفرستید، یا به کل آن ها را حذف کنید.

  • پشتیبانی پروکسی

می‌توانید آی‌پی خود را پنهان سازید، اگر احساس می‌کنید نیاز دارید. پروکسی‌های شخصی نیز پشتیبانی می‌شوند. می توانید به نرم افزار لیستی از آیپی بدهید. همچنین برای استفاده از اتصال های دارای پروکسی هایی با username و password نیز می توانید از این نرم افزار استفاده کنید.

  • لیست سیاه/ لیست سفید

از عدم دنبال‌کردن دوستان شناخته‌شده خود اجتناب کنید، یا از دنبال‌کردن، درج نظر و … افراد خاصی که می‌خواهید پرهیز کنید.

  • ایمپورت/ اکسپورت گروهی آیدی‌ها

شما می‌توانید نام کاربر یا آیدی‌ها را در یک فایل text وارد کنید و آن را به نرم افزار ایمپورت کنید و یا بعد از جمع آوری اطلاعات از آن نام کاربر و یا آیدی ها را اکسپورت بگیرید.

  • نحوه دانلود و کار با برنامه:

جهت دانلود این نرم افزار می توانید از سایت www.yookshop.ir استفاده کنید.

بعد از نصب، محیط ورودی نرم افزار به این صورت می باشد:

به هر تعدادی می توانید اکانت اینستاگرام وارد این نرم افزار کنید و لاگین کنید و یا اطلاعات اکانت مورد نظر را ویرایش کنید و در صورت نیاز با اکانت دیگری وارد شوید.

بعد از کلیک بر روی دکمه لاگین نرم افزار به صورت خودکار به صفحه اینستاگرام می رود و یوزرنیم و پسورد را وارد می کند و به اینستاگرام مورد نظر لاگین می کند و صفحه اصلی اکانت مورد نظر را نمایش می دهد. ( نکته: این برنامه به صورت انلاین با استفاده از api لاگین می شود و نیازی به نگرانی برای امنیت پیج نیست. )

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام
جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

 

حال می توانید با استفاده از منو برنامه عملیات موردنظر خود را انجام دهید:

  • در منوی اول (Gather users/photos) می توان با استفاده از آیدی user و یا آیدی photo، از خصوصیات مختلف برای جمع آوری ID استفاده کرد. به عنوان مثال در زیر با استفاده از ID user می توانیم از خصوصیات زیر جمع آوری اطلاعات کنیم:

 جمع‌آوری کاربران بر اساس تگ (tag)

 جمع‌آوری کاربران بر اساس دنبال‌کنندگان (followers)

 جمع‌آوری کاربران بر اساس دنبال‌شوندگان (follows)

 جمع‌آوری کاربران بر اساس مکان (location)

 جمع‌آوری کاربران بر اساس کامنت های فرد خاص (comment)

 جمع‌آوری کاربران بر اساس لایک‌ها (likes)

 جمع‌آوری کاربران بر اساس فالوور‌های خودتان (feed)

 

جمع آوری کاربران بر اساس (Explore Page)

به عنوان مثال ما می خواهیم فالوور های پیج menshoesclub را جمع آوری کنیم. با انتخاب Gather user id’s for following or unfollowing و نوشتن menshoesclub در قسمت Username ربات به پیج مورد نظر می رود و به لیست فالوورها رجوع می کند و فالوورها را جمع آوری می کند و در قسمت gathered تعداد فالوورها را نشان می دهد. مانند تصویر زیر:

لیست جمع آوری شده را می توان با استفاده از سربرگ option و گزینه ID list و انتخاب Export ID’s و محل ذخیره به صورت یک فایل .txt ذخیره کرد.

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام
جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

به همین ترتیب به جای استفاده از گزینه User’s followers می توان از گزینه Users’s follows استفاده کرد و فالوینگ های پیج مورد نظر را جمع آوری و ذخیره کرد.

تا به اینجای کار ما با استفاده از گزینه Gather users/photos اطلاعات مورد نظرمان را جمع آوری کرده ایم و در گزینه های بعدی میخواهیم از این اطلاعات استفاده کنیم.

  • در منو و در گزینه Auto-follow می توان از لیست جمع آوری شده استفاده کرد و تک تک آیدی های جمع شده را فالو کرد و همچنین می توان یک تگ و یا یک Location را مانیتور کرد و هر پست جدید را فالو کرد. به همین ترتیب می توان تعداد خاصی آیدی ها را از لیست جمع آوری شده را در قسمت how many? نوشت و مقدار خاصی از لیست را فالو کرد. مطابق تصویر زیر در قسمت how many? عدد 320 قرار داده شده است.

