موتورهای جستجو مکملی برای اوسینت (osint)

موتورهای جستجوی پیشرفته

موتورهای جستجو [1] همیشه یکی از جذاب ترین ابزار ها به منظور جمع آوری اطلاعات برای علاقه مندان به  اوسینت(Osnit) ، Geoint و SigInt محسوب می شود. استفاده حرفه ای از یک موتورهای جستجو راه گشای بی همتایی برای پاسخ برخی از سوالات است. موتورهای جستجو به واسطه جمع آوری بی وقفه اطلاعات از فضای وب آشکار حاوی اطلاعات غنی در حوزه های مختلف است. همچنین با نمایه[2] گذاری داده ها میتوانند اطلاعات را در کسری از ثانیه در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین با استفاده از یک رتبه بندی بسیار هوشمند ارائه اطلاعات مهم تر را برای کاربران مقدور میسازند.

موتور جستجوی duckduckgo[3]

موتور جست‌و‌جوی داک‌داک‌گو در سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز به کار نمود. این موتور جسیتجو همواره به‌‌خاطر تمرکز ویژه روی حریم خصوصی کاربر، زبانزد بوده است. درحال حاضر روزانه بیش از 50 میلیون جست‌و‌جو در داک‌داک‌گو صورت می‌پذیرد. تفاوت‌های این موتور جستجو و شیوه‌هایی که در جستجو به کار می‌گیرد، موجبات تمایز آن را سبب شده است.

به ادعای تولید کنندگان این موتور جستجو به حریم خصوصی کاربران احترام گذاشته و بلعکس موتورهایی همچون گوگل، کاربر را مورد ردیابی با مطالعه قرار نمیدهد. و تمایلی هم به‌ذخیره‌ی اطلاعات شخصی آن‌ها ندارد و همچنین نتایج جستجو را به سایت‌هایی که می‌توانند شما را ردگیری کنند، ارسال نمی‌شود. سیستمی در این موتور جستجو با نام “بنگ[4]“، به کار گرفته شده که شما را قادر می‌سازد تا نتایج جستجوی خود را به یک سایت تنها و یا به لیستی از وب سایت‌ها اختصاص دهید.

موتورهای جستجوی پیشرفته داک داک گو
موتورهای جستجوی پیشرفته داک داک گو

موتور جستجوی wolframalpha[5]

در این موتور جستجو، اطلاعات در مورد مباحث علمی از کتابخانه‌های دولتی و دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و علمی سراسر دنیا جمع آوری می‌شود. تعدادی از این داده‌ها نیز مانند موتور جستجوی گوگل از وب‌ آشکار جمع آوری می‌شوند. البته ولفرام در تحلیل اطلاعاتی مانند داده های تاریخی و اجتماعی بسیار ضعیف است.

ولفرام یک موتور جستجو مبتنی بر ریاضات است. به همین علت ولفرام اعداد را نیز با دقت بسیار بالایی نمایش می‌دهد. برای مثال اگر در مورد مقادیر ثابت نامتناهی ریاضی جستجویی انجام دهید، ولفرام علاوه بر نمایش مقدار تقریبی گزینه‌ای به نام “More Digits” را به شما پیشنهاد می‌کند. این گزینه اعداد ثابت را تا چندین رقم اعشار نمایش می‌دهد.

این موتور جستجو که بیشتر با نام “موتور اطلاعات پردازشی” شناخته می‌شود و سازندگان آن از جمله ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ، استفان ولفرام مدعی است که به چند هزار میلیارد نوع اطلاعات از طریق 50 هزار مدل ریاضی و الگوریتم دسترسی دارند. متمتیکا تبحر بالایی در تحلیل اطلاعات آماری دارد. به همین دلیل ولفرام اطلاعات بازارهای بورس، قیمت ارز و کالاهای مختلف و وضعیت آب و هوا را در کسری از ثانیه بازخوانی ‌می‌کند و نمایش می‌دهد.

هسته مرکزی این موتور جستجو نرم‌افزار متمتیکا[6] است. متمتیکا یک زبان‌ برنامه نویسی علمی محصول استفان ولفرام است و برای محاسبات ریاضی و مهندسی پیچیده به‌کار می‌رود و قابلیت‌های خوبی در تجزیه و تحلیل داده‌ها و دسته‌بندی و جستجوی آن‌ها دارد. درواقع موتور جستجوی ولفرام اطلاعات جستجوی کاربران را از اینترنت به متمتیکا می‌دهد و نتیجه را به کاربر باز می‌گرداند.

