ایندکس ثانویه در کاساندرا (شاخص گذاری)

در بخش های قبل در رابطه با روش های ایندکس بر روی داده ها مطالبی ارائه شد و همچنین به بررسی انواع کلید ها  و  مدل ستون ها در کاساندرا پرداختیم در این مبحث به بررسی ایندکس ثانویه در کاساندرا خواهیم پرداخت. پیشنهاد می شود قبل از مطالعه این مطلب دو مبحث ذکر شده در فوق را مطالعه کنید تا در مواجهه با اصطلاحات بکار رفته در این مطلب با مشکل روبرو نشوید.

ایندکس ثانویه (Secondary index)همانطور که بیان شد، اگر نیاز به بازیابی براساس ستون­ هایی که به­ صورت کلید پارتیشن تعریف نشده ­اند باشد، آن ستون ­ها باید اندیس­گذاری (ثانویه) شوند. اندیس­ های ثانوی بصورت اندیس­ های محلی پیاده ­سازی می­شوند (برخلاف اندیس­های اصلی که بصورت توزیع­ شده هستند) در نتیجه هر گره اندیس داده ­های خودش را ذخیره می­کند. بنابراین، برای پرس­و­جوی مقدار ستون اندیس ثانویه (جستجو بر اساس ستونی که بر روی آن اندیس ثانویه گذاشته شده) باید تمام گره ­ها بررسی شوند (در صورتی که در پرس­و­جو، تنها بر اساس ستون اندیس ثانویه، select شود). در مثال ذیل، طرز تعریف اندیس بیان می­شود:

Create index date_idx on tjob(deadline_date);

 Secondary indexing

Secondary indexing

اکنون می­توان براساس ستون deadline_date، پرس­و­جو کرد.

  • اندیس­های ثانویه مناسب اعمال بر روی ستون­ های با کاردینالیتی پایین (مقادیر یکتای کمی دارند) هستند. همچنین اندیس ­گذاری بر روی ستون­ های با کاردینالیتی بسیار کم (مانند ستون­های دودویی) به­ دلیل اینکه منجر به برگرداندن سطرهای زیادی به مشتری می­شوند، منطقی نمی­باشد.
  • اندیس­گذاری بر روی ستون­هایی که بهن گام­سازی بسیاری بر روی آن صورت می­گیرد، منجر به بهنگام ­سازی­ های فراوانی بر روی جدول اندیس می­شود که بر روی عملکرد سیستم تاثیر منفی قابل توجهی می­گذارد.
  • می­توان بر روی Collection ها (List، set یا Map) نیز اندیس ثانویه تعریف کرد. بطور خاص­تر، می­توان بر روی مقدار، کلید و کل درایه­ی ستونی از نوع map، نیز اندیس تعریف کرد.
  • می­توان بر روی ستون­های خوشه­ بندی یا (کلید خوشه ­بندی) نیز اندیس ثانویه تعریف کرد.
cassandra index
ایندکس ثانویه در کاساندرا

آدرس کانال تلگرام ما:

t.me/bigdata_channel
برای ورود به کانال بر روی اینجا کلیک کنید.

Visits: 1778

همچنین ببینید

اتصال به کاساندرا با جاوا

نحوه اتصال به کاساندرا با جاوا (قسمت اول آشنایی با راه اندازها)

در این بخش، نحوه اتصال به کاساندرا با جاوا بررسی خواهد شد. ابتدا به نحوه …

ایندکس معکوس

ایندکس معکوس (inverted index) چیست؟

در قسمت های قبل روشهای شاخص گذاری بر روی داده ها را بررسی نمودیم. اکنون …

دیدگاهتان را بنویسید