موارد زیر در گزینه Auto-follow وجود دارد:

  • فالو بر اساس لیست جمع‌آوری شده (لیچ شده)
  • فالو بر اساس تگ (tag) موردنظر
  • فالو بر اساس مکان (location) موردنظر
  • به همین ترتیب می توان در گزینه منوی Auto–unfollow تعداد فالوینگ های پیج خود را آنفالو کرد و یا با انتخاب گزینه Unfollow your gathered ID’s می توان آیدی های جمع آوری شده از پیج مورد نظر را آنفالو کرد و همچنین option های زیر را دارد:
  • Only unfollow users who are not following me back
  • Only unfollow users who are following me back
  • Exclude users followed less than — days ago
  • How many (leave blank for all)? —
جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام
جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام
  • در گزینه چهارم از منوی نرم افزار Auto-like می توان تگ ها، لوکیشن ها و فید ها را مانیتور کرد و هر کدام از پست ها را لایک کرد. همچنین می توان افراد را بعد از لایک فالو کردکه این امکان بعد از فعال کردن تیک گزینه follow owner after liking قابل استفاده می باشد. به علاوه با استفاده از گزینه SuperLike می توان سه پست آخر آیدی مورد نظر، از لیست آیدی جمع شده را لایک کرد. به همین ترتیب می توان مثل گزینه قبل تعداد آیدی های انتخابی را از لیست جمع آوری شده مورد نظر انتخاب کرد. به عنوان مثال ما می خواهیم سه پست آخر از 240 آیدی اول جمع آوری شده مورد نظرمان را لایک کنیم و سپس بعد از لایک آن ها را فالو کنیم که در تصویر زیر مشاهده می کنیم:

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

گزینه Auto-like موارد زیر را دارد:

  • لایک بر اساس لیست جمع‌آوری شده
  • لایک بر اساس تگ (tag) خاص
  • لایک بر اساس موقعیت مکانی (location)
  • لایک تمام دنبال‌کنندگان شما
  • گزینه Auto-comment شامل موارد زیر می باشد و همچنین از طریق گزینه Click here to select which comments to send می توان لیست پیام ها را وارد، ویرایش و یا پاک کرد.

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

  • در این گزینه می توان بر اساس موارد زیر کامنت ارسال کرد:
  • کامنت بر اساس لیست جمع‌آوری شده از تصاویر
  • کامنت بر اساس لیست جمع آوری شده از user ها(در آخرین پست آن ها کامنت می گذارد)
  • کامنت بر اساس تگ (tag) خاص
  • کامنت بر اساس موقعیت مکانی (location)
  • کامنت تمام دنبال‌کنندگان شما

یکی از مواردی ک این گزینه دارد این است که می توان تیک گزینه لایک بعد از کامنت گذاشتن(click here to select which comments to send ) را فعال کرد.

  • گزینه Auto-accept نیز تنها شامل کلیک Start Accepting می باشد که در صورت Private بودن پیج مورد نظرمان و فالو کردن آیدی های جمع آوری شده، آن ها نیز ما را فالو کرده و در صورت Start کردن این گزینه، به لیست فالوور های ما اضافه می شوند.

جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام

  • در سربرگ option این نرم افزار گزینه ای به نام account management وجود دارد که می توان با استفاده از این گزینه بین اکانت های اینستاگرامی خودمان سوئیچ کرد، می توان اکانت های زیادی را به نرم افزار به صورت فایل تکست وارد کرد و یا می توان تمام اکانت ها را پاک کرد.
جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام با نینجا گرام
جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام با نینجا گرام
  • در گزینه setting در سربرگ option نیز می توان تنظیمات عمومی، تنظیمات مربوط به فیلترها، تنظیمات مربوط به time ها به این صورت که مانع از بلاکی و ریپورتی بشویم و تنظیمات مربوط به پروکسی را تغییر داد.
جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام با نینجا گرام
جمع آوری اطلاعات در اینستاگرام با نینجا گرام

که در تصویر زیر گزینه General از منوی Setting و سربرگ Option نمایش داده می شود که شامل تنظیمات زیادی می باشد که یکی از این گزینه ها این است که می توانیم عکس های پیج ها را برای کمتر مصرف کردن اینترنت غیر فعال کنیم.

 

ربات اینستاگرام با نام Insta Dub

مدیریت هزاران اکانت اینستاگرام و ارسال بی نهایت پیام به دایرکت کابران و ارسال اتوماتیک پست در اینستاگرام بوسیله ربات Insta Dub

این برنامه یکی از بزرگترین برنامه ها در عرصه مدیریت بی نهایت حساب اینستاگرام می باشد که در ادامه با امکانات آن شما را آشنا خواهیم نمود.