برای مثال متمتیکا برای دسترسی به اطلاعات آب و هوای شهر شیراز تنها نیاز به خواندن کد: “In[1]:=WeatherData]”Shiraz”, “Temperature”]” دارد. همچنین برای یافتن نام اقمار نپتون اجرای کد : AstronomicalData]”Neptune”, “Satellites”] کفایت می‌کند.

با توجه به قابلیت‌های محاسباتی متمتیکا، تعدادی از نتایج جستجو‌ها مستقیماً از خود آن استخراج می‌شود نه از اطلاعات جمع آوری شده از اینترنت. برای مثال ولفرام برای محاسبه مقدار احتمال مشخصی از توضیع نرمال تنها به محاسبات متمتیکا بسنده می‌کند. گفتنی است که ولفرام بعضی از اطلاعات محاسباتی را در فرم زبان متمتیکا نیز نمایش می‌دهد تا کاربر بتواند آن را به صورت دستی تنظیم کند.

موتورهای جستجوی پیشرفته ولفرام
موتورهای جستجوی پیشرفته ولفرام

موتور جستجو ixquick.com

 

موتورهای جستجوی پیشرفته ixquick
موتورهای جستجوی پیشرفته ixquick

موتور جستجوی گوگل[7]

واژه گوگل هکینگ[8] عبارتی آشنا برای علاقع مندان به نفود و جمع آوری اطلاعات از منابع آشکار است. موتور جستجو گوگل یکی از در دسترس ترین و آسان ترین و در عین حال پیشرفته ترین ابزار ها برای فعالیت های مربوط به اوسینت است. به شرط آنکه با قالبلیت ها و امکانات آن آشنا باشیم. در یک رویکرد ساده جستجو کردن نام شرکت ها، لیست کارمندان، نام کارمندان، نام اشخاص و عمیق شدن در نتیجه جستجو‌ها، اطلاعات ذی قیمتی را ارائه می دهد. اما جستجوهای ساده در بیشتر مواقع کاربر را به هدف نمی رساند. لیکن در رابطه با جستجوی تخصصی، واژه ای به نام دورک[9] نویسی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن پرداخته می شود. هر موتور جستجو کلید واژه هایی را در اختیار کاربران قرار می دهد که با بهرگیری از آن ها میتوان عباراتی برای جستجو های حرفه ای به این موتورهای جستجو ارسال کرد.

درک چیست؟

دروک یا گوگل دورک در واقع به معنی افشای اطلاعات ناخواسته امنیتی در اینترنت می باشد که توسط موتورهای جستجو انجام می شود. دورک ها می توانند بسیار پیشرفته باشند به طوری که نوشتن برخی از آنها ممکن است نیاز به دانش و تجربه بسیار بالا داشته باشد .

هر فردی بر اساس تبهر و تجربه خود ممکن است دورک های بسیار حرفه ای را بنویسد که وی را به نتایج بهتری نسبت به سایرین برساند. در ادامه دانش اولیه برای استفاده بهتر از موتور جستجوی گوگل که معمولا در موتورهای جستجوهای دیگر هم کاربرد دارد ارائه شده است.

از آنجایکه موتورهای جستجو وب سایتهایی را لیست می کند که تمامی کلمات مورد جستجوی در آن باشند لذا بایستی کلماتی جستجو کرد که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی پرهیز شود تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند. برای اینکار می بایست موضوع جستجو را ریزتر و معین تر نمود. برای مثال “نقاش” بهتر است که نام نقاش مورد نظر را تایپ شود، مثلا “استاد فرشچیان ” و یا اینکه بجای ” پژو ” بهتر است “پژو 206” جستجو شود.

موتورهای جستجوبطور پیش فرض فقط سایتهائی را لیست می نماید که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که در بین کلمات جستجو از کلمه پیوند دهنده “و” استفاده شود. وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و… بر نتیجه جستجو تاثیر نخواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن “گذراندن تعطیلات در شمال” بهتر است تنها “تعطیلات شمال” جستجو شود.

موتورهای جستجو برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون “کجا” و “چطور” را از کلمات مورد جستجو حذف می نماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم می دهند.

موتورهای جستجونسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نمی باشد. در حقیقت همه حروفی را که به لاتین در نوار جستجو تایپ می نمائید به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای یکسان خواهد بود.

