نحوه افزودن یک افزونه یا پلاگین به گفی

  • نحوه افزودن یک افزونه یا پلاگین به گفی

گفی  یک نرم افزار متن باز به زبان جاوا بر اساس چارچوب NetBeans می‌باشد. از این نرم افزار می‌توان برای تحلیل شبکه و گراف استفاده نمود. این نرم افزار از موتور رندرگیری سه بعدی[1] برای نمایش شبکه‌های بزرگ در زمان کوتاه و با سرعت زیاد استفاده می‌کند. معماری انعطاف پذیر آن باعث شده است که انواع مختلفی از فرمت‌های گراف را بتوان مورد پردازش و نمایش قرار داد. به کمک این ابزار انواع مختلفی از تحلیل‌ها از جمله ویژگی‌های آماری گراف، نمایش گراف، خوشه‌بندی گراف و … را می‌توان به کمک آن انجام داد. می‌توان از ویژگی‌های دینامیک آن در تحلیل دینامیک شبکه‌های اجتماعی استفاده نمود. به همبن علت نحوه افزودن یک افزونه یا پلاگین به گفی برای اکثر دانش پژوهان این حوزه اهمیت دارد.

در این بخش مرور کلی برای نحوه افزودن یک افزونه جدید به محیط گفی صورت می‌گیرد. از آنجایی که گفی بر اساس چارچوب netbeans بنا نهاده شده است، اولین قدم برای ایجاد یک افزونه جدید، نصب نسخه‌ای از netbeans می‌باشد. به کمک وب سایت گفی می‌توان کدهای متن باز آن را دریافت نمود و سپس آن را به صورت یک پروژه جدید در محیط netbeans فراخوانی کرد.

هر یک از افزونه‌ها در گفی به صورت یک ماژول[1] می‌باشد. بنابراین با اضافه نمودن یک پروژه از نوع ماجول می‌توان قدم اول برای نوشتن پلاگین را برداشت. در قسمت اضافه نمودن ماجول جدید می‌توان نامی اختصاصی به همراه شرح کوتاهی از آن را نوشت. اکنون به کمک متدها و توابع موجود در گفی یک ماجول جدید را به گفی اضافه نمود.

هر چند که در ایجاد افزونه جدید برنامه نویس آزادی‌های عمل زیادی دارد ولی بهتر است در نوشتن ماجول از یک سری استانداردهای مخصوص گفی تبعیت نمود. در گفی یک پلاگین به طور استاندارد از 3 ماجول تشکیل شده است. این سه ماجول عبارتند از DesktopX، XAPI و XPlugin. به جای X نام ماجول قرار می‌گیرد. برای مثال برای ماجول پیش‌بینی لینک سه ماجول به نام‎های DesktopLinkPrediction، LinkPredictionAPI و LinkPredictionPlugin می‌توان متصور شد.

در ماجول DesktopLinkPrediction به طور کلی ظاهر و واسط کاربری ماجول قرار می‌گیرد. این ظاهر در واسط کاربری اصلی گفی به نمایش در خواهد آمد. ماجول LinkPredictionPlugin در حقیقت تمامی الگوریتم‌های منتخب پیش‌بینی لینک در درون آن معرفی و کد نویسی می‌شوند. در نهایت ماجول LinkPredictionAPI واسط بین دو ماجول دیگر است.

از ویژگی‌های مهم netbeans آن است که می‌توان برای هر ماجول به طور جداگانه JavaDoc  مربوطه را تولید نمود. به کمک JavaDoc می‌توان درک مناسبی از عملکرد یک ماجول بدست آورد.

گفی
گفی

[1] Module

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

Visits: 2518

دیدگاهتان را بنویسید