آموزش IntelliJ IDEA (قسمت چهارم دی باگ برنامه های جاوا)

دی باگ یا اشکال زدایی اولین برنامه جاوا شما (دیباگ کردن)

در این پست روش اشکال زدایی برنامه های جاوا را توصیف می کنیم. IntelliJ IDEA طیف گسترده ای از امکانات را برای اشکال زدایی یا دیباگ کردن کد منبع فراهم می کند:

  • قرار دادن نقطه توقف (breakpoints)
  • شروع یک جلسه اشکال زدایی
  • مراحل through از طریق برنامه
    • مراحل through از طریق statements به طور مستقیم
    • مراحل through از طریق فراخوانی متدها

قبل از اینکه یادگیری اشکال زدایی را شروع کنید شما میبایست پست قبلی آموزش IntelliJ IDEA (قسمت سوم ایجاد یک پروژه جدید جاوا) را مطالعه کرده باشید و اولین برنامه جاوا خود را ایجاد کرده اید و اجرا کرده باشد. اکنون وقت آن رسیده است که آن را اشکال زدایی نمایید. در ضمن در ادامه فیلم آموزشی این مطلب برای استفاده در دسترس است.

قرار دادن نقطه توقف (Breakpoints)

برای شروع یک جلسه اشکال زدایی، ابتدا باید یک Breakpoints در دستوراتی که در آن شما می خواهید اجرای برنامه خود را متوقف کنید، قرار دهید. کد فعلی موجود، انتخاب زیادی را به شما نمی دهد تنها مکان، جایی که می توانید نقطه توقف را قرار دهید، دستور زیر است:

System.out.println(“Hello World!”);
System.out.println(“it’s me, Wombat!”);

با کلیک بر روی زبانه سمت چپ در خطوط دستورات، نقطه توقف را وارد کنید، یا فقط Ctrl + F8 را فشار دهید.

اشکال زدایی برنامه های جاوا
اشکال زدایی برنامه های جاوا

همانطور که می بینید، نقطه توقف جدید به کد منبع اضافه می شود. خطی که نقطه توقف آن تنظیم می شود رنگ آن را به رنگ صورتی تغییر می دهد. اگر شما فقط اشاره گر ماوس را در نقطه نقطه توقف قرار دهید، خصوصیت آن را در Tooltip خواهید دید:

فرض کنید شما می خواهید برخی از ویژگی های این نقطه توقف را تغییر دهید. پس بر روی آن راست کلیک کرده و کادر محاوره ای زیر را ببینید:

در نهایت، اگر می خواهید همه ویژگی های موجود یک نقطه پایانی را کشف و تغییر دهید و مکان آن را در میان نقاط دیگر (در صورت وجود) ببینید. در این صوزت، Ctrl + Shift +  F8 را فشار دهید.

شروع یک جلسه اشکال زدایی یا دی باگ

اکنون که نقاط توقف اضافه می شود، می توانید برنامه خود را با مشکل مواجه کنید. این را می توان در راه های متعدد انجام داد؛ با این حال، اجازه دهید از ساده ترین پیروی کنیم. در کلاس با متد main روی دکمه ی اشکال زدایی که با شکل حشره سبز رنگ مشخص شده وجود دارد. با کلیک بر روی این آیکون یک منو را نشان می دهد که امکان اجرای و اشکالزدایی کلاس را فراهم می کند:

اشکال زدایی برنامه های جاوا
دی باگ برنامه های جاوا

IntelliJ IDEA جلسه اشکال زدایی را با تنظیمات موقت / اشکالزدایی راه اندازی کرد. این پیکربندی run / debug دارای نام پیش فرض HelloWorld.main () است. برای مشاهده و تغییر تنظیمات این پیکربندی run / debug، در منوی اصلی گزینه Run | Edit Configurations را انتخاب کنید:

 

IntelliJ IDEA برنامه شما را کامپایل می کند (که طول می کشد!)، و سپس برنامه را در اولین نقطه توقف متوقف می کند. پنجره IntelliJ IDEA اکنون متفاوت است. اولین چیزی که تغییر کرده است رنگ اول خط با نقطه پایانی است. حالا این خط با نقطه توقف آبی رنگ است.

