بصری سازی گراف شبکه های اجتماعی به روش الگوریتم FA یا (Force-Atlas)

در مباحث قبل مقدمه ای در رابطه با بصری سازی یا بازنمایی گراف ارائه شد. در این مبحث به بصری سازی گراف شبکه های اجتماعی به روش الگوریتم FA یا (Force-Atlas) میپردازیم. این الگوریتم در ابزار محبوب بصری سازی گفی (Gephi) مورد استفاده قرار گرفته است.  این الگوریتم به دلیل سادگی و نتایج مناسب آن مورد استفاده افراد زیادی قرار گرفته است. البته دو نمونه از این الگوریتم وجود دارد که در اینجا نسخه دوم آن بررسی می شود. ویژگیهای این الگوریتم که آن را از دیگر الگوریتمهای مبتنی بر نیرو متمایز می کند عبارت است از:

  • مدل انرژی این الگوریتم شبیه روش Fruchterman-Reingold است با این تفاوت که نیروی دافعه نودها به درجه آنها بستگی دارد.
  • تنظیم مناسب بین سرعت و دقت به صورت خودکار انجام میشود. روشهای مختلف برای رسیدن به نقطه تعادل با چالش دقت و سرعت روبرو هستند. اگر جابجایی نودها با گامهای بلند صورت گیرد سرعت بالا رفته و دقت پایین می آید. در نتیجه تنظیم گام عامل مهمی در حل این چالش محسوب میشود. این تنظیم در روش FA به صورت خودکار صورت میگیرد.

نیروی دافعه متناسب با Fr=k/d2  همانند دافعه ذرات باردار و نیروی جاذبه متناسب با Fa=-kd همانند نیروی فنر وارد میشود. نیروی دافعه به درجه نودها وابسته است.این روش باعث میشود نودهای کم درجه به هابهای شبکه نزدیکتر شوند و گروه بندی ها بهتر مشخص شود. شکل زیر این مفهوم را بهتر نشان میدهد.روش محبوب دیگری برای بصری سازی به نام روش OpenOrd یا OO وجود دارد که بر اساس modularity عمل میکند در اینجا، بررسی شده است.

Fruchterman-Reingold
fruchterman reingold layout algorithm

برای تنظیم بین سرعت و دقت الگوریتم، به هر نود یک سرعت حرکت خاص اختصاص داده میشود. سعی میشود نودهایی که دارای جابجایی زیادی هستند با کاهش سرعت مواجه شوند تا بهتر مکانشان را در صفحه پیدا کنند.

آدرس کانال تلگرام سایت بیگ دیتا:

t.me/bigdata_channel

آدرس کانال سروش ما:
https://sapp.ir/bigdata_channel

جهت دیدن سرفصل های دوره های آموزشی بر روی اینجا کلیک کنید.

Visits: 1563

همچنین ببینید

تشخیص رویداد

بیش ازصد موجودت اسمی برای تشخیص رویداد (Event Detection)

تشخیص رویداد: رصد شبکه های اجتماعی، رویدادهای دنیای واقعی را نشان میدهد و اطلاعات ارزشمندی …

گراف شبکه جاده ای

مجموعه داده (dataset) گراف شبکه جاده ای پنسیلوانیا

اطلاعات مجموعه داده (dataset)  گراف شبکه جاده پنسیلوانیا یکی از کاربرد های تحلیل شبکه های …

دیدگاهتان را بنویسید