جستجوهای طبقه بندی شده:

با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند بهتر است سری هم به directory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود می باشد. مثلا اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل می گردید، می توانید با رفتن به شاخه Science و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخه Saturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودروی پژو جستجو می کنید می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.

جستجوی پیشرفته:

در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان «جستجوی پیشرفته» یا «Advanced Search» وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با اعمال تنظیمات و بکار بردن عملگرهای خاصی دقت جستجویتان را افزایش دهید.

اما علاوه بر این موارد، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع به قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید، در ادامه برخی از این عملگرها تشریح می شود.

عملگر +:

موتور جستجوی گوگل از یک سری کلمات معمولی که اصلاحا کلمات ایستا[10] گفته می شود (مثل و، در، از، به، یا و …) بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتما مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت “+” در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتما وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “+” یک فاصله[11] وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، پس از آن بیاید).

برای مثال، جستجوی عبارت tall +and short، نتایجی که شامل and نیز می‌شوند، نشان داده می‌شوند. راه دیگر مقید نمودن گوگل برای جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (” “) قرار دهید.

عملگر -:

برخی اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه «شیر» هم به معنی یک حیوان درنده جنگل است و هم به عنوان مایع خوراکی است. برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر “-” استفاده کنید، تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها نباشند. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “-” یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فورا پس از آن بیاید). مثلا در مثال فوق می توانید بنویسید: شیر -جنگل

عملگر ~

استفاده از عملگر ~ در جلوی یک کلمه امکان جستجوی معنایی آن را فراهم می کند. این عملگر با تمام عبارات و حتی گاهی با هیچ کلمه‌ای کار نمیکند. . برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «~جنگ ~شناختی» دنبال سایتهایی می گردد که درباره جنگ شناختی نوشته باشند. حتی اگر این دو کلمه اصلا در نتیجه جستجو وجود نداشته باشد.

عملگر *

گوگل این عملگر را، عملگر پر کننده جای خالی می‌نامد. برای مثال اگر عبارت book* را جستجو کنید، با نتایجی که گوگل آن‌ها را با موضوع شما مرتبط می‌داند، روبرو می‌شوید.

عملگر |

از این اپراتور برای بررسی نتایجی که دارای هر کدام از عبارات شما هستند، استفاده کنید. برای مثال، جستجوی عبارت Ali Reza، نتایجی را که شامل این دو کلمه می‌شوند، نشان می‌دهد. اما جستجوی Ali | Reza، نتایجی را نشان می‌دهد که دارای هر یک از این دو کلمه هستند.

محدوده‌های عددی

برای جستجوی نتایجی که دارای عبارات عددی هستد، از رنج مشخصی استفاده کنید اما باید واحد آن اعداد را نیز وارد کنید. برای مثال: Mobile 500$ 600$، موبایل هایی با این رنج قیمت را نشان می‌دهد.

عملگر «یا»:

گوگل از یای منطقی پشتیبانی میکند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص «یا» بجای آن کلمه ای دیگر می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «سفر به کیش یا قشم» آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص سفر به کیش یا قشم باشند.

عملگر SITE:

اگر می خواهید که جستجو صرفا در سایت خاصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید. به عنوان مثال با دستور زیر کلیه صفحات سایت Domin.ir را که داخل آن عبارت 0912 وجود دارد را نمایش می دهد.

site: Domin.ir 0912

عملگر .. :

برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره برید. مثلا اگر به دنبال موبایل با قیمت 350 تا 450 دلار می گردید، بایستی اینگونه خواسته تان را بیان کنید: mobile $350..450 (توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله ای نباشد).

مشخص کردن فرمت فایل:

اگر به جستجوی فایل خاصی می پردازید، می توانید از اصلاح گر Filetype استفاده نمایید و پس از آن پسوند آن فایل را قرار دهید به عنوان مثال اگر به دنبال فایل های متنی آفیس می گردید می توانید به این صورت عمل کنیدFiletype:doc

جستجو معانی:

اگر به کلمات و عبارات جدید برخورد کردید، کافیست آن را در گوگل تایپ یا از define استفاده نمایید.