به این معنی است که برنامه به این نقطه پایانی رسیده است، و آن را قبل از دستور println معلق است. بعد، در قسمت پایین پنجره IntelliJ IDEA یک پنجره ابزار خاص ظاهر می شود. این پنجره Debug tool window است و تمام اطلاعاتی که شما در جلسه دیباگر نیاز دارید را نشان می دهد:

 

دی باگ گام به گام از طریق دستورات یک برنامه

بیایید به طور مستقیم از طریق این برنامه گام به گام به جلو ببرویم. روی فلش آبی رو به پایین نوار ابزار در پنجره debug کلیک کنید یا فقط F8 را فشار دهید. خط بعدی اکنون آبی می شود اگر به پنجره ابزار اشکال زدایی نگاه کنید، تغییرات زیر را متوجه می شوید:

  • در کادر Frames، شماره خط بعدی نمایش داده می شود.
  • کادر Console یک آیکون زرد رنگ اضافه شده که نشان میدهد شامل خروجی جدید است.

روی زبانه کنسول کلیک کنید. پیام خط اول را با نقطه توقف “Hello، World!” می بینید. پیام دوم هنوز قابل مشاهده نیست:

روی فلش آبی رو به پایین نوار ابزار در پنجره debug کلیک کنید یا فقط F8 را فشار دهید. در حال حاضر پیام دوم در کنسول ظاهر می شود. پس از فشار دادن دوباره ی دکمه F8 برنامه متوقف می شود. بعد از آنکه نقطه توقف دیگری وجود ندارد پس این جلسه خطایابی تمام شده است.

دی باگ گام به گام درون یک متد

حالا اجازه دهید یک راه پیچیده تر کشف کنیم و به متد println بپردازیم. اول، جلسه اشکال زدا را مجددا راه اندازی کنید. برای انجام این کار، فقط روی دکمه اشکال زدایی که با شکل حشره سبز رنگ مشخص شده در نوار ابزار پنجره ابزار اشکال زدایی کلیک کنید. بدین ترتیب، آخرین تنظیمات مربوط به اجرای / خطایابی، یعنی HelloWorld را دوباره اجرا کنید. این برنامه در نقطه پایانی اول مکث می کند. در این زمان، دکمه ی با شکل فلش رو به پایین که به رنگ قرمز هست را فشار دهید یا Shift + Alt + F7 را فشار دهید.

این بدان معنی است که IntelliJ IDEA به متد println (String x) کلاس PrintStream.java وارد شده است. توجه داشته باشید که یک سربرگ جدید در فهرست سربرگ ها با نام PrintStream.java نمایش داده می شود. روی فریم کلیک کنید و یا Shift + F8 را برای بازگشت به نقطه توقف بعدی فشار دهید:

برای دیدن فلیم های سینماییِ مهیج و جذاب”در حوزه فناوری اطلاعات، اوسینت و هوش مصنوعی“، بر روی اینجا کلیک کنید.

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

جهت ثبت نام در دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

منبع:

https://www.jetbrains.com/help/idea/debugging-your-first-java-application.html

Visits: 4921

همچنین ببینید

مراحل متن کاوی

استخراج کلمات کلیدی از متن فارسی با روش های آماری TF-IDF

بعد از مراحل نرمال سازی، حذف کلمات ایستا، تکه کردن کلمات درون متن و ریشه …

قطعه بندی متون

قطعه بندی متون فارسی (tokenize) با استفاده از جی هضم (Jhazm)

قطعه بندی متن (Tokenizer) در بخش های قبلی به روش های تشخیص زبان در متون …

دیدگاهتان را بنویسید