طراحی انبار داده و هوش تجاری دو مولفه اصلی برای هوشمندسازی سامانه ها

هدف از ارائه این مبحث آشنایی خواننده با مفاهیم انبار داده Data wareHouse و فن آوری های مرتبط  در هوش تجاری (BI) می باشد. انباره های داده، پایه گذار فن آوری لازم برای ساخت و بهره برداری از برنامه های هوشمند هستند.

انبار داده قلب هوش تجاری است. بدون انبار داده، جریان اطلاعات در سیستم های عملیاتی متوقف میشود. در این شرایط کسب و کار فقط نوک بینی خود را میتواند ببیند. داده ها در سیستم های عملیاتی متولد میشوند اما پرورش و بلوغ آن ها در انبار داده و در لایه بعد از آن روی میدهد. بدون انبار داده، یک کسب و کار فقط سیستم مکانیزه دارد نه هوش تجاری، هوش تجاری بدون انبار داده یک شوخی با ریسک بالا است.

ویژگی های انبار داده چیست؟

تکنولوژی انبار داده‌ها شامل مجموعه‌ای مفاهیم و ابزارهای جدیدی است که با فراهم آوردن اطلاعات از دانشگران (افراد اجرایی، مدیر و تحلیلگر) در تصمیم گیری پشتیبانی می‌نماید. دلیل اصلی ساخت انبار داده ها، بهبود کیفیت اطلاعات در سازمان است، در واقع دسترسی به داده‌ها از هر جا درون سازمان داده‌ها از منابع داخلی و خارجی تهیه می‌شوند و به اشکال گوناگون از داده‌های ساختاری گرفته تا داده‌های ساخت نیافته مانند فایل‌های متنی یا چند رسانه‌ای، در مخزنی مجتمع می‌شوند. انبار داده‌ها یا DWH مخزنی از این داده‌هاست که به صورتی قابل درک در دسترس کاربران نهایی کسب و کار قرار می‌گیرد. Billinmon ، از اولین کاربرهای این مبحث ، یک انبار داده (DataWarehouse) را با واژه های زیر تعریف کرده است:

انباره داده یک مجموعه‌ از داده‌های موضوع‌گرا (Subject Oriented)، مجتمع (Integrated)،نگهدار زمان‌های مختلف (Timevariying) و غیر فرَار (none-volatile) است که پشتیبان فرآیندهای تصمیم سازی مدیریتی است.

انبار داده ها (DataWarehouse) حاوی داده هایی از همه یا اکثریت فعالیت های اجزای سازمان می باشد و این داده ها پایدار است. در سیستم‌های مختلف داده‌ها ممکن است از جنبه‌های مختلفی با هم نامتناسب باشند در واقع اطلاعات در انبار داده به صورت تکه تکه در جاهای مختلف نیست و به صورت مجتمع در یک منبع ذخیره شده است.

مثلاً ممکن است دیتا بیس های یک شرگت در کشورهای مختلف باشند و موجودیت های داده ای با زمان و تاریخ‌های مختلف ذخیره شده‌اند. با توجه به مختلف بودن منابع، قبل از ذخیره سازی آن‌ها در انبار داده برای تأمین یکپارچگی تکنیک‌های پاکسازی داده‌ها و مجتمع‌سازی به کار می‌رود.

تغییرات داده ها در یک انبار داده (DataWarehouse) ، ردیابی و ثبت می شوند تا امکان تهیه ی گزارش هایی که تغییرات را در طول زمان نشان می دهند، فراهم شود. هر ساختار کلیدی در انبار داده شامل عنصر زمان یا همان مهر زمانی است. این مهر زمانی به عنوان کلیدی به سایر جداول عمل می‌کند. به این معنا که در انبار داده، داده‌های قدیمی‌تر نیز ذخیره می‌شوند. به عبارتی عنصر زمان، از ابعاد ثابت هر موضوع از داده ها در انبار است.

به عنوان مثال اگر اطلاعات فروش یک ماه یا یک فصل یا یک سال اخیر را خواستیم می‌توانیم از DataWarehouse پیدا کنیم. سیستم انبار داده داده‌ها هرگز به روز آوری‌ نمی‌شوند. بلکه داده‌های جدید و یا تغییر یافته با مهرهای زمانی جدید به انبار اضافه می‌شوند. به همین علت در انبار داده عملیات حذف و به روز رسانی اطلاعات وجود ندارد.

فرا داده Meta Data چیست؟

فرا داده،اطلاعاتی در رابطه با انتقال و تبدیل داده­ ها، عملکرد انبار داده، تناظر منابع اطلاعاتی و جداول پایگاه­ داده که در آنها مشخص شده است و همچنین اطلاعاتی در مورد منابع داده ای اولیه و این که به چه قسمت ­هایی از انبار داده نگاشت شده اند می باشد.

از اطلاعات موجود در فرا داده می­توان در مواردی مانند نظارت خودکار، پیش­ بینی گرایش­ های سازمان و استفاده مجدد از اطلاعات استفاده کرد.

 

فرصت های تکنیکال با ایجاد انبار داده

انبار داده شامل یک کپی از اطلاعات است که از سیستم‌های تبادل داده‌ای به دست می‌آید. درک این نکته حائز اهمیت هست که انبار داده محل اصلی نگهداری از داده های سازمان نیست بلکه صرفا یک کپی هدفمند از داده های سازمان به منظور تحلیل در آن نگهداری می شود.  این رویکرد فرصتی برای موارد زیر به دست می‌دهد:

Visits: 1769

دیدگاهتان را بنویسید