برنامه اینستا داب قادر است هزاران اکانتی که شما ساخته اید را با دستورات شما مدیریت لحظه ای و مدت دار نماید.

  • ارسال پیام مستقیم به دایرکت افراد در اینستاگرام
  • قابلیت بسیار کلیدی این ربات ارسال پیام تبلیغاتی نه به پیج افراد در اینستاگرام بلکه ارسال مستقیم متن و یا کامنت تبلیغی به دایرکت (پیام شخصی)کاربران در اینستاگرام هست.

دیگر قابلیت های ربات اینستا داب :

    • ارسال پست به صورت عکس همراه با زمانبندی اتوماتیک برای مدت یک ماه یا یک سال
  • ارسال تصویر و ویدئو با تایم مشخص و تعداد مورد نظر شما برای یک پیج یا تمام پیج ها
  • ارسال کامنت تبلیغاتی به پیج افراد بدون محدودیت و بلاک شدن
  • ارسال کامنت تبلیغاتی به دایرکت افراد در اینستاگرام
  • سرچ پیشرفته با استفاده از هشتگ یا لوکیشن و یا یوزر افراد
  • لایک کردن و کامنت گذاشتن بلافاصله بعد از سرچ کردن توسط هشتگ بصورت اتوماتیک
  • ارسال بازدید (Visit) برای یک پست یا هزاران پست یک پیج یا هزاران پیج توسط یک اکانت یا هزاران اکانت شما در تایم مشخص شده
  • ارسال فالور برای یک پیج یا هزاران پیج توسط یک پیج یا هزاران پیج شما در تایم مشخص شده
  • آنفالو خودکار برای تمامی پیج های تحت مدیریت برنامه یا آنفالو یک پیج از تمامی پیج های شما
  • ارسال لایک و کامنت(پشتیبانی از زبان فارسی در کامنتهای تبلیغاتی) برای یک پست و یا هزاران پست توسط یک پیج یا هزاران پیج
  • آپدیت پروفایل و تغییرمشخصات تمامی پیج های موجود دربرنامه
  • وریفای ایمیل و شماره تماس برای تمامی پیج های موجود در برنامه
  • قابلیت تگ کردن خودکار یک پیج یا هزاران پیج در یک پست یا هزاران پست توسط تمامی پیج های موجود دربرنامه یا یک پیج
  • قابلیت سرچ با هشتگ و یا هشتگ گذاری پست ها
  • لایک کردن و آنلایک کردن اتوماتیک و پیشرفته
  • قابلیت ارسال کامنت تبلیغاتی برای هزاران پیج با هزاران اکانت موجود در برنامه و یا یک اکانت
  • تنظیمات فوق پیشرفته برای ارسال لحظه ای یا زماندار فعالیت های ربات جهت هدفمند سازی فعالیت های ربات
  • استخراج و پیدا کردن تمام پستهای افراد و خروجی گرفتن بصورت آنی
  • تنظیمات و آپشن های پیشرفته برای سرچ کردن افراد
  • تنظیمات و آپشن های حرفه ای برای کامنت ارسال کردن
  • تنظیمات و آپشن های حرفه ای برای لایک کردن و آنلایک کردن
  • قابلیت استفاده از پروکسی درتمامی بخش های برنامه جهت جلوگیری از بلاک شدن IP توسط اینستاگرام
  • ارسال عکس به صورت زمان بندی دلخواه شما از یک پوشه
  • پست گذاری عکس در پیج شما به صورت زمان بندی دلخواه شما از آدرس خبرخوان ( فید ) یک سایت
  • ارسال عکس به دایرکت دیگران به صورت زمان بندی دلخواه شما از یک پیج، لایکرها، فالورها، هشتگ و …
  • قابلیت زدن عکس و یا نوشته برروی عکس های شما ( watermark )
  • سرچ کردن و آنالیز افراد با جنسیت مرد یا زن بودن!
  • ارسال تصویر و ویدئو با تایم مشخص و تعداد مورد نظر شما برای یک پیج یا تمام پیج ها
  • و …………

این برنامه کاملا واضح است: اکانت خود را اضافه کنید، اقدامی(action) را برای حساب خودتان ایجاد کنید و این اقدام را در پردازنده(processor) اجرا کنید. اقدامات جایی هستند که در آن همه چیز رخ می دهد. اقدامات از “زبانه های عملی” مرتبط ایجاد می شوند، جایی که مشخص می کنید کدام اکانت ها باید مورد استفاده قرار بگیرند، چه مواردی باید پردازش شوند و چه تنظیماتی برای اقدام ما فعال شود. هنگامی که عمل ایجاد می شود، به پردازنده (همچنین به عنوان زبانه پردازش) فرستاده می شود. تب processing لیستی از تمام اقداماتی که تا به حال ایجاد کرده ایم را برایمان ایجاد می کند. برای اجرای عملیات شما باید پردازنده را روشن کنید، برای انجام این کار روی RUN کلیک کنید.