به عنوان مثال: define.tor

شرایط آب و هوا:

برای اطلاع از آخرین شرایط آب و هوا می توانید به روش زیر اقدام نمایید:

Weather tehran,iran

قرار گرفتن کلمه مورد نظر در عنوان:

زمانی که می خواهید کلمه مورد نظرتان در عنوان صفحه موجود باشد می بایست به روش زیر اقدام نمایید:

intitle:Osint

حافظه کش گوگل:

در بعضی مواقع ممکن است برروی یکی از نتایج جست و جو کلیک نمایید، اما صفحه مربوطه دیگر وجود نداشته باشد. شاید این مشکل به دلیل ایراد فنی موقتی در سایت یا از بین رفتن آن به وجود آمده باشد، در هر حال با استفاده از قابلیت کش (Cache) گوگل این اجازه را خواهید داشت تا نسخه ذخیره شده ای از این صفحه بر روی سرورهای google را ملاحظه نمایید. البته اگر بخواهید لینک های موجود در آن صفحه را دنبال نمایید به مشکل بر می خورید، برای رهایی از این قابلیت می توانید برای همیشه از مواجهه با خطای 404 خلاص شوید و به نسخه ذخیره شده این صفحات دسترسی پیدا کنید.

C:\Users\user\Desktop\View-Cached-Page-from-Google-Search-.png

حذف سایت های هرزنگاری:

مسلما مواجه شدن با سایت های تقلبی و هرزنگاری در نتایج جستجو بسیار آزار دهنده می باشد. صفحاتی که پر از کلمات کلیدی هستند و سعی دارند تا در بالای نتایج گوگل قرار بگیرند و بازدید کننده ها را به تبلیغات خود هدایت نمایند. خوشبختانه گوگل تمهیدات ویژه ای را برای مقابله با این سایت ها در نظر گرفته است اگر به سایتی برخورد کردید که محتوای مناسبی ندارد می توانید با زدن دکمه بازگشت به صفحه نتایج گوگل، بازگشته و بر روی لینک بلاک کلیک نمایید، تا این سایت از فهرست نتایج حذف شود.

قسمتی از نام URL:

اگر قصد دارید مطلبی را در سایتی جست و جو نمایید، مثلاً فقط قسمتی از اسم آن را به یاد دارید یا می خواهید در یک طیف خاص به دنبالش بگردید، می توانید با استفاده از :inurl به جستجو بپردازید .

inurl : این دستور از گوگل میخواهد که عبارت مورد جستجو را صرفا در URL سایت ها جست و جو کند

intext : این دستور از گوگل میخواد که عبارت مورد جستجو را صرفا در نوشته های سایت جست و جو کند

intitle : این دستور از گوگل میخواد که عبارت مورد جستجو را صرفا در عنوان صفحات جست و جو کند

info : برای دریافت اطلاعات دوباره یک ادرس وب از جمله نسخه حافظه پنهان یک صفحه صفحات مشابه و صفحاتی که به ان سایت پیوند دارند

موتور جستجو گوگل ترندز[12]

منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟ واژه‌ی Trend به معنای روند است. بنابراین وقتی از ترند صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که آمار و اطلاعات لحظه‌ای برایمان مهم نیست و روند تغییراتمد نظر ماست.با توجه به این توضیح، از طریق این سرویس شرکت گوگل، می‌توانیم روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده و بررسی کنیم. یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسه‌ی حجم جستجو برای واژه‌های مختلف است.البته این کار، ظرافت‌های زیادی دارد و آمار گوگل به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست و آمار جستجو گوگل صرفاً یکی از فاکتورهای تصمیم گیری در این زمینه است.

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

  1. Search Engine

  2. index

  3. www.duckduckgo.com

  4. bangs

  5. www.wolframalpha.com

  6. Mathematica

  7. Google.com

  8. Google Hacking

  9. Dork

  10. Stop word

  11. space

  12. Signal Intelijenc

 

Visits: 3378

همچنین ببینید

کانال تلگرامی و گروه تلگرامی با موضوع داده، کاوی هوش مصنوعی و بیگ دیتا

کانال تلگرامی و گروه تلگرامی با موضوع داده، کاوی هوش مصنوعی و بیگ دیتا

در میان کانال های متعدد تلگرامی نزدیک به 59 درصد در دسته ای قرار می …

جستجوی مکانی در توییتر

ابزارهای جستجوی مکانی و اوسینت در شبکه اجتماعی توییتر

عناوين مطالب: 'مقدمه : ابزارهای اوسینت جستجوی مکانی در توییترTweography .2 Geosocialfootprint .3TwitterMap.tv.4 مقدمه : ابزارهای …

دیدگاهتان را بنویسید