نکته: اگر تمام اقدامات شما به صورت WAITING نمایش داده شد، پردازشگر شما on نیست. بر روی RUN کلیک کنید.

هنگامی که اقدامات شما در حال اجراست، می توانید LOG (رویداد) لحظه ای از اقدامات خود را با دابل کلیک کردن بر روی سطر اقدام مورد نظر ببینید.

برای اجرای بیش از یک اقدام در یک زمان شما می توانید THREAD را افزایش دهید. یک Thread می تواند یک عمل را پردازش کند. برای پردازش 5 اقدام همزمان می توانید thread را بر روی 5 تنظیم کنید.

نکته: اگر شما thread را افزایش داده باشید و همچنان یک اقدام را پردازش می کنید، احتمالا به این دلیل است که گزینه مد ایمن روی “process one action per account at any one time” فعال می باشد. این گزینه مانع از این می شود تا چندین عمل برای یک اکانت پردازش شود. این گزینه می تواند از طریق تب setting خاموش/ روشن شود.

اگر اعمال شما هنوز اجرا نشده است، processor فعال می باشد و کارها به تعویق می افتد، می تواند Working hours باشد که اجازه نمی دهد تا اقدام اصلی انجام شود. Working hours اجازه می‌دهند مشخص کنید که اکانت ها چه زمانی می‌توانند اقدامات جدیدی را آغاز کنند، شما می‌توانید این ها را از فرم جزئیات حساب (برای مشاهده کنترل‌های ساعات کار، جعبه ADVANCED را چک کنید) تنظیم کنید.

  • اضافه کردن حساب:

برای اضافه کردن حساب خود دو گزینه پیش روی دارید:

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\addaccounts.png.jpg

با استفاده از گزینه Add یا گزینه Import. اگر می خواهید تنها یک یا چند حساب وارد کنید، گزینه Add بهترین راه حل است.

D:\ارشد\ترم سوم\شبکه پیچیده پویا\تمرین\تمرین جاوا\تصاویر\اینستا\Capture.JPG

پس از اضافه کردن نام کاربری، رمز عبور (و پروکسی که اختیاری است) حساب کاربری شما معتبر خواهد شد. این برنامه تلاش خواهد کرد تا با جزئیات وارد سیستم شود. این کار یا موفق خواهد بود یا با شکست مواجه می شود. این برنامه نمی تواند جزئیات حساب شما را تایید کند، اما اگر شما مطمئن هستید که این اطلاعات درست می باشد، شما می توانید تیک گزینه verify on save را بردارید. این کار حساب شما را حفظ می کند اما سعی در تایید حساب شما ندارد.

ادامه دارد……….

منابع:

1.https://www.didogram.com

2. https://rootjazz.com

با تشکر از آقایان مهندس کامرانی و مهندس آزاد

 

برای دیدن فلیم های سینماییِ مهیج و جذاب”در حوزه فناوری اطلاعات، اوسینت و هوش مصنوعی“، بر روی اینجا کلیک کنید.

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

Visits: 21058

همچنین ببینید

مالتگو

آموزش کامل مالتگو (Maltego) ابزاری برای جمع آوری اطلاعات و جرم شناسی

ابزارهای زیادی برای استخراج داده ها، مدل سازی داده ها و مشاهده اطلاعات تهدید مانند …

کانال تلگرامی و گروه تلگرامی با موضوع داده، کاوی هوش مصنوعی و بیگ دیتا

کانال تلگرامی و گروه تلگرامی با موضوع داده، کاوی هوش مصنوعی و بیگ دیتا

در میان کانال های متعدد تلگرامی نزدیک به 59 درصد در دسته ای قرار می …

3 دیدگاه

  1. درود
    انصافا هیچ جا مقاله ای ب این کاملی ندیدم، موفق باشید عالی بود

  2. با سلام
    بررسی خواهد شد و در صورت وجود اطلاع رسانی در همین پست میشود.

  3. مورد مشابهی مثل instagram4j برای پایتون وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید